کد خبر: ۴۸۲۴

حکیم مهر - مدیرکل اداره محیط زیست استان یزد با اشاره به اینکه روزانه مشاهدات از یوزپلنگ در زیستگاههای ابن منطقه افزایش می یابد، گفت: طی دو ماه گذشته در 5 سایتی که یوز در آنها زندگی می کند بیش از 40 عکس از این حیوان گرفته شده است.
حمید جلالوند با اشاره به اینکه پنج سایت استان یزد که زیستگاههای اصلی یوز ایرانی محسوب می شوند شرایط مطلوب زندگی یوزپلنگ را نشان می دهند افزود: دو ماه پیش سرشماری در دره انجیر که از زیستگاههای اصلی یوز است، انجام شد که نشان می دهد یوز در شرایط مطلوبی زندگی می کند.

وی تاکید کرد: با تجهیز زیستگاهها به دوربینهای تله ای در 2 ماه گذشته 42 عکس در دره انجیر ثبت شده که کمک بزرگی به محیط بانان و کارشناسان پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی است. به واسطه دوربینهای تله ای حفاظت مناطق ساده تر شده است و بعد از استفاده از این تکنولوژی توانستیم به حضور یوز در مناطق و نقاط خاصی از زیستگاهها مطمئن شویم.

جلالوند افزود: تلفات یوز بیشتر به تصادفات جاده ای است که با تلاشهای صورت گرفته سعی شده از این مرگ و میر کاسته شود و با آموزشهای صورت گرفته مردم محلی نیز مشکلی برای حیات یوزپلنگ ایجاد نمی کنند.

پیش از این دبیرخانه دفتر حفاظت از یوزپلنگ آسیایی - ایرانی اعلام کرد: نتایج جدیدترین بررسیها در منطقه حفاظت شده بافق حاکی از به دنیا آمدن حداقل 13 توله یوزپلنگ در سال جاری است.

به گزارش مهر، حضور این خانواده از یوزپلنگ بر اساس آثار و نمایه تازه آنها مسجل شده که بسیار امیدوار کننده است.

پیش از این، حضور 7 خانواده مختلف از یوزها در 5 منطقه به اثبات رسیده بود که با احتساب بافق، با قطعیت می توان گفت که بدون شک در سال 1389 حداقل 8 ماده یوز مختلف در ایران زایمان کرده و در مجموع حداقل 13 توله مختلف به دنیا آورده اند.
این توله یوزپلنگها در بیش از نیمی از زیستگاههای یوزپلنگ در کشور به دنیا آمده اند که عبارتند از توران، نای بندان، دره انجیر، میاندشت، سیاهکوه و بافق. درعین حال گزارشهای تایید نشده ای نیز از زادآوری یوزها در منطقه دربند راور نیز در دست است.

 

نظر شما
ادامه