کد خبر: ۴۸۸۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کوهبنان و راور

 

مسئول شبکه دامپزشکی کوهبنان:
کانون‌های تب برفکی در کوهبنان کاهش چشمگیری دارد


مسئول شبکه دامپزشکی کوهبنان گفت: از ابتدای سال جاری تعداد کانون‌های تب برفکی در این شهرستان کاهش چشمگیری یافته است.

محسن عسکرپور با اشاره به آغاز فاز سوم تب برفکی در سال جاری همزمان با سراسر کشور در این شهرستان اظهار داشت: در این فاز علاوه بر دام‌های سنگین، دام‌های سبک مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند.
وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود، طی این فاز تعداد 2 هزار رأس گاو و گوساله و 20 هزار رأس گوسفند و بز در شهرستان کوهبنان واکسینه شوند و تمام این عملیات توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان با اشاره به اهمیت بیماری تب برفکی خاطرنشان کرد: این بیماری برای صنعت دامپروری و متعاقب آن امنیت و استقلال غذایی جامعه می‌تواند، مخاطرات جدی ایجاد کند.
عسکرپور بیان داشت: طبق سیاست سازمان دامپزشکی کشور در راستای کنترل این بیماری شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان در سال اقدام به سه نوبت واکسیناسیون تب برفکی می‌کند.
وی اظهار داشت: به دلیل اقدامات صورت گرفته از ابتدای سال جاری تعداد کانون‌های تب برفکی نسبت به سنوات گذشته در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است، به طوری که از ابتدای سال تنها یک کانون تب برفکی در شهرستان کوهبنان مشاهده شده است.
مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان کوهبنان از دامداران خواست، در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری تب برفکی مانند لنگش و تخریب مخاط دهان مراتب را هر چه سریع‌تر به اطلاع شبکه دامپزشکی برسانند.

 

----------------------------------------

 

سرپرست شبکه دامپزشکی راور خبر داد:
اجرای مایه‌کوبی دام‌ها علیه تب برفکی در راور


سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان راور گفت: مرحله سوم فاز همزمان تب برفکی در راور تا پایان بهمن ‌ماه جاری ادامه دارد.

احمدرضا انور با اشاره به اجرای مرحله سوم فاز همزمان تب برفکی در راور اظهار داشت: در این طرح بیش از 3 هزار و 500 رأس گاو و گوساله در این شهرستان علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.
وی تصریح کرد: تب برفکی بیماری ویروسی است که به دلیل میزان واگیری بالا در دام موجب کاهش تولید شیر و گوشت شده و می‌تواند از طریق مرگ و میر دام خسارت‌های زیادی به دامداران وارد کند.
انور خاطرنشان کرد: همکاری دامداران با اکیپ‌های واکسیناسیون کمک زیادی به زیر پوشش قرار دادن جمعیت دامی شهرستان راور می‌کند.
وی با اشاره به برنامه‌های ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی در شهرستان راور بیان داشت: به دلیل خشکسالی‌های اخیر در شهرستان راور مشکلات عدیده‌ای برای دامداران به وجود آمده است که برای کاهش اثرات سوء آن یک‌سری خدمات رایگان و آموزش‌های کاربردی به دامداران ارائه می‌شود.
وی افزود: با توجه به فرا رسیدن ایام‌الله دهه مبارک فجر شبکه دامپزشکی شهرستان راور در تاریخ 12 بهمن‌ماه به صورت رایگان دام‌های منطقه را ویزیت می‌کند.
انور تصریح کرد: در این روز شبکه دامپزشکی راور با تشکیل دو اکیپ سیار به روستاهای منطقه اعزام و به صورت رایگان دام‌ها را ویزیت می‌کنند.
وی بیان داشت: یک اکیپ ثابت در محل شبکه دامپزشکی شهرستان راور مستقر و آماده ارائه خدمات رایگان به دام‌های شهروندان است.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان راور گفت: به دلیل اینکه یکی از عوارض ناشی از خشکسالی ابتلا دام‌ها به بیماری‌های انگلی است، سمپاشی بدن دام و اماکن دامی می‌تواند در کاهش این بیماری‌ها مؤثر واقع شود و دامداران باید در این زمینه اقدام کنند.
انور اظهار داشت: به این منظور علاوه بر ویزیت دام‌ها، اماکن دامی و بدن دام‌ها نیز توسط اکیپ‌های عملیاتی دامپزشکی راور به صورت رایگان در این ایام سمپاشی می‌شوند.‌
وی خاطرنشان کرد: توزیع سم رایگان، برگزاری کلاس‌‌های آموزشی آشنایی با بهداشت و بیماری‌های دام برای دامداران منطقه از دیگر برنامه‌های شبکه داپمزشکی شهرستان راور در ایام‌الله دهه مبارک فجر سال جاری است.

 

 

نظر شما
ادامه