کد خبر: ۴۸۰۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زرند، ایلام، تیران و کرون و مازندران

 

رئیس شبکه دامپزشکی زرند:
3 هزار راس گاو در زرند ‌علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زرند گفت: 3 هزار راس گاو و گوساله به وسیله سه اکیپ مجهز دامپزشکی زیر پوشش واکسیناسیون تب برفکی در این شهرستان قرار می‌گیرند.

محمد جانباز با اشاره به مراقبت‌های دامپزشکی به منظور سلامت جمعیت دامی این شهرستان اظهار داشت: مرحله سوم طرح رایگان واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان زرند از روز گذشته آغاز شد.
وی بیان داشت: این طرح که سومین بار در سال جاری انجام می‌شود، به مدت یک ماه در سطح گاوداری‌ها و روستاهای شهرستان زرند اجرا می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی زرند خاطرنشان کرد: در طی این مدت 3 هزار راس گاو و گوساله به وسیله سه اکیپ مجهز دامپزشکی زیر پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند.
جانباز افزود: اجرای صحیح این طرح موجب ارتقای سطح ایمنی دام‌ها در برابر سویه‌های مختلف بیماری تب برفکی و افزایش راندمان تولید گوشت و شیر را به دنبال دارد.
وی تصریح کرد: این طرح در این مرحله 100 درصد به وسیله بخش دولتی انجام و تمام هزینه‌های مربوطه بر عهده شبکه دامپزشکی است و دامداران این شهرستان خدمات مذکور را به صورت رایگان دریافت می‌کنند و همکاری دامداران با اکیپ‌های دامپزشکی بر اجرای درست طرح تاثیر به سزایی دارد.
جانباز اضافه کرد: از عمده‌ترین ویژگی‌های این فاز در مقایسه با فازهای مشابه قبلی تاکید بیشتر بر رعایت اصول امنیت زیستی، ضد عفونی و استفاده از تجهیزات یک‌بار مصرف استریل در حین انجام عملیات واکسیناسیون است.
وی بیان داشت: از خسارات جبران‌ناپذیری که این بیماری بر جای می‌گذارد، باید به تلفات دام‌های کوچک، وقوع لنگش، کاهش اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و در نتیجه کاهش تولید و پائین آمدن راندمان اقتصادی در گله اشاره کرد.

 

-------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی ایلام:
22 مرحله مایه‌کوبی تب‌برفکی دام در ایلام انجام شد


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: 22 مرحله مایه‌کوبی تب‌برفکی دام در استان ایلام انجام شده است.

وهاب پیرانی اظهار داشت: امروز نیز مرحله بیستم و سوم این طرح همزمان با سراسر کشور در استان ایلام آغاز شده است.
وی ادامه داد: طرح واکسیناسیون دام سنگین و سبک علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان در استان ایلام اجرایی می‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه استان ایلام در منطقه پرخطری از بیماری‌های دامی و در مرز مشترک با کشور عراق قرار دارد واکسیناسیون رایگان کل جمعیت دامی اعم از گاو، گوساله، گوسفند و بز در دستور کار دامپزشکی قرار گرفته است.
این مسئول اضافه کرد: هدف از اجرای طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک و سنگین پیشگیری از بیماری واگیردار تب برفکی است.
پیرانی تصریح کرد: در این عملیات مایه‌کوبی 50 گروه عملیاتی مستقر در شهرستان‌های استان ایلام عملیات واکسیناسیون را از سوم بهمن‌ماه آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود حدود یک‌ماه ادامه یابد.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: به دامداران و عشایر استان توصیه کرد با توجه به مرزی بودن استان ایلام با کشور همسایه و اینکه استان محل تردد دام‌های کوچرو استان‌های دیگر است، نسبت به انجام مایه‌کوبی دام‌های خود اقدام کنند.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در این طرح بیش از 52 هزار راس دام علیه این بیماری خطرناک در استان مایه‌کوبی شود.
این مسئول از دامداران و عشایر مناطق مختلف استان به ویژه مناطق یاد شده خواست تا با گروه‌های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: بیماری تب برفکی از بیماری‌های خطرناک واگیردار دام بوده که شیوع آن خسارات شدیدی برجا گذشته و تنها راه مقابله و پیشگیری از آن واکسیناسیون دام‌ها است.
وی ادامه داد: این مرحله از مایه‌کوبی نیز به صورت رایگان در اخیار دامداران قرار گرفته و هیچ وجهی نیز دریافت نمی‌شود.
این مسئول اضافه کرد: خسارت‌های تب برفکی به اندازه‌ای است که اگر این طرح اجرا نشود خسارت مالی فراوانی برجای می‌گذارد.

 

-------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی تیران و کرون خبر داد:
آغاز مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی در تیران و کرون


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون از آغاز مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی و واکسیناسیون 40 هزار دام در این شهرستان خبر داد.

