کد خبر: ۴۳۹۹۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
گفت‌وگوی اختصاصی حکیم مهر با رئیس سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر محمدرضا صفری» افزود: دامپزشکی در حوزه صنعت غذا به شکل ناآگاهانه یا هوشمندانه توسط بخش بهداشت و سلامت پس رانده شده است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ رئیس سازمان نظام دامپزشکی یکی از میهمانان نشست هم‌اندیشی آینده دامپزشکی ایران بود. به گزارش حکیم مهر، «دکتر محمدرضا صفری» با بیان اینکه زمان‌بندی برگزاری این نشست از دو جهت بسیار مناسب بود، گفت: «دلیل اول این است که در آستانه ۱۴ مهر، روز دامپزشکی هستیم که اینجا جا دارد از جناب آقای دکتر تاج‌بخش که این روز را به‌عنوان روز دامپزشکی نهادینه کردند، تشکر کنیم؛ دلیل دوم این است که در حال حاضر در یک مقطع زمانی قرار گرفتیم که همه ما نگران آینده کشور هستیم و این آینده تبدیل به دغدغه روزمره همه مردم کشور شده است.»

وضعیت آینده کشور به دغدغه همه مردم تبدیل شده است

صفری با یاد‌آوری اینکه زمانی وضعیت آینده کشور تنها دغدغه نخبگان بود، ادامه داد: «اینکه امروز این مساله به دغدغه همه مردم تبدیل شده، می‌تواند به مثابه فرصتی باشد که بتوان برنامه‌های خوبی را مطابق آن پیاده‌سازی کرد.»

امروز در نقطه‌ای هستیم که مشکلات زیادی داریم

وی افزود: «وقتی به گذشته دامپزشکی نگاه می‌کنیم، با حجم زیادی از کارهایی مواجه می‌شویم که باید انجام می‌داده و نداده‌ایم و همچنین کارهایی که نباید انجام می‌داده، اما انجام داده‌ایم. امروز در نقطه‌ای هستیم که مشکلات زیادی داریم.»

صفری با بیان اینکه در دنیای امروز، دیگر انرژی ابزار قدرت و ثروت نیست، تصریح کرد: «در حال حاضر سلامت جانشین انرژی شده و دولت‌های برتر به کمک سلامت خود را به کشورهای دیگر دیکته می‌کنند. لذا سوال این است که ما چه باید بکنیم؟»

وی با تاکید بر اینکه در رشته دامپزشکی، توفیقات کسب شده نیز زیاد است، خاطرنشان کرد: «اما قرار نیست صرفاً از توفیقات صحبت کنیم؛ کمااینکه هدف ما ترسیم یک آینده روشن برای این رشته است.»

حاکمیت عملاً از دامپزشکی حمایتی نکرده است

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیان اینکه در بخش غیر دولتی با انبوه فارغ‌التحصیلانی مواجه هستیم که متناسب با شرایط امروز و فردا تربیت نشدند، تصریح کرد: «سالیان زیادی است که ما در این زمینه فریاد می‌زنیم اما متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد. کمااینکه متاسفانه حاکمیت هنوز هم به درستی اولویت حرفه دامپزشکی را درک نکرده است. مثلا در مقوله‌ای مثل سلامت که همه اذعان دارند دامپزشکی نقش مهمی در آن دارد، اما حاکمیت عملاً در زمانی که باید به دامپزشکی توجه کند، از آن حمایتی نکرده است.»

نقش دامپزشکی در حوزه اقتصاد به درستی دیده نمی‌شود

وی افزود: «در بخش تولید هم همین مساله وجود دارد. اگرچه همه ما عنوان کردیم که مهمترین وظیفه دامپزشکی صیانت از اقتصاد و سلامت است، اما در حوزه اقتصاد نیز در زمان اجرا و عمل، نقش دامپزشکی به درستی دیده نمی‌شود.»

دست اندرکاران حوزه بهداشت و سلامت، حوزه دامپزشکی و سلامت غذا را از هم دور می‌کنند

صفری ضمن گلایه از اینکه نقش دامپزشکی در حوزه محیط زیست نیز بسیار کمرنگ است، ادامه داد: «در صنعت غذا نیز همین وضعیت وجود دارد و دامپزشکی در این حوزه به شکل ناآگاهانه یا هوشمندانه توسط بخش بهداشت و سلامت پس رانده شده است. در حالی که همه ما می‌گوییم آینده رشته دامپزشکی در حوزه سلامت غذا و امنیت غذایی رقم می‌خورد و این دو حرفه هر روز به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند، اما دست اندرکاران حوزه بهداشت و سلامت، این دو حوزه را از هم دور می‌کنند.»

نقش دامپزشکی در تشکیلات نظامی بسیار ضعیف شده است

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور ضمن انتقاد از اینکه نقش دامپزشکی در تشکیلات نظامی بسیار ضعیف شده است، گفت: «اساسا مسئولین تشکیلات نظامی کشور، دامپزشکی را به عنوان یک حرفه در خدمت سلامت غذا قبول ندارند و تشکیلات اداری آن را تنزل داده‌اند. دلیل اول آن نیز این است که خود ما در حرفه، جایگاه خود را درک نکرده‌ایم که اگر درک کرده بودیم، برای آن تلاش هم می‌کردیم. لذا به نظر می‌رسد در این نقطه، خودمان درون حرفه مشکل داریم.»

بیشتر وقتمان صرف تضعیف یکدیگر شده است

وی افزود: «دلیل دوم آن نیز این است که کنار هم قرار نگرفتیم و بیشتر وقتمان صرف تضعیف یکدیگر شده است. زمانی ما دانشجو بودیم و مدتی هم کارمند دولت و همواره تصور می‌کردیم که در بخش کشاورزی ما نیروی هوایی محسوب می‌شویم و سایرین نیروی زمینی هستند. اما زمانی که بنده رئیس سازمان نظام شدم، متوجه شدم که این تصور نادرست است و ما در بخش کشاورزی خیلی توسعه‌یافته‌تر هستیم.»

نیازمند جدی یک شورای عالی سیاست‌گذاری در دامپزشکی هستیم

رئیس سازمان نظام دامپزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه جامعه دامپزشکی کشور نیاز جدی به شورای‌عالی دامپزشکی دارد، گفت: «ما نیازمند یک شورای عالی سیاست‌گذاری در دامپزشکی هستیم. شورایی مانند شورای سلامت که با کمال تاسف عضو آن نیستیم. حرف ما این نیست که رئیس جمهور هم در جلسات این شورا شرکت کند، بلکه همین که خود ما دور هم بنشینیم و با اختیارات قانونی تصمیمات مشترک برای آینده‌ دامپزشکی بگیریم، کافی است.»

وی ضمن اشاره به برنامه ششم توسعه دامپزشکی، خاطرنشان کرد: «همه ما می‌دانیم که بهترین برنامه‌های توسعه، برنامه سوم بوده که فقط ۳۰ درصد آن اجرایی شده است. انتهای برنامه ششم توسعه دامپزشکی نیز همان پروژه‌های ۴۰ سال پیش می‌شود که چقدر واکسن بزنیم و چقدر سم‌پاشی کنیم. ما باید در شورای عالی دامپزشکی دور هم بنشینیم و بگوییم حالا که می‌خواهیم به این نقطه برسیم، بخش آموزش و بهداشت چه باید بکند؟ این ۳۷ هزار نفر بخش خصوصی کجای برنامه بهداشت و سلامت کشور هستند؟ جز اینکه صبح می‌روند و عصر می‌آیند و گزارش می‌دهند یا مسئول فنی که هیچ اختیار و قدرتی ندارد و البته باید پاسخ‌گو هم باشد.»

