کد خبر: ۴۶۷۴۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» از کاهش ۸۰ درصدی کانون‌های بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشور خبر داد ...
 

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شرق، «دکتر علی صفر ماکنعلی»با بیان این که بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می تواند منجر به زیان های اقتصادی سنگین به کشور درگیر بیماری گردد، می گوید: این بیماری در سال های اخیر به ویژه سال های ۹۵ و ۹۶ خسارت زیادی را به صنعت پرورش طیور کشور وارد کرد و بر همین اساس  در سال ۹۶ با توجه به وسعت درگیری و روند افزایشی موارد بیماری از سال ۹۴ به بعد احساس گردید که بایستی نسبت به بازنگری در برنامه مقابله با این بیماری اقدام گردد .

وی اظهار می کند: بر این اساس و متعاقب موارد متعدد بیماری در سال ۹۶، سازمان دامپزشکی کشور  برنامه برون رفت از وضعیت نامناسب بیماری را در قالب ۵ برنامه رصد و پایش بیماری، اقدامات کنترلی بیماری، اقدامات تشخیصی، اطلاع رسانی و آموزش و نظارت و مراقبت با همکاری و مشورت با متخصصین داخلی و کارشناسان مجامع ذی صلاح بین المللی تهیه و عملیاتی کرد تا جایی که برای نخستین بار، برنامه هدفمند واکسیناسیون علیه بیماری در سال ۹۷ در استان های پر خطر کشور موازی با سایر اقدامات کنترلی اجرایی شد و تعداد ۱۴میلیون قطعه طیور هدف علیه بیماری واکسینه شدند که خوشبختانه تاکنون، موردی از بیماری در این گله ها گزارش نشده است .

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور می افزاید: در نیمه دوم سال ۹۶ برای اولین بار در کشور نسبت به تشکیل تیم ممیزی با همکاری سازمان دامپزشکی کشور، معاونت امور بهبود تولیدات دامی و اتحادیه مرغداران کشور اقدام گردید و هر گونه جوجه ریزی در واحدهای پرورش طیور تخمگذار و مادر منوط به اخذ تأییدیه تیم ممیزی گردید و بر این اساس مدیریت واحدها به منظور اخذ تأییدیه ممیزی، نسبت به انجام اصلاحات بهداشتی ساختاری در واحدهای خود اقدام کردند که این فرایند نیز نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری و جلوگیری از انتشار آن داشته است .

ماکنعلی در اشاره به یکی از اقدامات مهم سازمان دامپزشکی کشور که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۹۶ محقق شد به شناسایی سریع و کنترل بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان سویه  H5N6 در منطقه بوجاق استان گیلان اشاره می کند که باعث شد تا بیماری از این منطقه به سایر مناطق کشور منتقل نگردد. این کار با استفاده از روش ترکیبی و نوین در سطح جهان صورت پذیرفت .

به گفته وی، تشخیص بیماری در کوتاه ترین زمان ممکن از طریق تجهیز آزمایشگاه های ادارات کل دامپزشکی ۱۶ استان کشور و فراهم آوردن امکان تأیید بیماری در این آزمایشگاه ها و اجرای برنامه های اطلاع رسانی و آموزش جمعبت هدف در راستای افزایش سطح هوشیاری و اعلام سریع وقوع تلفات غیر متعارف و رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای به ویژه اجرای دوره های آموزشی امنیت زیستی در سال ۹۷ برای اولین بار با همکاری موسسه علمی کاربردی جهاد کشاورزی با تعداد ۱۴۴دوره و با عملکرد ۵۴۴۴ نفر روز، از سایر اقدامات مهم سازمان دامپزشکی کشور در مقابله با بیماری بوده است .

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگار شرق در مورد تمهیداتی که منجر به مهار آنفلوآنزای پرندگان در زمان حاضر شده است، به اقدامات انجام شده با مشارکت وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست کشور، معاونت بهبود امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، تشکل های صنفی، مرغداران و دستگاه های اجرایی عضو ستاد مقابله با بیماری اشاره می کند و می گوید: با این تمهیدات هم اکنون شاهد مهار بیماری در کشور هستیم و موارد بیماری در سال ۹۷ نسبت به سال های قبل از آن به شدت کاهش یافته است .

