کد خبر: ۴۷۷۲

حکیم مهر - در قسمت آمازونی سرزمین پرو هر ساله یک گونه جدید پرنده و هر 4 سال یک بار یک گونه جدید پستاندار شناسایی می‌شود، این قسمت از پرو پناهگاه امنی برای موجودات زنده است، اما در کنار این امنیت و تلاش برای حفظ منابع طبیعی، خطرات متعاقبی نیز وجود دارد.

با وجود این که سرزمین پرو به واسطه رشته‌کوه‌های آند معروف گشته، لیکن آمازون 60 درصد محدوده این سرزمین را پوشانده است. اینجا سرچشمه فعالیت‌های بیولوژیکی بوده و مکان زیست 25000 گونه گیاهی (10 درصد سهم گیاهی جهان) است.
به لطف جنگل آمازون، پرو دومین کشور بزرگ از لحاظ جمعیت پرندگان محسوب می‌شود (1800 گونه) و همچنین در زمینه گسترش پستانداران (515 گونه) و خزندگان (418 گونه) جزو 5 کشور اول جهان است.

تنها در سال (2009) دانشمندان به صورت اتفاقی گونه ناشناخته‌ای از خفاش خون‌آشام و نوع تازه‌ای از پشه را کشف کردند.

در طول چند سال گذشته جمعیت حیوانات در این منطقه گسترش یافته، برای مثال می‌توان به قورباغه سمی کوچکی اشاره کرد که سری به قرمزی آتش و پاهایی به رنگ آبی دارد. بنا به گزارش سازمان جهانی طبیعت در طول 10 سال گذشته در محدوده آمازون بیش از 1200 گونه جدید جانوری و گیاهی کشف شده است؛ البته باید این واقعیت مهم را ذکر نمود که بیشتر این کشفیات در طول انجام عملیات‌‌ معدنی یا دیگر فعالیت‌هایی که محیط زیست منطقه را تهدید می‌کنند صورت گرفته است.

یکی از مسوولان تحقیقات مربوط به گونه‌های کشف‌شده در پرو، ماکا والکوی می‌گوید: بیشتر کشفیات صورت گرفته در طول انجام تحقیقات علمی دانشمندان که عمدتا گران نیز هستند اتفاق نمی‌افتد، بلکه هنگامی که کارگران معادن یا شرکت‌های نفتی در حال انجام عملیات مربوطه خود می‌باشند یافت می‌شود. او همچنین می‌افزاید: این نوع کشفیات در کنار کمک به پیشرفت علم خطرات عظیمی را برای گونه‌های گیاهی کشف شده در محدوده مشخص به‌وجود می‌آورد زیرا تنها مکان زیست این گونه‌های نادر همان نقاطی است که کشف می‌شوند و اغلب اوقات نیز در حال ویرانی به وسیله شرکت‌های بزرگ هستند. ‌پرو خاستگاه یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های دنیاست (700 کیلومترمربع) و شاید همین مهم است که این سرزمین را به یکی از بهترین منابع حیاتی جهان تبدیل کرده است.

از سال 2006 صحبت‌های صورت گرفته بین وزارت محیط زیست و وزارت معادن پرو در رابطه با حفظ منابع طبیعی آغاز شده و وزیر محیط زیست، پرو آنتونیو براک اعلام داشته که محیط زیست این کشور 30 درصد از آمازون را تحت پوشش کامل خود گرفته است.

اگرچه، کارشناسان محیط زیست برای آینده گونه‌های مختلف پراکنده در مناطق تحت پوشش و همچنین گونه‌هایی که خارج از منطقه حفاظت شده هستند اظهار نگرانی می‌کنند.

ایوان لانگرا یکی از کارشناسان محیط زیست می‌گوید: هیچ نتیجه قطعی روشنی در رابطه با نحوه عملکرد مسوولان در مورد حمایت از موجودات محافظت شده این سرزمین اعلام نشده است.

جرارد هرایل از موسسه تحقیقات و توسعه محیط زیست فرانسه نیز اشاره داشته است که مهم‌ترین کار، حفظ گونه‌های شناخته شده و تلاش برای پاکیزه کردن مناطق طبیعی از دستبردهای انسانی است. او تاکید کرده است که بیشتر گونه‌های پراکنده در جهان به جای آن که کشف شوند و مورد حفاظت قرار گیرند به دلیل فعالیت‌های انسانی از بین می‌روند، به عبارت دیگر گونه‌های حیاتی قبل از آن که فرصتی برای کشف پیدا کنند توسط ما انسان‌ها از بین می‌روند.

اما IRD معتقد است که ناپدید شدن این جانداران به گروه‌های تحقیقاتی اجازه می‌دهد تا استراتژی‌های نوینی را در رابطه با حفاظت منابع طبیعی به کار برند.

با توجه به آمارهای گرفته شده در سال 2004 در پرو 21 گونه جاندار در معرض خطر انقراض شدید قرار دارند، این گونه‌ها شامل چین‌چیلای دم کوتاه و خفاش گوش‌تیز می‌باشد. موش گوش برگی نیز که گوش‌هایی شبیه به برگ دارد به طور کلی منقرض گشته است.

یکی دیگر از حیواناتی که در خطر نابودی قرار دارد، مارمولک کوچکی است که شب‌هنگام حرکت می‌کند. این مارمولک خانگی محل زیست خود را در مناطق تاریک و در گوشه و کنار رسوبات خانه‌ها یا سواحل پیدا می‌کند. والکر اشاره می‌کند: فعالیت‌های باستان‌شناسان در این مناطق، محافظت از منابع طبیعی را دشوار ساخته و باعث می‌شود تا مارمولک‌های خانگی در محل زیست خود در خطر نابودی قرار گیرند.

 

نظر شما
ادامه