کد خبر: ۴۸۰۳
حکیم مهر - وزیر جهاد کشاورزی از حضور خاویار پرورشی ایران از سال آینده در بازارهای داخلی و جهانی خبر داد و اعلام کرد: پرداخت تسهیلات حمایتی به کشاورزان از هفته گذشته آغاز شده است و در هر نقطه از کشور که فهرست به بانک وارد شود، افراد می‌توانند وام‌های خود را دریافت کنند.

دکتر صادق خلیلیان - در حاشیه مراسم امضا یادداشت‌تفاهم همکاری با وزیر منابع دامی و شیلات سودان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 50 درصد از منابع ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها جهت پرداخت به مردم، 30 درصد برای بخش‌های تولیدی و توسعه صادرات و 20 درصد نیز برای آثار هدفمندسازی یارانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: بر اساس بسته‌های حمایتی که در کارگروه مربوطه تدوین و تصویب شده است، سهم هر بخش برای حمایت از تولید در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی افزود: سهم و بسته حمایتی بخش کشاورزی را دریافت می‌کنیم اما هنوز میزان و رقم آن قطعی نشده است چراکه ابتدا باید منابع استحصالی مشخص باشد. این قانون حدود یک ماه است که آغاز شده است که هر زمان منابعش تعیین شد براساس بسته حمایتی برای هر بخش تقسیم بندی می‌شود.

مصرف سوخت نصف و بهره‌وری 2 برابر می‌شود

خلیلیان درباره میزان افزایش هزینه‌های تولید درپی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: هدف از اجرای بسته‌های حمایتی این است که بتوان با افزایش بهره‌وری هزینه‌های تولید را کاهش داد؛ به‌طور مثال در واحد مرغداری که این بسته در نظر گرفته شده در یک دوره جوجه ریزی 77 هزار لیتر مصرف سوخت داشته‌اند که این میزان مصرف به 38 هزار لیتر کاهش یافته و نشانگر این است که می‌توان مصرف سوخت را تا نصف کاهش و بهره‌وری را تا دو برابر افزایش داد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: 10 بسته حمایتی که همه بخش‌های کشاورزی را پوشش می‌دهد، مورد بررسی قرار گرفته و اجرایشان آغاز شده است که البته هرچه از زمان اجرای طرح بگذرد با سرعت بیشتری این بسته‌ها را اجرا می‌کنیم.

آبزی‌پروری در شرایط مطلوب به سر می‌برد

وی درباره‌ی اینکه همکاری در زمینه‌ امور دام و شیلات در کشور سودان توسعه می‌یابد اما درحالیکه موفقیت‌های زیادی در این زمینه‌ها در کشورمان بوده هنوز آبزی‌پروری با مشکلاتی مواجه است و بخش خصوصی کشورمان از عملکرد ضعیف سازمان شیلات گلایه دارند، چه تدبیری برای رفع این مشکل در داخل کشورمان اندیشیده‌اید؟ پاسخ داد: در زمینه پرورش آبزیان اعم از ماهی و میگو پیشرفت‌های خوبی کرده‌ایم و هم‌اکنون وضعیت تولیدمان در شرایط مطلوب به سر می‌برد؛ با توجه به بازدیدهای وزیر سودانی از این مناطق و توان و تجربیات تولیدی در کشور ما درخواست کمک ایران را داشته‌اند که نوعی انتقال تجربه و خدمات فنی ایران به کشور سودان است.

خلیلیان تصریح کرد: اگر بخواهیم بخش‌های تولیدی‌مان توسعه یابد علاوه بر تولید داخل و تامین بازار مصرف باید مسیر توسعه صادرات را دنبال کنیم که این امر کمک می‌کند تا بتوانیم با سرعت بیشتری از توانایی‌های خودمان استفاده کنیم و به بهترین شکل ممکن از پتانسیل‌ها و توانایی‌های کشورمان بهره ببریم.

حضور خاویار پرورشی ایران از سال آینده در بازارهای داخلی و جهانی

به گفته وی در بحث شیلات چند سیاست در برنامه پنجم توسعه دنبال می‌شود؛ از جمله توسعه پرورش ماهیان خاویاری است که علاوه بر بحث صید، پرورش ماهیان خاویاری از چند سال گذشته آغاز شده و هم‌اکنون به نتیجه رسیده است که از سال آینده شاهد حضور خاویار پرورشی ایران در بازارهای داخلی و جهانی خواهیم بود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه پرورش ماهی در قفس نیز در بخش‌هایی به صورت پایلوت و آزمایشی به خوبی جواب داده است و در برخی از مناطق توانسته‌ایم این طرح را بین مردم توسعه دهیم. همچنین با وزارت نیرو توافق شده که بتوان از منابع زیاد آبی که در کشور داریم ( منابع آبی دریاچه‌ها و آبهای پشت سد) بتوانیم به بهترین شکل ممکن پرورش آبزیان را داشته باشیم و از این طریق بتوانیم به توسعه‌ای در تولید آبزیان برسیم.

قانون است که برق واحدهای تولیدی کشاورزی حساب شود؛ نه صنعتی

خلیلیان درباره مشکلات صنعت میگو و عقب‌ماندگی آن از برنامه چهارم توسعه و عدم اجرای مصوبه دولت دراین بخش و عدم توانایی مالی پرورش‌دهندگان در سال آینده، گفت: تولیدکنندگان میگو کشورمان امسال توانسته‌اند میزان تولیدشان را افزایش دهند و مسیر توسعه صدور میگو پرورشی کشورمان نیز شروع شده است و امسال صادرات میگو نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود.

وی درباره برق واحدهای آبزی‌پروری که صنعتی محاسبه می‌شود و تولیدکنندگان با مشکل مواجه هستند، اظهار کرد: با وزارت نیرو توافق شده که برق واحدهای تولیدی مرتبط با بخش کشاورزی را به عنوان برق کشاورزی لحاظ کنند نه صنعتی و این قانون است که امیدوارم در عمل از سوی وزارت نیرو اجرایی شود.

آغاز پرداخت تسهیلات حمایتی به کشاورزان از هفته گذشته

وزیر جهاد کشاورزی درباره زمان پرداخت تسهیلات حمایتی به کشاورزان،‌ اعلام کرد: پرداخت تسهیلات حمایتی به کشاورزان از هفته گذشته شروع شده و بانک کشاورزی تبلیغات خود را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است؛ در هر نقطه از کشور که لیست به بانک وارد شود، افراد می‌توانند وام‌های خود را دریافت کنند که این کار عملا انجام شده است و با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.

خلیلیان با اشاره به ارائه دو نوع وام به تولیدکنندگان، گفت: وامی برای تامین نقدینگی خرید سوخت و حامل‌های انرژی از جمله گازوئیل، برق و گاز واحدهای تولیدی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد تا در اوایل شروع کار دچار مشکل تامین نقدینگی نباشند و وام دیگری برای اصلاح ساختارها در اختیارشان قرار می‌گیرد.

 

نظر شما
ادامه