کد خبر: ۴۹۱۴

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران کشور از تغییر شیوه پرداخت یارانه شیر از سال آینده خبر داد و گفت: از سال آینده یارانه شیر مستقیما به دامداران پرداخت می‌شود که در این صورت حدود شش میلیون تن شیر تبدیلی کارخانه‌ها به صنایع لبنی به صورت یارانه‌ای از دامداری‌ها تامین و قیمت کلیه محصولات لبنی نیز کاهش می‌یابد.

سعید سلطانی با اشاره به اینکه 589 میلیارد تومان یارانه شیر امسال به زودی کارخانه‌های لبنی ‌پرداخت می‌شود، گفت: تا پایان امسال یارانه شیر با همان روش قبلی به کارخانه‌ها پرداخت می‌شود و مردم از شیر یارانه‌ای 350 تومانی استفاده می‌کنند که برای سال آینده پیشنهاد شده شیوه پرداخت یارانه شیر تغییر کند.

سلطانی گفت: براساس پیگیری‌های انجام شده مقرر شده سال آینده یارانه‌ها مستقیما به دامداران پرداخت شود که در این صورت قیمت تمام شده شیر در کمیته استانی تعیین خواهد شد و براساس میزان تولید و شیر تحویلی که دامداران به کارخانه‌ها ارائه می‌کنند، دولت مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و قیمت خرید کارخانه‌ها را به دامداران مستقیم پرداخت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه 30 درصد درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به بخش تولید ارائه می‌شود، گفت: مهمترین بخش تولید در کشور، کشاورزی است محصولات شیر و گوشت به عنوان دو عنصر اصلی غذایی هستند که یارانه‌اشان حذف نمی‌شود تا مردم قدرت خرید این محصولات با ارزش غذایی را داشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران کشور گفت: هم‌اکنون یارانه دو میلیون و 300 هزار تن شیر به کارخانه‌های لبنی پرداخته می‌شود که اگر از سال آینده مستقیما به دامداران داده ‌شود، نه تنها شیر یارانه‌ای حذف نمی‌شود بلکه با هرگونه کمک یارانه‌ای به دامداران، قیمت تمام شده محصولات لبنی کاهش می‌یابد چراکه شیر در دامداری‌ها به قیمت پایین‌تر تولید و به کارخانه‌ها تحویل می‌شود لذا قیمت فرآورده‌های لبنی مناسب‌تر خواهد بود.

به گفته سلطانی در صورت تغییر نحوه پرداخت یارانه شیر از کارخانه‌های لبنی به دامداری‌ها 5.5 تا 6 میلیون تن شیر تبدیلی کارخانه‌ها در صنایع لبنی از شیر ارزان دامداری‌ها تامین خواهد شد و کلیه محصولات لبنی با قیمت تمام شده کمتری عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 9 میلیون و 200 هزار تن شیر در کشور تولید می‌شود، گفت: تولید شیر سالانه باید هفت درصد افزایش یابد که این میزان افزایش امسال چندان نبود چراکه بحران شیر وجود داشت به دلیل نبود تقاضا شیر تولیدی روی دست دامداران مانده بود که با توجه به عدم امکان ذخیره‌سازی دامداران درصد زیادی از گاوهای شیری خود را حذف کردند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران اظهار کرد: اگر حمایت از تولید شیر دامداری‌ها صورت گیرد، دامداران با رغبت بیشتری به تولید خواهند پرداخت و مشکلی در تامین شیر جامعه وجود نخواهد داشت.

به گفته وی مصرف سرانه شیر در کشور ما از مصرف سرانه جهانی بسیار کمتر است؛ به طوریکه مصرف سرانه در کشور ما حدود 115 کیلوگرم و استاندار جهانی حداقل 160 کیلوگرم است.

سلطانی تصریح کرد: به دلیل اینکه نبود کشش در بازار، میزان تولید براساس تقاضای بازار هماهنگ می‌شود در حالی که اگر تقاضا باشد توانایی افزایش تولید شیر در کشور مان وجود دارد و می‌توان مصرف سرانه 160 کیلوگرم برای هر نفر را تامین کرد.

وی بر فرهنگ‌سازی مصرف شیر تاکید کرد و گفت: افزایش مصرف محصولات لبنی به معنای کاهش داروهای سبد خانوار است کما اینکه علت پایین بودن مصرف شیر در کشورمان قیمت آن نیست، ‌چراکه هم اکنون قیمت فروش یک بطری نیم لیتری آب در بازار 300 تومان است و قیمت خرید یک کیلو شیر خام از دامداران 450 تومان است.

به گفته وی متوسط قیمت خرید هر کیلو شیر از دامداران 440 کیلوگرم است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران یادآور شد: در برنامه پنجم توسعه اگر تمام زمینه‌ها فراهم باشد، رشد سالانه هفت درصدی را خواهیم داشت و تا پایان برنامه بالغ بر 12میلیون تن شیر در ایران تولید می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه