کد خبر: ۴۵۰۷۵
 

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست، عرضه گوشت گوزن و آهو را در راستای تعدیل جمعیت حیات وحش مراکز تکثیر و پرورش حیات وحش مجاز و قانونی دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، تصویری از منوی یکی از رستوران‌های استان یزد در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد یک مرکز تکثیر و پرورش وحوش در استان یزد علاوه بر عرضه چارپایان به صورت زنده و ذبح‌شده، رستورانی را برای عرضه گوشت وحوش راه‌اندازی کرده است.

براساس منوی این رستوران یک پرس چلوکوبیده گوزن با دورچین ۴۰ هزار تومان، چلوبرگ گوزن با دورچین ۸۰ هزار تومان، چلوکوبیده آهو ۷۵ هزار تومان و چلوبرگ آهو با دورچین ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بر همین اساس «علی تیموری» در مورد فروش گوشت حیات وحش در رستوران مرکز تکثیر و پرورش وحوش استان یزد اظهار کرد: علاوه بر صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای مراکز تکثیر و پرورش وحوش، وزارت جهاد کشاورزی نیز بر اساس قانون جامع دامپروری می‌تواند مجوز تکثیر و پرورش گونه‌های حیات وحش را صادر کند.

وی ادامه داد: هدف سازمان حفاظت محیط زیست، تأمین مولد برای سایر مراکز تکثیر و پرورش، جنبه آموزشی برای دانش‌آموزان و مردم و اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی است که در مراکز تکثیر و پرورش انجام می‌دهند و در نهایت بحث تأمین پروتئین مورد نیاز کشور است تا براین اساس بخش خصوصی بتوانند مولدها را با یکدیگر تبادل کنند و نیازی به برداشت از طبیعت نباشد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: زمانی که ما به یک مرکز تکثیر و پرورش، مجوز پرورش ۱۰۰ رأس کل، قوچ، میش، آهو و گوزن می‌دهیم براساس زاد و ولد و طرح تکثیر تعداد جمعیت افزایش پیدا می‌کند. درصورتی که تعداد وحوش به بیش از مجوز صادر شده برسد مرکز تکثیر و پرورش می‌تواند برای تعدیل و استفاده از گونه‌های پیر و ناتوان برای ادامه زیست در مجموعه آن‌ها را تعدیل کند.

تیموری در مورد نحوه تعدیل وحوش در مراکز تکثیر و پرورش نیز گفت: مرکز تکثیر و پرورش می‌تواند با هماهنگی شبکه بهداشت، اداره کل محیط زیست استان و دامپزشک نسبت به تعدیل جمعیت حیات وحش خود اقدام کند و آنها را به حد نصاب برساند، همچنین می‌توان حیوانات مازاد را به مراکز تکثیر و پرورش سایر استان‌ها منتقل کرد.

وی ادامه داد: مرکز تکثیر و پرورش وحوش استان یزد از سازمان محیط زیست مجوزهای لازم را دریافت کرده و تعداد جمعیت حیات وحش آن نیز مشخص است، بر همین اساس تعدیل جمعیت با هماهنگی اداره محیط زیست استان، شبکه بهداشت و دامپزشکی صورت گرفته است.

تیموری اظهار کرد: مرکز تکثیر و پرورش حیات وحش استان یزد در کنار این به موضوع گردشگری نیز توجه کرده و توریست‌های داخلی و خارجی بسیاری از این مجموعه بازدید می‌کنند که به نظر می‌رسد می‌تواند از گوشت و پروتئین گونه‌های مازاد و پیر نیز در راستای تأمین درآمد استفاده کند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، عرضه گوشت گوزن و آهو را در راستای تعدیل جمعیت حیات وحش مرکز تکثیر و پرورش حیات وحش مجاز و قانونی ارزیابی کرد و گفت: این مراکز کار آموزشی تحقیقاتی و تأمین مولد برای سایر استان‌های مراکز تکثیر و پرورش را انجام می‌دهند و با توجه به اینکه شرایط رهاسازی حیات وحش در طبیعت را ندارند و روز به روز نیز شاهد افزایش جمعیت این حیوانات در محیط بسته هستند، باید نسبت به تعدیل و استفاده از گوشت و پروتئین آن اقدام کنند.

وی تصریح کرد: برخی نسبت به این موضوع حساسیت نشان می‌دهند در حالی که باید توجه داشته باشند وقتی یک مرکز از سازمان محیط زیست مجوز تکثیر و پرورش قوچ و میش را به تعداد ۱۰۰ رأس دریافت کرده است وقتی تعداد جمعیت وحوش به ۱۵۰ رأس برسد باید از روش تأمین پروتئین یا انتقال وحوش به سایر مراکز تکثیر و پرورش استفاده کند تا جمعیت حیوانات تعدیل شود.

 
 
نظر شما
ادامه