کد خبر: ۴۶۱۸

حکیم مهر - سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی گفت: یک ناظر شرعی باید توجه لازم را داشته باشد که اجزای حرام دام در بازار توزیع نشود.

حجت‌الاسلام محمدباقر لیاقتی در کارگاه آموزشی ناظران ذبح شرعی دامپزشکی لرستان، در بیان وظایف ناظران شرعی کشتارگاه‌ها، از ناظران شرعی به‌عنوان ضابطان قضایی یاد کرد و گفت: یک روحانی که به‌عنوان ناظر شرعی بر کار ذبح دام و طیور نظارت دارد باید آموزش‌های لازم در این زمینه را ببیند و اگر با موردی غیر شرعی در بحث ذبح دام و طیور مواجه شد بلافاصله اقدامات لازم در زمینه ضبط آن دام یا طیور اقدام کند.

وی افزود: در قرآن بر بحث حلال بودن غذا بسیار تأکید شده و از مردم خواسته شده نهایت دقت را در زمینه حلال بودن غذایی که می‌خورند داشته باشند.

حجت‌الاسلام لیاقتی با اشاره به این‌که وقتی انسان یک غذایی را می‌خورد باید از منظر خَلقیت و خُلقیت آنرا مورد بررسی قرار دهد، ادامه داد: وقتی که انسان از دید خَلقیت به غذا نگاه می‌کند به عجز و ناتوانی خود و عظمت خالق خود پی می‌برد.

وی گفت: لقمه حرام تأثیرات بسیار بدی بر روی انسان دارد و مانع از اجابت دعای وی و قبولی عبادات وی دارد که می‌طلبد ناظران شرعی نهایت دقت را داشته باشند که ذبح دام مسیر شرعی خود را طی کند.

سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی با بیان این‌که بخشی از هنجارهایی که امروز در جامعه مشاهده می‌شود، ناشی از غذای حرام است، تصریح کرد: یک ناظر شرعی باید توجه لازم را داشته باشد که اجزای حرام دام در بازار توزیع نشود.

وی افزود: برای یک ناظر شرعی 30 وظیفه مشخص شده و نباید فقط نظارتش مختص به ذبح باشد بلکه لازم است ناظر شرعی در مراحل حمل، بسته‌بندی و ورود و خروج دام و طیور به کشتارگاه و هچنین جایگاه و طشت ذبح و مذبح نظارت داشته باشد.

حجت‌الاسلام لیاقتی نظارت ناظران شرعی کشتارگاه‌ها بر ذبح بلدرچین، بوقلمون، غاز و اردک‌های پرورشی را نیز خواستار شد و گفت: با توجه به این‌که دستگاه‌های ذبح کنونی برای ذبح این قبیل پرندگان نامناسب است و کشتار این قبیل مرغان به‌صورت دستی صورت می‌گیرد نیاز است بر ذبح آنها نیز نظارت شود.

وی فرهنگ‌سازی ناظران شرعی کشتارگاه‌ها در بحث ذبح شرعی را خواستار شد و گفت: تریبون نماز جمعه محل مناسبی برای فرهنگ سازی درخصوص ذبح اسلامی است که ناظران شرعی کشتارگاه‌ها باید زمینه بازدید شخصیت‌های مذهبی و سیاسی به‌ویژه ائمه جمعه و جماعات از کشتارگاه‌ها را فراهم کنند.

 

نظر شما
ادامه