کد خبر: ۴۸۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای ایران،‌ درباره «مخاطرات منتقله از تخم مرغ غیرپاستوریزه به مواد غذایی» گفت: باکتری سالمونلا از جمله باکتری‌های شاخص ایجاد کننده‌ بیماری‌های ناشی از غذا است که شایع‌ترین راه انتقال آن به بدن انسان از طریق تخم مرغ آلوده است.

دکتر هدایت حسینی ، دامپزشک، متخصص بهداشت مواد غذایی و مدیرکل سابق نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت با بیان این مطلب افزود: گاهی مسمومیت‌های غذایی بر اثر سمومی ایجاد می‌شوند که ناشی از وجود باکتری‌ها هستند. در واقع برخی باکتری‌ها در شرایط دمایی و حرارتی بالا از بین می‌روند ولی سمومشان مقاومت بالایی دارند و در ماده‌ غذایی باقی می‌مانند که باکتری سالمونلا در همین گروه قرار می‌گیرد که در تخم مرغ‌ها هم از طریق آلوده شدن سطح خارجی تخم مرغ در مرغداری‌ها و هم از طریق خود مرغ در زمان تشکیل تخم مرغ می‌تواند به بدن مصرف کننده منتقل شود و بیماریهای ناشی از غذا را ایجاد کند.

دکتر حسینی درباره تاثیر تخم مرغ در سلامتی گفت: تخم مرغ منبع غنی پروتئین، ویتامین A، ویتامین‌های حلال در چربی، اسیدهای آمینه ضروری برای بدن و ذخیره خوب آهن است و می‌تواند به عنوان ماده غذایی در رشد و سلامتی مورد استفاده قرار بگیرد.

عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای ایران درباره مخاطرات استفاده از تخم مرغ‌های آلوده گفت: نگرانی ما در برخی صنایع بیشتر است. به عنوان مثال در صنعت تولید سس، چون تخم مرغ وقتی وارد فرمولاسیون می‌شود دیگر هیچ حرارتی نمی‌بیند بنابراین برای ما نگران کننده است. لازم است تخم مرغ قبل از وارد شدن به چرخه تولید، شرایط سالم سازی را طی کرده باشد.

دکتر حسینی برای جلوگیری و کاهش خطرات ناشی از آلودگی‌های مواد غذایی و به ویژه تخم مرغ به ارائه راهکارهایی پرداخت و گفت: ایجاد سیستم مدیریت و ارزیابی خطر در صنایع مربوطه، استفاده از تخم مرغ‌های پاستوریزه و سالم سازی شده در صنعت و حتی در منازل، شناسنامه دار کردن تخم مرغ‌ها، آموزش به مصرف کنندگان و تولید کنندگان، نگه داشتن تخم مرغ در یخچال در منازل، پخت کامل تخم مرغ و پرهیز از مصرف تخم مرغ خام یا غذاهایی که تخم مرغ خام دارند و برگرداندن تخم مرغ‌های شکسته و لک دار می‌توانند میزان بیماریها و مسمومیت‌های ناشی از غذا را به حداقل برسانند.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
-
|
۰۳:۱۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۸
0
0
سوالی داشتم که امیدوارم یا دکتز هدایت حسینی یا دیگر عزیزان دامپزشک جوابگو باشند
من مرغی در خانه دارم که تخم کرده و گاهی به علت مشغله وقت نمکینم تخم آن را جمع کنم و ممکن است تخم مرغ 3 روز یا بیشتر در لانه مرغ بماند . میخواستم بدانم مصرف این تخم مرغ ایرادی دارد ؟ البته من تا الان از آن استفاده کردم و مشکلی نداشتم .
یک سوال دیگر این است که گاهی فضله مرغ به تخم مرغ چسبیده است آیا مصرف این تخم مرغ ایراد دارد ؟
milad
|
-
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
0
0
خوب بود ولی کم بود
نظر شما
ادامه