کد خبر: ۴۸۷۸۸


یک کارشناس محیط زیست با اشاره به نتایج مثبت نگهداری حیوان خانگی برای کودکان، به بروز و ظهور مسئولیت پذیری در بزرگسالی و نیز رشد عاطفی کودک اشاره کرد

به گزارش حکیم مهر  به نقل از رادیو گفتگو، «نغمه شریفی» ضمن مصاحبه با برنامه "امروز، زندگی" با اشاره به لزوم آشنایی کودکان با محیط زیست اظهار کرد: کودک با ورود به دل طبیعت، از نزدیک حیوانات را لمس کرده که موجب رشد فکری و عاطفی کودک می شود و نیز با لزوم حفظ و حراست از حیوانات آشنایی پیدا می کند.

وی ایجاد حس مسئولت پذیری در کودک را از دیگر دستاوردهای زندگی با حیوانات دانست و افزود: از طرفی حس عاطفی کودک نیز بروز می کند که در کنار حس مسئولیت پذیری، در بزرگ سالی نمود پیدا می کند.

در ادامه «مریم اسماعیلی»، روانشناس کودک با بیان اینکه کودکان در ذات به حیوانات و طبیعت علاقمند هستند، اظهار داشت: اگر والد از حیوانی ترس داشته باشد، ناخودآگاه این حس را نیز در کودک بیدار می کند؛ لذا شایسته است والدین ضمن بروز رفتار صحیح با حیوانات الگوی رفتاری خوبی برای کودکان باشند.

وی لمس کردن حیوانات و آشنایی نزدیک با آن ها را در رشد کودک موثر دانست و افزود: بهتر است این آموزش ها عملیاتی باشد و کودکان را به دل طبیعت ببریم تا ضمن لمس حیوانات با نحوه تولد، رشد و تغذیه آن ها آشنا شوند.

اسماعیلی آشنایی با چرخه رشد و مرگ را از دیگر نتایج مثبت نگهداری حیوانات در منزل دانست و گفت: ترس از حیوانات گاه به رفتار والدین باز می گردد؛ همچنین نوع برخورد حیوان با کودک مهم است؛ شاید یک حیوان آمادگی لمس را از سوی کودک نداشته باشد که موجب شرطی شدن کودک در ترس از حیوانات می شود.

این روانشناس کودک در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو اظهار کرد: برای نزدیک شدن به حیوان، می توان از قصه گویی استفاده کرد و یا کم کم کودک را به حیوان نزدیک و یا اینکه ابتدا از نوع عروسکی حیوانات استفاده کنیم.

اسماعیلی با ابراز تاسف از نبود آزمایشگاه های حیوانات برای نزدیک شدن کودک به حیوان گفت: بسیاری والدین از وجود مدارس طبیعت آگاهی ندارند؛ لذا نخستین مرحله برای این آشنایی، خود خانواده ها هستند و حتی مهدهای کودک می توانند کودکان را به مدارس طبیعت برده و یا یک حیوان را به صورت الگو در مهد کودک به نمایش بگذارند.


 

نظر شما
ادامه