کد خبر: ۴۷۰۴

حکیم مهر - اولین هم اندیشی بررسی راهکارهای توسعه صنعت پرورش کرم خاکی و تولید کود زیستی با حضور جمعی از محققین و کارشناسان حوزه کشاورزی استانهای غرب کشور در کرمانشاه برگزار شد.

مهندس رمضان رویین تن رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در این هم اندیشی با اشاره به تخریب خاک بدلایل مختلف، گفت: امروزه میزان مواد آلی موجود در خاک ها به سطح پایینی رسیده، به گونه ای که در استان کرمانشاه از 900 هزار هکتار اراضی کشاورزی تنها در یازده هزار هکتار آن میزان مواد آلی بالاتر از یک درصد است.

رویین تن نقش مواد آلی را در خاک به مثابه نقش خون در رگ های بدن موجودات زنده عنوان کرد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم حفظ خاک و جلوگیی از تخریب آن، گفت: اگر خاک سالم باشد شاهد تولید محصولات سالم نیز خواهیم بود.

رویین تن در ادامه اظهار کرد: همانگونه که در مبارزه با آفات روش های شیمیایی پاسخ نداد و به سراغ روشهای غیر شیمیایی رفتیم در بحث حفاظت از خاک نیز باید به این سمت برویم که تکثیر کرم های خاکی که وظیفه شخم بیولوژیکی را بر عهده دارند از این روش هاست.

وی افزود: تولید ورمی کمپوست از چند سال پیش در سازمان جهاد کشاورزی استان آغاز شده و هم اکنون این کار انجام می شود. علاوه بر این روی تولید کودهای آلی نیز کار کرده ایم.

این هم اندیشی توسط دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برگزار شد.

 

نظر شما
ادامه