کد خبر: ۴۵۳۵
آیا کسی هست به فکر مظلوم باشد؟ آیا کسی هست به فکر بخش خصوصی دامپزشکی باشد؟ آیا کسی هست بجای گفتار به فکر کردار باشد؟ آیا کسی هست فریاد برآورد که قشر مظلوم و بی‌پناهی به سختی برای تحقق سلامت و بهداشت و تغذیه این مردم تلاش می‌کنند و کمترین بهره‌ها از سودهای سرشار و کلان عایدشان می‌شود؟!...

حکیم مهر -  مشاور سیاستگذاری حکیم مهر در یادداشتی ضمن توصیه به همدلی و همراهی مسئولین اجرایی دامپزشکی کشور،‌ بر ضرورت احصاء تأثیر هدفمندسازی یارانه‌ها بر تعرفه خدمات دامپزشکی تأکید کرد.
دکتر احمد مجیدی در این یادداشت ،‌ هدفمندسازی یارانه‌ها را جراحی بزرگ اقتصادی خواند و خواستار توجه به تأثیرات این جراحی بر خدمات دامپزشکان در بخش خصوصی شد.


متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است :

 

هدفمندسازی یارانه‌ها و تأثیر آن بر تعرفه خدمات دامپزشکی

دکتر احمد مجیدی ، مشاور سیاستگذاری حکیم مهر و مدیرعامل تعاونی گاوداران صنعتی خراسان رضوی

 

با گذشت بیش از یک هفته از آغاز طرح تحول اقتصادی و آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی و سوخت در کشور، همه تشکلها به جنب و جوش افتاده‌اند تا نسبت به همسان‌سازی قیمت خدمات با شرایط جدید از صنف خود دفاع نمایند اما در این هنگامه و نگرانی‌ها،‌ آثار قابل مشاهده‌ای از فعالیت و تلاش مدیران و مسئولین محترم دامپزشکی کشور دیده نمی‌شود و گویا از این موضوع غافلند!

همانطور که دوستان استحضار دارند با قبول مسئولیت و حیات معاونت رفاه و امور اجتماعی در سازمان نظام دامپزشکی کشور توسط اینجانب و همدلی مدیران و معاونین محترم سابق نظام دامپزشکی و کارشناسان صدیق و خدوم دامپزشکی کشور ، در یک طرح ضربتی و کار شبانه‌روزی بالاخره سد غفلت از تعرفه‌ها بعد از چندین سال شکسته شد و تعرفه‌ها نه چندان واقعی اما مناسب در آن زمان ابلاغ و جریان و بستر مناسبی برای سایر فعالیتها و خدمات دامپزشکی کشور بوجود آمد که لازم است در این مجال کوتاه از تمام دوستان و مدیران اسبق و سابق و فعلی و رؤسای عزیز و گرامی نظام دامپزشکی که در تصویب نهایی آن تعرفه‌ها تلاش کردند صمیمانه تشکر و قدردانی شود. اما ظاهراً‌ باید خود بخش خصوصی پیشقدم شود و ضرب‌المثل "کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من" عینیت یابد و صدای دوستان از تمام کشور بلند شود تا شاید حرکتی مثبت و سریع توسط مسئولین انجام شود.

اکنون که قیمت حامل‌های انرژی و سوخت آزاد گردیده همکاران صدیق و زحمتکش دامپزشکی بخش خصوصی در مظلومیت و گمنامی به سر می‌برند به مصداق کلام معصوم (ع) در این ماه محترم و تأسی به آن بزرگوار – حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام – باید چنین گفت : آیا کسی هست به فکر مظلوم باشد؟ آیا کسی هست به فکر بخش خصوصی دامپزشکی باشد؟ آیا کسی هست بجای گفتار به فکر کردار باشد؟ آیا کسی هست فریاد برآورد که قشر مظلوم و بی‌پناهی به سختی برای تحقق سلامت و بهداشت و تغذیه این مردم تلاش می‌کنند و کمترین بهره‌ها از سودهای سرشار و کلان عایدشان می‌شود؟! چگونه است وقتی مشکلی در بهداشت و سلامت جامعه آنهم با اگر و اما بوجود می‌آید انگشت اتهام و سهل‌انگاری و کوتاهی به سوی عزیزترین مدیران دامپزشکی و این صنف نشانه میرود و آبرویشان را چوب حراج می‌زنند اما در گرفتن حق و حقوقشان و بهره‌مندی از رفاه و غیره حتی یک بفرمای خشک و خالی نیز دیده نمی‌شود؟! هنوز آثار مخرب و زیان‌بار دادگاههای علنی مسئولین و مدیران دامپزشکی کشور در اذهان دیده می‌شود و چه بسیار مدیرانی که به ناحق به گوشه‌ای رانده شده و گذران عمر میکنند و یک نفر هم از احوالشان جویا نمی‌شود! بگذریم که هر چه بگوییم کم گفته‌ایم از مظلومیت این قشر!

اما در اینجا ذکر چند نکته و تذکر خالی از فایده نیست :

1 - مناسب است در اولین فرصت و بصورت ویژه ،‌شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی کشور با تشکیل کارگروه تخصصی ویژه،‌ تأثیر هدفمندکردن یارانهها و آزادسازی حامل‌های انرژی و سوخت را بر میزان تعرفه‌های خدمات دامپزشکی بررسی و در اسرع وقت به اطلاع عموم برساند.

2 - در تشکیل این کارگروه از کلیه صاحبنظران و کارشناسان بخش خصوصی (تأکید می‌کنم :‌بخش خصوصی) بهره گرفته شود تا از هرج و مرج در تعرفه‌ها جلوگیری و همکاران عزیزم در اقصی نقاط کشور به میزان زحمت و سختی کار،‌دستمزد لازم را دریافت نمایند.

3 - سازمان دامپزشکی کشور در اصلاح تعرفه‌های خدمات و طرح‌های دولتی و هزینه‌های تمام شده اجرای این طرح‌ها که عموما‌ً در نقاط دورافتاده و صعب‌العبور اجرا می‌شود پیشقدم و پیشگام شده تا برگ درخشانی در کارنامه خود بجا گذارد.

4 - سازمان دامپزشکی کشور در واگذاری سایر امور باقی‌مانده به بخش خصوصی شتاب بیشتری را به کارها و اجرا بدهد تا زمینه اشتغال و کارآفرینی بیشتری فراهم گردد (بویژه در زمینه خدمات پیشگیری و واکسیناسیون دامهای بزرگ)

5 - به همکاران بخش خصوصی نیز توصیه می‌گردد در این طرح ملی و جراحی بزرگ اقتصادی به کمک دولت و مردم بشتابند و از اجحاف و زیاده‌خواهی پرهیز نموده و از کمک به قشر تولیدکننده کوتاهی نکنند تا همه بتوانیم به سهم خود در سازندگی و  انضباط اقتصادی کشور نقش ایفا کنیم.

6 - به سایر تشکلهای صنفی بویژه جامعه اسلامی دامپزشکان و جامعه دامپزشکان ایران توصیه می‌گردد حلقه سوم این میدان باشند و به کمک سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی بشتابند.

7 - به رسانه‌های جمعی،‌روزنامه‌ها و نشریات تخصصی دامپزشکی هم اکیداً توصیه می‌گردد در جمع‌آوری و جمع‌بندی اطلاعات و اخبار مربوط به این موضوع تلاش و همت مضاعفی بکار گیرند تا مدیران اجرایی بتوانند با اطلاع از وضع موجود ،‌راحت‌تر و مطمئن‌تر تصمیم‌گیری نمایند.

در خاتمه لازم می‌دانم از تمام دوستان و همکاران دامپزشکی کشور چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی که در این برهه از زمان به کمک مردم می‌شتابند و آنان را در این زمینه یاری می‌کنند صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم. امید که :

دست در دست هم دهیم به مهر          میهن خویش را کنیم آباد

 

نظر شما
ادامه