کد خبر: ۴۶۶۹

حکیم مهر - خبرگزاری ایسنا نوشت : چهاردهم آذر ماه امسال تعدادی از پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان در اعتراض به اجرایی نشدن مصوبه هیات دولت مبنی بر بخشودگی سود، جرایم و دیرکرد وام‌هایشان مقابل وزارت جهاد کشاورزی جمع شده و خواستار تسریع در اجرای این مصوبه شدند؛ درعین حال نماینده این پرورش‌دهندگان نیز تاکید کرد که چنانچه از این تجمع نتیجه‌ای به دست نیاید بعد از ایام تاسوعا و عاشورا پرورش‌دهندگان میگو به همراه خانواده‌های خود این تجمع را دوباره برگزار خواهند کرد با این حال هنوز از اجرای این مصوبه خبری نیست.

درحالیکه هنوز پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان دلخوش به اجرای مصوبه هیات دولت هستند، شنیده شده که در تاریخ بیست و هشتم دی‌ماه امسال، بانک‌ها علیه پرورش‌دهندگان مقروض به سیستم بانکی اقدام می‌کنند که در این راستا کیوان رهبران ـ مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،‌ اظهار کرد: بیست و هشتم دی‌ماه، بانک‌ها برعلیه تولیدکنندگان میگو اقدام می‌کنند ولی سرپرست سازمان شیلات ایران و معاون تخصصی وی به هیچ وجه گوششان به این حرف‌ها بدهکار نیست و اعتقادی به پیگیری موضوع ندارند.

وی با اشاره به تجمع اخیر پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان مقابل وزارت جهاد کشاورزی،‌ گفت: با وجود اینکه در این تجمع حدود 70 نفر از پرورش‌دهندگان میگو حضور داشتند ولی تاکنون هیچ اقدامی توسط سازمان شیلات ایران برای رفع مشکلات این تولیدکنندگان صورت نگرفته است و در حال حاضر به‌رغم میل باطنی خود در حال هماهنگی برای تجمع بعدی هستیم.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد:‌ تاکنون برای رفع مشکلات صنعت میگو چندین جلسه برگزار شده و قول‌هایی نیز از سوی مسوولان دیگر داده شده است که به نتیجه نمی‌رسد و همین قول‌ها و وعده‌ها مقداری باعث تاخیر در تجمع دوباره ما شده است.

وی ادامه داد: سرپرست سازمان شیلات ایران در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها گفته که در صنعت میگو مافیا نداریم در صورتی که اگر بخواهند ما حاضریم با ایشان مناظره رودرو داشته و مافیای میگو را معرفی کرده و ثابت کنیم که این مافیا چگونه مورد حمایت قرار می‌گیرند.

رهبران تصریح کرد: سرپرست سازمان شیلات ایران از افراد معلوم‌الحالی دفاع می‌کنند که این افراد جز اینکه بخواهند مزارع کوچک و واحدهای 20 هکتاری را از چنگ پرورش‌دهندگان میگو در آورند هیچ هدف دیگری ندارند.

وی دربخش دیگری ازسخنان خود با انتقاد شدید از عملکرد اتحادیه آبزیان ایران، اظهار کرد:‌ متاسفانه گاهی می‌شنویم که مسوولان این اتحادیه گفته‌اند که به پرورش‌دهندگان میگو کمک‌های بلاعوض شده است در صورتی که این موضوع کذب محض است و ما حاضریم در حضور رسانه‌ها با سرپرست سازمان شیلات ایران و اتحادیه سراسری آبزیان ایران مناظره کنیم چرا که این اتحادیه نیز به دنبال انجام کار برای صنعت پرورش میگو نبوده و هوادار افراد دیگری است که ما به آنها اعتقادی نداریم.

وی تاکید کرد: تاکنون هیچ کمکی به این صنعت غیر از مصوبه هیات دولت در سال 86 و در استان هرمزگان نشده است که البته از این مصوب نیز تنها دو سال اجرا شده است.