فضل‌الله صالحی از آغاز سومین مرحله واکسیناسیون تب برفکی در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: این طرح از دوم بهمن آغاز شده و به مدت 30 روز کاری با استفاده از تمام توان بخش دولتی و خصوصی ادامه دارد.
وی افزود: با توجه به همه‌گیری بیماری در بعضی از نقاط کشور و احتمال انتشار آن در اثر عدم رعایت دقیق و منظم موارد مربوط به جلوگیری از انتقال عوامل عفونی باید واکسیناسیون تب برفکی به صورت همزمان در تمام نقاط کشور شروع شود و به پایان برسد.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون بیان داشت: همزمان با اجرای این طرح، مراقبت فعال و ثبت گزارش‌های روی سیستم جی‌آی‌اس و کنترل مواد ورود و خروج استان‌ها از طریق سیستم یکپارچگی قرنطینه‌ای و فعالیت ویژه نیروی انتظامی با حساسیت بیشتر انجام می‌شود.
وی برگزاری کلاس‌های چهره به چهره ویژه دامداران و قرنطینه و ضدعفونی مناطق درگیر را نیز از دیگر اقدامات مورد اجرا همزمان با اجرای سومین مرحله واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان تیران و کرون اعلام کرد.
صالحی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان این طرح 40 هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان واکسینه شوند، گفت: از این تعداد راس دام 10 هزار راس دام‌های سنگین شامل گاو و گوساله و 30 هزار راس آن دام سبک شامل گوسفند و بز هستند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون موردی از کانون بیماری در شهرستان تیران و کرون گزارش نشده است، افزود: در صورت پوشش حداکثری این طرح می‌توان با اقدامات پیشگیرانه بیماری را در منطقه کنترل کرد.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون خاطرنشان کرد: همکاری دامداران در اجرای سومین مرحله واکسیناسیون تب برفکی که در سال 89 در این شهرستان انجام می‌شود لازم و ضروری است و این عمل در اجرای هر چه بهتر طرح ضروری به شمار می‌رود.

 

----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی مازندران:
بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مازندران وجود ندارد


مدیرکل دامپزشکی استان مازندران گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان (‌H5N1) در مازندران وجود ندارد.

مجید مختاری در دومین جلسه ستاد کنترل و پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استانداری مازندران با بیان اینکه این اداره کل آمادگی لازم را برای مقابله با این بیماری در صورت مشاهده در سطح مرغداری‌ها را دارد به مصوبات قبلی ستاد کنترل و پیشگیری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و گفت: در نخستین جلسه این ستاد، مصوبات بسیار خوبی داشتیم اما برخی از دستگاه‌های اجرایی مرتبط وظایف محوله را بر اساس صورتجلسه تعیین شده به درستی انجام نداده که این خود مشکلات عدیده‌ای را برای دامپزشکی در بحث کنترل و پیشگیری این بیماری در استان به وجود آورده است.
‌وی در این جلسه که به ریاست ابراهیمی معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران تشکیل شد، گفت: فرمانداران شهرستان‌ها به عنوان روسای کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان‌ها لازم است اکیپی را با محوریت ستاد سد معبر شهرداری با عضویت مرکز بهداشت، شبکه دامپزشکی، نیروی انتظامی به منظور جلوگیری از عرضه مرغ زنده در معابر و بازارهای روز برای جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری که از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان فعال کنند و شبکه‌های دامپزشکی را در موضوع جمع‌آوری و عرضه مرغ زنده در شهرستان‌ها یاری کنند.
‌وی در بحث معدوم‌سازی برخی واحدها که دچار انواع بیماری‌های طیور می‌شوند، اظهار داشت: با توجه به دارا بودن شرایط اقلیمی بعضی از شهرستان‌ها که آب در سطح بالا قرار داشته و گودبرداری ‌عمیق و صحیح انجام نمی‌شود، اداره کل منابع طبیعی استان باید با تعیین زمینی برای معدوم‌سازی پرندگان همکاری و مساعدت لازم را داشته باشد.
مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به وجود مرکز بررسی بیماری‌های طیور کشور که از سرجمع اعتبارات اداره کل دامپزشکی استان اداره می‌شود، گفت: با تخصیص اعتبار و تجهیز کردن این مرکز می‌توان زمان تشخیص بیماری‌های طیور را به کمتر از 24 ساعت تقلیل داد تا اقدامات بهداشتی لازم درباره مقابله با آن بیماری انجام شود.
وی افزود: در بحث صندوق بیمه محصولات کشاورزی، تمهیداتی باید اندیشید تا تمام واحدهای پرورش مرغ مادر، جوجه‌های یکروزه تولیدی را بیمه کنند تا از ایجاد ضرر و زیان اقتصادی برای واحدهای گوشتی جلوگیری شود.
مدیرکل دامپزشکی استان مازندران نحوه برخورد با واحدهای متخلفی که از سوی دامپزشکی به مراجع قضایی معرفی می‌شوند را مناسب ندانسته و پیشنهاد کرد یک شعبه ویژه باید در دادگستری‌ها دایر شود تا به پرونده‌های تخلفات بهداشتی که از سوی دامپزشکی ارجاع می‌شود بدون نوبت رسیدگی و رای‌های قاطع و بازدارنده صادر شده و موارد ضبطی نیز به دستور دادستانی به نفع دولت ضبط شود.
مدیرکل دامپزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد: تمام معدوم‌سازی‌های انجام شده در سطح استان در راستای اجرایی‌ کردن دستورالعمل‌های صادره برای کنترل بیماری‌های دستگاه تنفسی بوده که بر اساس دستورالعمل هر واحدی که تلفات غیرعادی و افزاینده داشته باشد و سه روز متوالی تلفاتش از یک درصد جمعیت گله باشد، به منظور حفظ صنعت طیور و جلوگیری از بروز و شیوع بیماری با اجرای سیاست پیشگیرانه و سختگیرانه طیور موجود در واحد دارای تلفات بالا، معدوم‌سازی می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه