کد خبر: ۴۷۲۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، خراسان رضوی و بردسیر

 

آزمایشگاه دامپزشکی کرمان،  مرجع تب‌برفکی

 

دکتر غلامرضا زیدآبادی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: در جلسه مشترکی که بین سازمان دامپزشکی کشور و سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد برگزار شد، آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص دامپزشکی کرمان به دلیل داشتن شرایط کامل از لحاظ تجهیزات و امکانات به عنوان سومین آزمایشگاه استانی تب برفکی در کشور معرفی شد.
وی تصریح کرد: رئیس و کارکنان آزمایشگاه مذکور در دوره‌های آموزشی تخصصی که توسط FAO در کشورهای ترکیه و ایتالیا برگزار شد، شرکت کرده و آموزش‌های لازم را به منظور انجام تست و تشخیص بیماری تب برفکی فرا گرفته‌اند.
زیدآبادی با اشاره به قابلیت‌های فراوانی که این مجموعه دارد، افزود: آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص دامپزشکی استان بستر مناسبی برای ارتقا سطح کیفی و علمی استان کرمان در تشخیص انواع بیماری‌های دامی است.
مدیرکل دامپزشکی کرمان بیان داشت: با تشخیص سریع بیماری‌ها به ویژه بیماری تب برفکی در جمعیت دامی استان باید در کنترل و پیشگیری از شیوع آن‌ها گام موثری برداشت.

 

------------------------------------------

 

مشاهده تب برفکی در برخی نقاط کشور؛

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به دامداران هشدارداد

 

با توجه به بروز چند کانون بیماری تب برفکی دربرخی از استان ها، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، نسبت به شیوع این بیماری دامی بین دام‌های استان هشدار داد و اعلام داشت: به همین منظور، مرحله سوم واکسیناسیون سراسری تب برفکی در اوایل بهمن ماه با حضور حداکثری نیروهای بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی انجام می شود.

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، با اعلام این خبر و با صدور اطلاعیه‌ای از دامداران استان خواست تا ضمن رعایت قوانین و دستورالعمل‌های دامپزشکی، سرمایه دامی خود را در مقابل این بیماری خطرناک و واگیر دامی مصون نمایند.

در این اطلاعیه آمده است: لازم است، دامداران از تردد، خرید و فروش و نقل و انتقال دام بدون مجوز دامپزشکی در میادین دام یا سایر مناطق استان و خارج از استان خودداری نمایند و در صورت ضرورت، پس از اخذ مجوز بهداشتی دامپزشکی اقدام به خریداری و حمل دام های مورد نظر نمایند.

این اطلاعیه در ادامه می افزاید: دامداران، بایستی، قبل از ورود دام‌های خریداری شده به واحد دامپروری، نسبت به نگهداری دام‌های خریداری شده در شرایط قرنطینه و نیز مایه‌کوبی آنها علیه تب‌برفکی اقدام و پس از سپری شدن حداقل دو هفته و مشاهده نشدن هرگونه علائم بالینی مظنون به تب‌برفکی دام‌های جدید را به گله وارد نمایند.

روابط عمومی دامپزشکی استان همچنین از دامداران خواسته است تا از رفت و آمدهای غیرضروری افراد در واحد دامپروری «بویژه افرادی که به هر نحو، با دام و فرآورده‌های دامی در تماس می‌باشند» ممانعت نموده و در صورت وجود گاوهای غیرواکسینه و حساس در مقابل بیماری تب‌برفکی، مراتب را در اسرع وقت، به اطلاع شبکه دامپزشکی شهرستان رسانده، تا نسبت به مایه‌کوبی ضربتی دام‌های حساس بر علیه تب‌برفکی اقدام گردد.این روابط عمومی مرگ و میر و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دام ها را از جمله علایم بیماری تب برفکی یاد کرده و خاطرنشان ساخته است:دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله یا سایر نشانی های اعلام شده فوق مراتب را در اسرع‌وقت به اطلاع نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی برسانند و یا از طریق سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان به شماره 30009900662462 مراتب را با کارشناسان دامپزشکی در میان گذارند.

 

تنها 2کشتارگاه از 34کشتارگاه دام در خراسان‌رضوی، پروانه بهداشت دارد
رییس نظام دامپزشکی:
بعضی کشتارگاه‌ها باید تعطیل ‎شوند

 

رییس نظام دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با وجود 34 کشتارگاه دام در استان، تنها دو کشتارگاه دارای پروانه بهداشت است.

دکتر "احمد شریعتی"، اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از کشتارگاه‌ها فاقد پروانه بهداشت است، نیازمند توجه و برنامه‌ریزی ویژه‌ای در این راستا هستیم.