رهبران با بیان اینکه طی سال‌های گذشته صنعت پرورش میگو لطمات بسیاری دیده است، ادامه داد: اتحادیه سراسری نیز به هوای لطمه خوردن ما جایگاه خود را حفظ کرده و به هیچ وجه به فکر صنعت میگو نبوده و اعتقادی به این صنعت ندارند و تنها نام جایگاهی و تشکیلاتی را یدک می‌کشند.

رهبران تاکید کرد: اتحادیه سراسری آبزیان ایران جز حرف هیچ عملکردی نداشته است و ما شکایت اتحادیه سراسرسی را نیز به وزارت تعاون کرده‌ایم و در حال حاضر نیز از طریق سازمان بازرسی کل کشور پیگیر هستیم تا تکلیفمان را با این اتحادیه مشخص کنیم چراکه اتحادیه سراسری باید به‌جای سم پاشی، کار تولیدکنندگان را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بانک‌ها در حال اقدام بر علیه ضامنین پرورش‌دهندگان میگو هستند، ادامه داد: متاسفانه با این اقدام، بانک‌ها آبروی پرورش‌دهنده‌ها رفته و تمام آن‌ها زندگی خود را برای این موضوع فروخته‌اند البته تنها نکته مثبت در این موضوع برخورد شفاف و دلسوزانه دکتر خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی و پیگیری‌های مثبت دکتر دهدشتی نماینده آبادان بود که با وزیر کار جلسه داشته و وزیر کار نیز با روی گشاده برخورد و استقبال کرده‌اند و طی نامه‌ای به رییس کل بانک مرکزی خواستار رفع مشکل پرورش‌دهندگان خوزستان شده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان افزود: درخواست ما نیز این بوده که این مصوبه به سه استان تسری پیدا کند و اقدامی که برای خوزستان شده برای سه استان بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز انجام شود که هنوز انجام نشده است.

وی مشکل پرورش‌دهندگان را ضعف مدیریت در سازمان شیلات ایران دانست و گفت: متاسفانه سازمان شیلات ایران پرورش‌دهندگان را به مافیای میگو سوق داده و آنها را به واگذاری و اجاره دادن مزارع تشویق می‌کنند.

رهبران تصریح کرد: وقتی که می‌گویند وزیر جهاد کشاورزی گفته‌اند صنعت میگو را رها کرده و به پرورش ماهی در قفس توجه شود و شخص وزیر این حرف را کاملا رد می‌کند باید متوجه شد که مشکل ما کجاست. مشکل ما اینجاست که مسوولان مربوطه راهکارهایی را در مقابل تولیدکنندگان می‌گذارند که واحدهای تولیدی خود را واگذار کنند و راه حلی نمی‌دهند که آنها سر مزارع برگردند این در حالی است که برای این صنعت مبلغ عظیمی از منابع دولتی و شخصی هزینه شده است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان، گفت: ‌اشخاص، سازمان یا ارگان‌هایی که در رد مصاحبه من به عنوان مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان صحبت کنند من در حضور رسانه‌ها آماده مناظره کردن با آنها هستم چراکه نسبت به موضوعات مطرح شده در این مصاحبه اعتقاد کامل داشته و اسناد لازم نیز موجود است.

وی در ادامه افزود: چنانچه مصوبه هیات دولت در سال جاری اجرایی شود برای سال آینده برنامه‌ریزی خواهد شد درغیراینصورت و چنانچه در اجرای این مصوبه تسریع نشود مزارع میگو با وجود حجم بالای سرمایه گذاری‌ها فرسوده شده و از بین خواهد رفت و این در حالی است که غالب تولیدکنندگان میگو آمادگی تولید را دارند البته این تولید نباید از طریق واگذاری یا اجاره مزارع صورت گیرد بلکه باید با حضور صاحبان مزارع انجام شود.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان میگو سیستان و بلوچستان درادامه خواستار پیگیری مشکلات پرورش دهندگان میگو از سوی بازرسی دفتر مقام معظم رهبری شد.

 

 

نظر شما
ادامه