کد خبر: ۴۴۷۲

حکیم مهر - همزمان با هفته پژوهش و در قالب یک طرح پژوهشی توسط اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی میزان بقایای دارویی در ماهیان عرضه شده به بازار و نیز ماهیان قزل آلای صادراتی انجام شد.

دکتر حسن اسدزاده، رئیس اداره آموزش، بررسی و مراقبت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی این استان و محقق این طرح در خصوص طرح فوق اعلام داشت: در سال جاری طرح فوق از جمله 5 طرحی است که اداره کل دامپزشکی استان به عنوان یک طرح کاربردی آن را به انجام رسانده است.

دکتر معصومه اکبرآبادی، محقق این طرح و کارشناس آزمایشگاه ملی مواد غذایی نیز، هدف از اجرای آن را بررسی میزان بقایای دارویی در ماهیان  عرضه شده به بازار و نیز صادرات ماهی قزل آلا به عربستان جهت حجاج در سال 1389و با هدف تدوین روشهای اندازه گیری باقیمانده های دارویی مطابق با شرایط  کشور و در راستای اجرای سیاستهای نظارتی سازمان دامپزشکی در آزمایشگاه ملی کنترل کیفی مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی دانست.

این کارشناس دامپزشکی افزود: در این طرح ابتدا تست های تشخیص اولیه به روش FPT در آزمایشگاه میکروبیولوژی انجام و سپس نمونه ها جهت تایید واعتبار بخشی، با روش دقیق و کمی HPLC مورد ارزیابی قرار گرفتند.

دکتر اکبرآبادی اظهار امیدواری کرد با استفاده از نتایج بدست آمده در این بررسی، انجام و پیگیری تحقیقات بیشتر در مورد سایر باقیمانده ها نیز ممکن گردد و با تدوین استانداردهای کنترلی و نظارتی جهت استفاده موسسات نظارت کننده مانند سازمان دامپزشکی و ارائه راهکارهای اجرایی مناسب به منظور کاهش میزان باقیمانده های دارویی در فراورده های خام دامی، امکان کنترل مناسب و سریعتر محصولات پروتئینی وارداتی و صادراتی با منشاء دامی، در کشور بیش از پیش مهیا گردد.

وی خاطرنشان ساخت: بقایای دارویی دو خانواده کلرامفنیکل و نیتروفورانها در فرآورده های خام دامی  احتمال ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی وسرطان زایی را افزایش می دهد. بدین جهت و بر اساس  استاندارد اتحادیه اروپا، مصرف داروهای فوق در آبزیان ، طیور و دامهایی که به مصرف انسانی می رسند ممنوع و از نظر اقتصادی نیز باعث ایجاد موانع صادرات و واردات خواهد شد.

 

 

نظر شما
ادامه