وی در تشریح این موضوع با مقایسه موج بیماری طی دو موج ۹۶-۹۵ و ۹۷-۹۶ می افزاید: قیاس این دو موج بیانگر آن است که با مجموع اقدامات انجام شده، بیماری از اسفند ماه ۱۳۹۶ تاکنون نسبت به مدت مشابه کاهش معنی داری داشته است. به ویژه که این کاهش در موج ۹۸-۹۷ از کاهش بسیار محسوسی برخوردار بوده و نشان دهنده اثربخشی اقدامات انجام شده از بهمن ۹۶ به بعد است، به نحوی که تعداد موارد بیماری در چهار ماهه اول موج های بیماری (مهر تا دی)، از تعداد ۱۵۴ کانون در موج ۹۶-۹۵ و ۴۲۷  کانون در موج ۹۷-۹۶ به تعداد ۲۹ کانون در موج ۹۸-۹۷ کاهش یافته است که این روند، کاهش ۸۱ درصدی نسبت به موج ۹۶-۹۵ و ۹۳ درصدی نسبت به موج ۹۷-۹۶ را نشان می دهد .

از نظر تعداد طیور معدوم شده نیز در موج ۹۸-۹۷ تعداد طیور معدومی نسبت به ۲ موج قبلی کاهش بسیار محسوس داشته است، به نحوی که تعداد طیور معدوم شده در ۴ ماهه نخست موج های بیماری (مهر تا دی)، از تعداد چهار میلیون و ۵۱۹ هزار و ۹۲۳ قطعه در موج ۹۶-۹۵ و تعداد ۲۰ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۴۱  قطعه در موج ۹۷-۹۶ به تعداد ۸۷۸ هزار و ۸۲۴ قطعه در موج ۹۸-۹۷ کاهش یافته است و این روند،  کاهش ۸۰ درصدی نسبت به موج ۹۶-۹۵ و ۹۶ درصدی نسبت به موج ۹۷-۹۶ را نشان می دهد.

لازم به ذکر است از آنجا که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان مهم ترین بیماری قابل انتقال بین انسان و پرنده مطرح بوده و می تواند در جمعیت طیور تا ۱۰۰ درصد تلفات ایجاد نماید؛ لذا تلفات بالا در جمعیت پرندگان و اهمیت آن از نظر بهداشت عمومی سبب گردیده است تا این بیماری از اهمیت ویژه ای برای کشورها برخوردار باشد و هر کشوری در صورت مواجهه با این بیماری، نسبت به معدوم سازی طیور آلوده اقدام کند .

 

با توجه به آمار فوق می توان اذعان نمود که اقدامات انجام گرفته نقش مهمی در کاهش موارد بیماری و به تبع آن حفظ جمعیت طیور کشور و ادامه روند مناسب تولید مرغ و تخم مرغ در کشور داشته است. در صورت اجرای برنامه سه ساله تدوین شده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برای همیشه مهار و ریشه کن خواهد شد .

