کد خبر: ۴۷۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گلستان و همدان

 

مدیر کل دامپزشکی گلستان:
دلیل اصلی تلفات در مرغداری‌ها عدم رعایت بهداشت است


مدیر کل دامپزشکی گلستان گفت: بیش از نیمی از تلفات در سطح مرغداری‌ها به دلیل عدم رعایت مدیریت بهداشت، قرنطینه‌ای و اصول واکسیناسیون است.

احمد طبرسا اظهار داشت: بیماری تنفسی نیوکاسل با منشأ ویروسی تاکنون دلیل تلفات شدید در طیور گوشتی بوده است.
به گفته وی این بیماری به شکل فوق‌حاد، حاد و تحت حاد بروز می‌کند و نزدیک به 200 گونه پرنده اهلی و وحشی اعم از طوطی‌سانان، گنجشک‌سانان و سایر پرندگان زینتی چون مرغ‌عشق و قناری به عنوان میزبان، به این بیماری حساسیت نشان می‌دهند.
مدیر کل دامپزشکی استان گلستان با اشاره به پیشینه این بیماری در ایران یادآور شد: بیماری نیوکاسل از سال 1329 در کشور به تأیید رسیده و از سال جاری نیز شدت تلفات با روند افزایشی روبه‌رو بوده است.
طبرسا تصریح کرد: تقارن این بیماری با برونشیت موجی از بیماری تنفسی را در کشور شایع کرده که این موج با گرد و غبار در استان‌های غرب و جنوب غربی کشور آغاز شده است.
وی با اشاره به حاکم بودن شرایط غیر بهداشتی در سطح مرغداری‌ها افزود: مرغان بومی مخزن اصلی ویروس نیوکاسل هستند و چنانچه شرایط بهداشتی در مرغداری‌ها رعایت نشود تلفات همچنان رو به افزایش خواهد بود.
مدیر کل دامپزشکی استان گلستان خطاب به مرغداران رعایت نکات ایمنی را مورد تأکید قرارداد و یادآور شد: جلوگیری از عرضه مرغ زنده صنعتی در بازار شهرها و روستاها، پرهیز از رهاسازی تلفات مرغداری‌ها در خارج از فارم‌های مرغداری، اصلاح ساختار مرغداری‌ها و تعطیلی واحدهای غیرمجاز با همکاری امور دام جهادکشاورزی استان و توقف توسعه کمی مرغداری‌ها در یک مقطع زمان سه تا پنج ساله با وجود مستعدبودن استان اقداماتی است که از سوی اداره کل دامپزشکی در زمینه مبارزه با بیماری‌های طیور در سطح استان صورت گرفته است.
همچنین ارتقا سریع ضوابط بهداشتی تمام کشتارگاه‌های طیور، کارخانجات خوراک دام و طیور، فراوری کود مرغ و حمل بهداشتی کود، کنترل کامل جوجه‌ریزی از طریق مسئولان فنی هر واحد توسط شبکه‌های دامپزشکی و رعایت فاصله بین دو جوجه‌ریزی به مدت حداقل 30 روز از دیگر فعالیت‌های به انجام رسیده این اداره کل در راستای خدمات رسانی در جلوگیری از شیوع این بیماری در استان بوده است.
طبرسا زمان دقیق و نوع واکسن مصرفی را از فاکتورهای اساسی دانست و افزود: این مهم باید از سوی مرغدار مورد توجه قرار گیرد تا علاوه بر آن وضعیت قرنطینه، مسائل بهداشتی و ضدعفونی مناسب و به موقع در جلوی درب ورودی مرغداری در جلوگیری از ورود ویروس و سایر عوامل به محوطه موثر باشد.

 

----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان:
اغلب گوسفندان اواخراسفند به بیماری "تب شیر" مبتلا می‌شوند
مرغداری‌ها نسبت به سرما حساس‌تر هستند

 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: دامداران برای جلوگیری از نفوذ سرما برای دام‌ها به ویژه گاوها و گوسفندان آنهارا در خطر بیماری تنفسی قرار می‌دهند.

دکتر احمد کریمی مخصوص بیان کرد: دامداران برای جلوگیری از نفوذ سرما به گاوها و گوسفندان تهویه را کم می‌کنند و پنجره‌ها را می‌بندند که این کار باعث بیماری تنفسی در آنها می‌شود؛ چرا که این دام‌ها از تنفس هوای سالم محروم می‌شوند و با تولید آمونیاک در محیط دچار این بیماری می‌شوند.

وی افزود: با وجود سرد شدن هوا، دام‌ها به ویژه گاوها و گوسفندان نسبت به هوای سرد مقاوم هستند؛ چرا که بدن گوسفندها پوشیده از پشم است همچنین پوست گاوها ضخیم است، بنابراین آنها دمای 25 درجه زیر صفر را می‌توانند تحمل کنند.

دکتر کریمی ادامه داد: بهترین هوای مناسب برای نگهداری این دام‌ها جلوگیری از هوای سرد همچنین جلوگیری از گرمای بیش از حد و تنفس هوای سالم است.

وی ابراز کرد: با توجه به سرد بودن هوا در این فصل گوسفندان دسترسی به آفتاب ندارند و در اواخر اسفندماه اغلب دچار بیماری کمبود کلسیم، فسفر به ویژه بیماری تب شیر می‌شوند که درمان بیماری تب شیر با کلسیم برطرف می‌شود.

وی با اشاره به مرغداری‌ها و حساسیت بیشتر این طیور نسبت به سرما بیان کرد: طیور به دمای خاصی نیاز دارند و مرغداران باید تهویه را کم کنند و پنجره‌ها را ببندند و مراقبت‌های لازم را انجام دهند؛ چرا که حساسیت این پرندگان بالاست.

وی ابتلا به باکتری کلی فرم، کلی باسیلیوم و مایکوپلاسما را از بیماری‌هایی معرفی کرد که در صورت افزایش این باکتری‌ها تلفات افزایش می‌یابد که برای پیشگیری از این گونه بیماری‌ها خوشبختانه اقدامات آموزشی به مرغداران داده شده است.

دکتر کریمی با اشاره به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد بیان کرد: با توجه به این که این بیماری ویروسی خطرناک است و از دسته بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است باید اقدامات پیشگیرانه را در این زمینه انجام داد.

وی اظهار کرد: با مراقبت‌های فعال از واحدهای اپیدمیولوژیک استان در سال جاری هیچ گونه از این بیماری گزارش نشده است وهدف از مطرح کردن این بیماری پیشگیری از آن است.

وی در پایان بیان کرد: مرغداران در صورت مشاهده این بیماری باید اقدامات قرنطینه‌ای را انجام دهند تا از انتشار این ویروس به طیور سالم جلوگیری شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیمک
|
-
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
0
0
ghabele tavajoh hamkarane aziz
dr papahn ostad fizologu daneshgah shahid chamran ahvaz emruz dargozasht.
نظر شما
ادامه