کد خبر: ۴۸۸۵۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
 

در بررسی علل تصادفات رانندگی، کمیسیون مدیریت ایمنی حمل و نقل استان اردبیل، نقش انگل «توکسوپلاسما گوندی» به عنوان عامل اختلال تمرکز راننده را موشکافی کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه کمیسیون مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان اردبیل در بررسی علل تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی، به عامل جدید و ناشناخته‌ای رسید که به تعبیر کارشناسان برخلاف بسیاری از استان‌ها، مطالعه آن در اردبیل به صورت منسجم آغاز نشده است.

جانشین پلیس راه استان اردبیل در خصوص آخرین علت‌های احصا شده در بروز تصادفات فوتی به انگلی به نام توکسو پلاسما گوندی اشاره کرد که به تازگی زیر میکروسکوپ دانشمندان ایرانی رفته و از عوامل بروز تصادف شناخته شده است.

«سید محمد صفوی» با بیان اینکه بر اساس مطالعات ۱۸ درصد از علت تصادفات فوتی استان به اختلال عملکرد مغز راننده با این انگل مرتبط است، گفت: در مناطق گرمسیر به دلیل رشد بیشتر این انگل سهم تصادفات به واسطه آن به مراتب بیشتر است.

وی به ضرورت انجام مطالعات علمی در این خصوص تاکید کرد و افزود: در استان اردبیل به این موضوع علمی توجه چندانی نشده است و لازم است نقش این انگل در بروز تصادفات فوتی به صورت جدی بررسی شود.

به گفته جانشین پلیس راه استان این انگل با تاثیر منفی بر روی مغز و ایجاد اختلال لحظه‌ای قدرت تصمیم‌گیری از راننده از جمله برای ترمز کردن را سلب می‌کند.

صفوی در خصوص وضعیت تصادفات فوتی گفت: از ابتدای فروردین امسال ۱۳ نفر در جاده‌های استان جان باخته‌اند که در مقایسه با تعداد متوفی در فروردین سال ۹۷ با ۱۰ نفر، رشد ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد؛ در عین حال در بازه زمانی ذکر شده، تعداد تصادف فوتی نیز از ۸ مورد به ۱۲ مورد رسیده و افزایش ۵۰ درصدی دارد.

وی افزود: بیشترین ساعت وقوع تصادفات از ۱۲ ظهر لغایت ۱۶ ظهر محاسبه شده و روز سه شنبه بیشترین تصادفات در طول هفته رخ می‌دهد؛ در عین حال ۴۶ درصد تصادفات در محور اصلی بوده و ۸۳ درصد از تصادفات مربوط به خودرو‌های سواری است.

جانشین پلیس راه استان علت تام تصادفات را توجه نکردن به جلو عنوان کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۳۰ درصد از تصادفات به دلیل خستگی و خواب آلودگی راننده به وقوع می‌پیوندد.

 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابک
|
France
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
0
10
خب بله! اصلا علت اصلی تحریم ها،کاهش ارزش پول ملی،افزایش نرخ تورم... هم توکسوپلاسماست! با سگ و گربه مشکل دارید چرا به خاکی میزنید؟!
پاسخ ها
سینا بینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
اینو درست گفته.
این انگل با مدفوع گربه روی خاک پخش می شود. مرغ ها ضمن خوردن غذا از روی خاک انگل را وارد بدنشان می کنند و به عنوان میزبان دوم انگل عمل می کنند. انگل وارد زرده تخم مرغ میشه. اونایی که تخم مرغ عسلی می خورند (عادت خیلی از رانندگان بیابانی) انگل را وارد بدنشان می کنند و سبب میشه سرعت عملشان در مواحه با خطر کند شود. یعنی عابر پیاده یا ماشین دیگری اگه جلویشان امد، با تاخیر ترمز می کنند.
اگر زنان باردار به این انگل مبتلا شئند، فرزندشان یا سقط می شود یا با اختلال شدید مادرزادی متولد میشه که خیلی بدتر از سقط شدن است.
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
0
9
احتمالا علت اختلاس ها هم توکسارا کنیس هست
دکتر محمودزاده
|
Singapore
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
0
7
این که توکسوپلاسما می تواند سبب اختلال عملکرد مغز شود بحثی نیست(چنانچه ثابت شده موش های آلوده به توکسوپلاسما از گربه نمی ترسند و جان خود را از دست می دهند)، ولی پلیس راه اردبیل با چه روش علمی متوجه این امر در راه های اردبیل شده، مشخص نفرموده اند.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
0
0
عجب...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
0
1
بدبخت توکسوپلاسما!!!!!!!!!!
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
0
3
البته گزارشات علمی زیادی در مورد ارتباط بین عفونت توکسوپلاسما و تصادفات جاده ای وجود داره و علت اصلی آن هم اختلال در عملکرد نوروترانسمیتر های سیستم عصبی است.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29906469

https://www.researchgate.net/publication/24267039_Higher_prevalence_of_toxoplasmosis_in_victims_of_traffic_accidents_suggest_increased_risk_of_traffic_accident_in_Toxoplasma-infected_inhabitants_of_Istanbul_and_its_suburbs

ولیبه قول دوست عزیزمان اقای دکتر ... اینکه مسئولین راهداری و پلیس راه بر اساس کدام مطالعات علمی به این نتیجه رسیده اند که 18 درصد تصادفات به دلیل آلودگی با توکسوپلاسما است جای سوال داره
مجید
|
United States of America
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
0
حتما عامل دریافت زیر میزی از راننده گان هم انگل هیداتیک است .
نظر شما
ادامه