کد خبر: ۴۸۰۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر


مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به برخی شایعات در فضای مجازی در مورد مسمومیت تعدادی از مردم قروه بر اثر مصرف گوشت یخ‌زده، گفت: دامپزشکی نظارت دقیقی بر ورود و توزیع گوشت منجمد دارد و اجازه ورود گوشت فاسد به چرخه مصرف مردم استان را نمی‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مجتبی ورمقانی» ظهر امروز در جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان کردستان در سنندج، با اشاره به برخی شایعات در مورد مسمومیت تعدادی از مردم قروه بر اثر مصرف گوشت منجمد توزیع شده، اظهار کرد: طی چند ماه اخیر بیش از یک‌هزار و چند تن گوشت در راستای تنظیم بازار در سطح استان توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: دامپزشکی استان در تمام فرآیند توزیع گوشت از زمان ورود تا توزیع نظارت جدی داشته است و به هیچ عنوان اجازه ورود گوشت فاسد به چرخه مصرف مردم را نداده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: موردهایی داشته‌ایم که قبل از ورود آن به چرخه توزیع شناسایی و نسبت به معدوم‌سازی اقدام شده است و اطمینان به مردم می‌دهیم که مسمومیت قروه هیچ ارتباطی به گوشت منجمد توزیع شده ندارد.

ورمقانی به بررسی‌های انجام گرفته توسط اداره کل دامپزشکی استان در زمینه مسمومیت در قروه گریزی زد و گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفت هیچ ارتباط معناداری بین افرادی که دچار مسمومیت شده با کسانی که گوشت یخزده مصرف کرده‌اند وجود ندارد.

وی اظهار کرد: 15 تن گوشت یخ‌زده طی روزهای اخیر به استان وارد و در شهرستان‌های سنندج، قروه و دیگر شهرهای توزیع شده است ولی هیچ نوع مورد مسمومیت مشابه قروه در سنندج و سایر شهرهای استان دیده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: از سوی دیگر ویروس‌ در گوشت بر اثر پختن اثر خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند عوارض مسمومیتی را که در این افراد مشاهده می‌شود داشته باشد.

ورمقانی با بیان اینکه بیش از 400 تا 500 تن از همین گوشت منجمد در سطح کشور توزیع شده است ولی در هیچ کدام از این نقاط نمونه مشابه از مسمومیت نداشته‌ایم، عنوان کرد: آزمایشات مختلفی روی این گوشت انجام شده و هیچ نوع بارمیکروبی در آن دیده نشده است.

گفتنی است؛ بر اساس اعلام کیانوش جهانپور سرپرست روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، نورو ویروس عامل این بیماری مسری گوارشی است که سالانه حداقل ۶۸۵ میلیون نفر را در سراسر دنیا  آلوده می‌کند، این ویروس در ابتدا ویروس نورواک ( Norwalk Virus) به نام شهری که اولین بار این ویروس در سال ۱۹۷۲ در آن شیوع پیدا کرد اشتهار یافت و می تواند موجب التهاب معده، روده یا هر دو شده که نوعی گاستروانتریت حاد برشمرده می‌شود.

اسهال، استفراغ، درد معده، تب، سردرد و بدن درد از علائم ابتلا به نوروویروس است و عموما۱۲-۴۸ ساعت بعد از ابتلا به این ویروس علائم بیماری تظاهر پیدا می‌کند و اغلب ۱ تا ۳ روز بعد علائم بهبود می‌یابد، نوروویروس به شدت مسری است و در فضاهای پر ازدحام و بسته مثل مهدکودک‌ها، خانه‌های سالمندان، مدارس و پادگان‌ها و آسایشگاه‌ها و ... به سرعت گسترش پیدا می‌کند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
1
0
باید سریحا اعلام نمود گوشت دیفراست شده و دوباره منجمد شده را از روی ظاهر تمیشود قضاوت کرد و هیچگونه ازمایشی پس از خروج از گمرک و بازدید اولیه دامپزشکی در بندر مقصد بر روی گوشتها انجام نمیشود
نظر شما
ادامه