کد خبر: ۴۴۹۴

حکیم مهر - خفاش‌های کوچک نعل اسبی امواج فراصوتی با فرکانس 110 کیلوهرتز تولید می‌کنند.

حسین جوانبخت، دانشجوی مقطع دکتری زیست شناسی دانشکده علوم دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار داشت: خفاش کوچک نعل اسبی با نام علمی Rhinolophus hipposideros از خانواده Rhinolophidae یکی از انواع خفاش‌هاست که به دلیل ساختار گوشتی نعل اسبی که روی بینی آن‌ها قراردارد و مانند یک لنز صوتی عمل کرده و امواج فراصوتی(اکولوکیشن) که از بینی خارج می‌شود را متمرکز می‌کند، به این نام مشهور شده است.

وی گفت: این نوع خفاش‌ها هنگام شکار در نزدیکی زمین پرواز کرده و با فاصله حدود پنج متری با سرعت از روی بوته‌ها و مرداب‌ها عبور می‌کند و شکار خود را که شامل پروانه‌ها و عنکبوت‌هاست از روی سنگ‌ها و شاخه‌ها می‌گیرد.

جوانبخت افزود: امواج فراصوتی که این نوع خفاش تولید می‌کند، حدود 110 کیلوهرتز است.

وی در مورد زیستگاه این نوع خفاش‌ها گفت: زمانی تنها در غارها روست این خفاشان یافت شده بود، اما امروزه روست یا جایگاه اسکان آن‌ها در دوره آبستن در ساختمان‌های قدیمی و اغلب در زیر شیروانی‌های گرم است.

جوانبخت اظهار کرد: خواب زمستانی خفاش‌های کوچک نعل اسبی اغلب در غارها و معادن متروکه و شکافها اتفاق می‌افتد و در پناهگاه‌های دره‌ای دامنه کوه‌ها، جنگل‌های تنک، بوته‌ها و لابه لای درختان به جست‌وجوی غذا می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: کاهش تعداد این گونه به دلیل فاکتورهای متعدد از جمله از بین رفتن محل‌های روست و زیستگاه‌های علفی مناسب، تغییر شیوه‌های کشاورزی و استفاده از حشره‌کش‌ها و ... اتفاق می‌افتد.

 

 

نظر شما
ادامه