 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
France
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
2
3
متاسفانه اقدام خاصی صورت نگرفته و اینگونه نیست که گفته شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
2
1
تا کور شود هر آنکه نتواند دید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
1
یک عده ای آرزو داشتند تا صنعت طیور کشور نابود شوند ولی اقدامات بجا چنین آرزوی پلیدی را محقق نکرد برای دشمنان منافع ملی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
2
چرا ادبیات دولتی ها اینجوری شده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
1
1
روند بروز بیماری به همان نسبت که در قاره آسیا و کل دنیا کم شده در ایران کاهش نداشته است مس به نظر میرسد کاهش بیماری در ایران ارتباطی به واکسیناسیون یا سایر مواردی که آقای دکتر ماکنعلی فرمودند نداشته؟؟
دکتر د از استان فزوین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
0
با سلام
دشمنان منافع ملی تحت هر عنوانی و در هر سطحی دانسته یا نادانسته هدفی جز تحمیل سختی ها و مشقت ها بر کشور نداشته، ندارند و نخواهند داشت لذا هشیار باشیم تا نادانسته در مسیر دشمنان این مرز و بوم قرار نگیریم هدف غایی ما علاوه بر بهداشت عمومی و بهداشت دام حفط تولیدات ملی در صنعت طیور می باشد ما نمی توانیم بر منابع خارجی برای تامین گوشت مرغ و تخم مرغ کشور تکیه کنیم ما بایستی خودمان نیاز کشورمان را تولید کنیم :
همه باید بدانیم که برنامه برون رفت سازمان برای مهار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان حاصل تلاش گروههای تخصصی کشور و تشکل های بخش خصوصی بوده است و این موفقیت صرفا موفقیت یک شخص و یا یک سازمان نمی تواند باشد این یک موفقیت ملی می باشد و همگی بایستی پاسدار آن باشیم و آن را پاس بداریم و قدر آن را در شرایط خاص امروزه بدانیم همگی باید بدانیم که در شرایطی بیماری مهار شده است که :
1- در دمای 47 درجه امسال یک واحد تخمگذار هفتاد هزار قطعه ای در وسط تابستان در استان تهران درگیر و معدوم شده است
2- در منطقه ای از کشور در فازفصلی غیر قابل انتظار فارم سیصد هزار قطعه ای مرغ تخمگذار با کاملترین سیستم های امنیت زیستی و تحت نظارت و مشاوره قویترین متخصصین دامپزشکی درگیر و معدوم شده است
3- در استان مازندران مدرنترین مادر گوشتی که برای اولین بار شروع به کار کرده بود درگیر و معدوم شد و از ابتدای موج 98-97 تا حال حاضر تعداد سه واحد مادرگوشتی درگیر و معدوم شده اند
4- در استان آذربایجان شرقی در اکوسیستم ستارخان و اهر چای در قالب سیستم رصد و پایش سه کانون در کوتاهترین زمان ممکنه گزارش ، تایید، معدوم و مختومه می شوند
5- در اکوسیستم زاینده رود مزارع مرغ مادر در چادگان و تعدادی واحد صنعتی مرغ تخمگذار در تیران و نجف آباد درگیر و معدوم می شوند
6- برای اولین بار چهار نسخه متفاوت در پنج محور خاص در کشور عملیاتی شده است
7- اصلاح ساختار طیور در استان های مهم کشور شروع و بطور معنی داری پیشرفت کرده است
8- شما خواهید دید که در برنامه سه ساله تدوین شده این بیماری از حالت بومی به حالت تک و توک و نهایتا بحالتی خواهد رسید که ما براساس Article 10.4.3.کتاب کد سازمان جهانی بهداشت دام کشوری پاک از بیماری و عفونت خواهیم شد
امرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
1
0
ان شاالله امسال دیگر شاهد شیوع بیماری نباشیم تا صنعت نفسی بکشد. با شناختی که از آقای دکتر ماکنعلی پیدا کرده ام متوجه شدم ایشان از نیروهای ارزنده و بسیار محترم سازمان دامپزشکی هستند.
با آرزوی موفقیت
دكتر ح از مازندران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
0
0
واقعا با اين گونه آمار و گزارش دادن از زبان بالاترين مقام فني يك سازمان بايد به تامل نشست. آخر اقاي معاون محترم سازمان دامپزشكي نمي دانم از اين گونه آمار دادن چه هدفي داريد: زير سوال بدن قبلي ها و مطرح كردن فعلي ها. شما كه با سازمان هاي چهاني ارتباط داريد به وضعيت انفلوانزا در 2018 در دنيا نگاهي بيندازيد. يا همه كشورهاي قبلا درگير الان فردي مثل شمارا در راس كار منصوب كرده اند كه وضعيت آنفلوانزا در دنيا خاموش شده است يا داستان ويروس چيز ديگري است واصولا كارخاصي براي انفلوانزا در كشور صورت نگرفته است. اين را از اين بابت ميگويم كه اگر خداي نكرده دوباره بيماري اوج گرفت جايي براي توضيح و توجيه باشد. اين دشمنان به اصطلاح منافع كشور حرفشان به شما اين است كه لطفا خودتان و خودمان را فريب ندهيم و اين گونه از آنفلوانزا غافل نشويم.
ضمنا اگر اتفاق مثبتي هم افتاده به مصرف واكسن ربطي ندارد.
عزت زياد
نظر شما
ادامه