کد خبر: ۴۵۳۹

حکیم مهر - بسته آبزی‌پروری همراه، برای نخستین بار در کشور توسط پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی طراحی و ساخته شد.

دکتر مهدی شمسایی، استادیار گروه شیلات دانشکده کشاورزی منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در این باره گفت: بسته آبزی‌پروری همراه، ابزاری برای تولید ماهی به روش فوق متراکم با قابلیت ساخت در اندازه‌های بسیار متنوع ( از کمتر از یک متر مربع تا بیش از یکصد متر مربع) است.

به گفته وی، این ابزار، ساختاری نرم، انعطاف‌پذیر و بسیار سبک داشته و با هزینه‌ای بسیار اندک به شکل پیش ساخته تولید شده و پس از حمل در محل مورد نظر مونتاژ نصب می‌شود.

وی با بیان این که کاربرد این وسیله تجاری بوده و نصب آن در اماکن کوچک و بزرگ کاملا میسر است ادامه داد: این دستگاه برای پرورش آبزیان، نیازی به منبع آب دایمی نداشته و آب موجود در آن، پس از هر بار گردش در سیستم، توسط فیلترهای موجود بازیافت شده و دوباره به محیط پرورش باز می‌گردد.

شمسایی گفت: تا کنون ابزاری با قابلیت‌های فوق برای آ‌بزی‌پروری تجاری در داخل و خارج کشور معرفی نشده است. این اختراع بسیار سبک و قابل حمل،‌ قابلیت مونتاژ در زمانی بسیار کوتاه را داشته و در صورت نیاز به جابجایی، امکان تفکیک و جمع‌آوری قطعات آن به راحتی میسر است.

وی از مزایای دستگاه آبزی‌پروری همراه را بی‌نیازی از جریان آب دایم، صرفه‌جویی قابل توجه در آب لازم برای آبزی‌پروری به خصوص در تولید ماهیان سردآبی، مصرف بسیار اندک انرژی برق، قابلیت طراحی و ساخت قطعات دستگاه در نقطه، و مونتاژ و نصب آن در مکانی دیگر، وزن بسیار سبک، امکان حمل بسیار آسان و سریع دستگاه به واسطه انعطاف‌پذیری و نرم بودن اجزاء آن، هزینه بسیار اندک تهیه قطعات، ساخت و مونتاژ دستگاه، آلوده نکردن منابع آبی در هنگام آبزی‌پروری با این وسیله به علت عدم تبادل آب آن با محیط بیرون از آن، امکان تولید ماهی و بچه ماهی در هنگام دستگاه با تراکم بسیار بالا، امکان استفاده از آن بدون نیاز به تخصص‌های فنی خاص، امکان اشتغال‌زایی گسترده برای اقشار علاقه‌مند به آبزی‌پروری به وسیله این دستگاه به علت عدم نیاز آن به منبع آب دایمی و جایگاه با شرایط خاص برای نصب، دانست.

 

نظر شما
ادامه