کد خبر: ۴۷۴۲

حکیم مهر - مدیر‌کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در سال جاری بیش از 8 هزار قلاده سگ در استان اردبیل به ویژه در روستاها واکسن هاری دریافت کردند.

دکتر سبحانعلی علوی در جلسه شورای سلامت استان اردبیل و در مورد بحث هلاک شدن سگ‌های ولگرد اظهار داشت: علاوه بر بیماری هاری 50 نوع بیماری دیگر از طریق سگ قابل انتقال به انسان است.
وی گفت: نباید تنها ذهنیت‌ها را معطوف به بیماری هاری کنیم بلکه سگ‌ها با ورود به مزارع سبزی در حاشیه شهرها سبب آلودگی و انتقال برخی از بیماری‌ها می‌شوند که در این زمینه باید به هوش بود.
مدیر‌کل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه سگ به عنوان یک حیوان ناقل بیماری‌های مختلف در سال دوبار آبستن می‌شود و هر بار نیز بیش از 13 توله به دنیا می‌آورد، خاطرنشان کرد: با توجه به این افزایش جمعیت باید برنامه‌ریزی برای از بین بردن سگ به سرعت و دامنه‌دار انجام شود تا جمعیت سگ‌های ولگرد قبل از زاد و ولد از بین برود.
علوی با یادآوری اینکه بیش از 50 هزار سگ صاحب‌دار اما ولگرد در سطح روستاها وجود دارد، خاطرنشان کرد: بیشترین سگ‌گزیدگی را در روستاها شاهد هستیم به طوری که برای از بین بردن این سگ‌ها نیز باید برنامه داشته باشیم.
وی با هشدار به حضور گربه‌های ولگرد در سطح خیابان‌ها و کوچه‌های شهر اردبیل نیز گفت: ما امروز به وفور گربه‌ها را در معابر عمومی شاهد هستیم که افزایش آنها در کنار موش‌ها خود بزرگ‌ترین معضل و مشکل می‌تواند پدید آورد.
مدیر‌کل دامپزشکی استان اردبیل یادآور شد؛ اگر برای مقابله با آنها نیز برنامه‌ای نداشته باشیم وجود آنها نیز خود عامل و منتقل کننده بیماری‌هاست.
علوی با بیان اینکه با سیاست شورای سلامت هلاک سگ‌های ولگرد باید از شهرستان‌ها آغاز شود، گفت: باید به فرمانداران و شهرداران در مقابله و مبارزه جدی با این معضل کمک کنیم.

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه