کد خبر: ۴۵۱۶

حکیم مهر - دبیر انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران، نسبت به مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه هشدار دارد و گفت: بیماری تب مالت تنها از طریق فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه منتقل می‌شود.

دکتر مینو محرز با اعلام این خبر افزود: تولید کنندگان شیر، ماست، پنیر، بستنی، سرشیر و سایر فرآورده‌های لبنی سنتی به دلیل صرفه اقتصادی، کاهش هزینه‌های تولید و سود بیشتر در تولیدات خود از شیر غیر پاستوریزه استفاده می‌کنند که همین امر سبب انتقال بیماری تب مالت به مصرف کنندگان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در فرآیند حرارت دهی محصولات پاستوریزه، تمامی میکروب‌های مضر و بیماری از از جمله میکروب بیماری تب مالت (بروسلوز) نابود می‌شود، یادآور شد: ‌امکان انتقال بیماری تب مالت از طریق محصولات غیر پاستوریزه منتفی است.

وی افزود: در فرایند پاستوریزاسیون شیر تا 75 درجه سانتی گراد به مدت 15 ثانیه و در فرایند استرلیزه کردن شیر از 135 و 145 درجه سانتی گراد به مدت 2 تا 4 ثانیه حرارت داده می‌شود. در حالی که میکروب بیماری تب مالت در دمای 57 درجه سانتی گراد به طور کامل نابود می‌شود.

به گفته دکتر محرز به غیر از بستنی‌های سنتی غیر پاستوریزه، بستنی‌های قیفی نیز از شیر فله‌ای و غیر پاستوریزه تولید می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در صورت تمایل افراد به خرید پنیرهای سنتی، خریداران می‌بایست، فرآورده‌های لبنی پاستوریزه را خریداری کنند، اظهار داشت: برای از بین رفتن میکروب بیماری تب مالت در پنیرهای غیر پاستوریزه، ‌پنیر می‌بایست سه ماه در آب نمک باقی بماند.

دکتر محرز با بیان این که خرید و معدوم کردن دام بیمار از بهترین راهکارهای مبارزه با بیماری تب مالت عنوان شده است، کاری پرهزینه که دولت‌ها قبل و بعد از انقلاب اسلامی امکان اجرای آن را نداشته‌اند، افزود: در کشورهای پیشرفته اما با این طرح، بیماری تب مالت ریشه کن شده است. از جمله در آمریکا که از سال 1956 با اجرای طرح خرید و معدوم کردن دام‌های آلوده بیماری تب مالت مهار شده است. هم اینک اجرای واکسیناسیون دقیق و از سوی دیگر اطلاع رسانی به مردم در مورد استفاده از فرآورده‌های پاستوریزه از راه‌های موثر برای کنترل بیماری تب مالت به شمار می‌رود.

 

 

نظر شما
ادامه