وی در ادامه یادآور شد: در بحث کشتارگاه‌های طیور خوشبختانه پیشرفت خوبی داشته‌ایم اما متاسفانه در بحث دام هنوز این مشکل را داریم.

رییس نظام دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص دلایل آن تصریح کرد: در بحث‌های کشتارگاه‌های دام عمدتا شهرداری‌ها متولی هستند و با توجه به اینکه از اعتبارات کمی برخوردار هستند، در این مورد به مشکل برخورد کرده‌ا‌ند.

وی با اعتقاد بر اینکه کشتارگاه‌های دام از نظر بهداشتی وضعیت خوبی ندارند، اذعان کرد: با این شرایط در بعضی از کشتارگاه‌ها حتی ضرورت تعطیل شدن دیده می‎شود.

شریعتی در ادامه در خصوص وضعیت بسته‌بندی گوشت و فرآوری آن، گفت: ترویج فرهنگ بسته‌بندی یکی از وظایف عمده ماست و با توجه به مزایایی که بحث بسته‌بندی دارد به دنبال آن هستیم که بسته‌بندی را ترویج دهیم.

رییس نظام دامپزشکی خراسان رضوی در ادامه در خصوص مزایای بسته‌بندی گوشت قرمز، خاطرنشان کرد: از جمله مزایای فرآوری و بسته‌بندی گوشت افزایش نظارت بهداشتی است و اینکه مخاطرات فیزیکی و شیمیایی در گوشت کاهش می‌یابد و منجر به کاهش و به حداقل رسیدن ضایعات می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه حدود 8 مرکز بسته‌بندی داریم اما قسمت عمده گوشت در سطح سوپرمارکت‌ها به صورت فله‌ای عرضه می‌شود؛ در بحث مرغ خوشبختانه این حرکت به خوبی انجام شده است اما در بحث گوشت قرمز به دلیل مسائل مختلف اقتصادی از جمله مشکل تامین تجهیزات این موضوع به طور گسترده انجام نشده است.

 

--------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی بردسیر:
همکاری دامداران برای کنترل تب برفکی ضروری است


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر گفت: با توجه به افزایش کانون‌های تب برفکی در کشور همکاری دامداران در راستای کنترل و مهار تب برفکی ضروری است.

مهدی رادمهر با اشاره به اقدامات دامپزشکی در زمینه مبارزه با بیماری‌های دامی اظهار داشت: براساس آخرین اطلاعات دریافتی از برخی استان‌ها روند بیماری تب برفکی در کشور در آذر ماه سال جاری روند افزایشی دارد و منجر به افزایش کانون‌های این بیماری شده است.
وی تصریح کرد: همان طور که آگاه هستید، تب برفکی از جمله بیماری‌های ویروسی است که به دلیل میزان واگیری بالا در دام، با اثرات مختلف موجب وارد آمدن خسارات اقتصادی در جامعه می‌شود.
رادمهر گفت: با انجام عملیات کنترل و پیشگیری و برنامه‌‌ریزی مناسب در سال جاری توسط شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر وقوع بیماری تب برفکی در این شهرستان به حداقل رسیده است.
این مسئول با اشاره به وضعیت شیوع تب برفکی در کشور و به منظور کاهش خطر ابتلای دام‌ها به این بیماری و نظر به ارتباط نزدیک شیوع این بیماری با جابه‌جایی دام به مکان‌های مختلف افزود: دامداران از تردد غیر ضروری دام‌ها جلوگیری کنند و در صورت ضرورت به دامپزشکی مراجعه و مجوز بگیرند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بردسیر بیان داشت: دامداران از خرید دام‌های فاقد سابقه بهداشتی مشخص به واحدهای دامپروری خود نه تنها برای جلوگیری از وقوع تب بیماری تب برفکی، بلکه برای جلوگیری از سایر بیماری‌های مسری دام و مشترک با انسان خودداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: دامداران رعایت مسائل بهداشتی، ضدعفونی محوطه دامداری، جلوگیری از ورود غیرضروری افراد و همکاری با مأموران دامپزشکی برای مایه‌کوبی دام‌ها را جدی بگیرند و با شبکه دامپزشکی شهرستان در ارتباط باشند.
این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: اگر علائمی از قبیل زخم روی زبان حیوان و بین سم و پاهای حیوان مشاهده شد، این نشانه ابتلا به تب برفکی است و در این صورت باید حیوان را از بقیه جدا کرده و مراتب را سریعاً به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

 

 

نظر شما
ادامه