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
درورد بر دکتر صفری که حقیقتاً مدیری خوش فکر است.کاش به مدیران خوش فکر و آینده نگر نگاه ویژه ای شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
فرهنگستان عملا تبدیل شده به یک دانشکده دامپزشکی علوم تحقیقات دیگه برای بازنشسته های دانشگاه تهران که ارتباط نزدیکی با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دارند. اگر فرهنگستان دامپزشکی می خواهد واقعا جایگاه مشابه فرهنگستان پزشکی در سیاست گذاری دامپزشکی داشته باشد باید از حیاط خلوت بودن فاصله بگیرد. واقعا از نیروهایی استفاده کند که می دانند در فیلد چه اتفاقی می افتد نه اساتیدی که بالای 15 سال است نقش واقعی ندارند و یا به امورات غیر دامپزشکی مشغول اند. درباره آینده دامپزشکی به جای اینکه از اساتیدی بخواهند که وقت تدریس در دانشگاه را هم ندارند و مطلب سخنرانی شان را هم به دیگران می دهند برایشان تهیه کنند از کسانی دعوت کنند که خودشان اطلاع جامع از وضعیت دامپزشکی دنیا دارند نه صرفا هیئت علمی که بلافاصله با رانت هیئت علمی شده و هیچ وقت لازم نبوده پا به پای بخش خصوصی درد بکشد
غریب اشنا
|
Germany
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
احسنت جناب آقای دکتر صفری ...جانا سخن از دل ما میگویی برای شما و همه همکاران بخش دولتی و خصوصی آرزوی توفیق رو افزون دارم
خراسان رضوی
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
شعار دادن آسان است. حرف عمل میخواهد
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
جناب دکتر بنده شخصا خدمت شما ارادت دارم. اما تمام مسائلی که فرمودید، صحبت های ما به شماست.
دکتر عباس فرهمند
|
United States of America
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
جناب دکتر صفری بحق مسائل را بیان کردید ولازم است در فرهنگستان علوم وتحقیقات فقط از اساتید بازنشسته ومسئولین بازنشسته گذشته ودر کل در تمام جلسات از دستدرکاران بخش خصوصی مطلع وجوان بطور جد استفاده شود تا مسایل اصلی امروز که اشتغال واحترام دامپزشکان جوان میباشد لحاظ وبررسی شود
دکتر حسین زاده
|
United States of America
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
نقطه اشتراک تمام مواردی که ریاست محترم نظام به آنها بعنوان بعضی از ریشه های این نکته که " امروز در نقطه‌ای هستیم که مشکلات زیادی داریم" اشاره فرمودند ، چیزی نیست جزء پراکندگی و تعدد نهادهای مسئول!! و تصمیم گیرنده و اجرا کننده و ناظر ، بر یک موضوع مشترک یعنی دامپروری و دامپزشکی که به هیچ وجه قابل تفکیک از هم نیستند و در کنار هم شانس بقا و توسعه دارند .
تصور کنید کدام آدم عاقلی چنین تشکیلات پراکنده و متعدد و ناهماهنگ و در تضاد و به قول ریاست نظام ، در حال تضعیف یکدیگر را جدی میگیرد و مثلا" به شورای سلامت راهش میدهد !!!؟؟
بنظر می آید این پراکنندگی و چند گانگی در نهادهای به اصطلاح مسئول ، در باب یک موضوع مشترک ، روشی برای توجیه عدم پاسخگویی باشد !!!! اگر هم عمدی در کار نباشد ،باز هم در هر حال منجر به همین نتیجه شده و فرصتی برای عدم مسئولیت پذیری و عدم پاسخگویی موثر ایجاد کرده است .
شکی نیست زیر سایه یک سازمان واحد که به واسطه شورایی از نخبگان و پیشکسوتان و صاحبنظران و متخصصین واقعی و غیر سیاسی ، راهنمایی و به گونه ای مدیریت میشود ، شانس ناکامی و بی توجهی به چنین تشکیلات متحد و منسجمی که تمام امور دام و دامپزشکی کشور را هدایت میکند ، وجود نخواهد داشت . و البته امکان اشتباهات ویرانگر نیز بسیار ناچیز خواهد شد .
تجربه نشان میدهد ، یک شورای واحد ، ولی متشکل از چندین نهاد پراکنده ، هرگز نتیجه مطلوب یک سازمان واحد دارای یک شورای متحد را نخواهد داد.
لذا،حال که ریاست محترم نظام دامپزشکی صراحتا" آگاهی خود را از ریشه مشکلات دامپزشکی و دامپروری کشور ابراز نموده اند ، ضروری است هر چه زودتر اولین داوطلب برداشتن گام اول ، در برچیده شدن این همه پراکندگی و تعدد مراکز به اصطلاح مسئول ، ولی در واقع ، تقریبا" غیر پاسخگو و در حال تضعیف یکدیگر ، باشند .
با تشکر از اینکه بالاخره کسی پیدا شد که به این نکات اذعان و اعتراف کند ، باشد که این اتفاق میمونی ، برای شروع اساسی اصلاح باشد تا از نگرانیهای که امروزه دیگر عمومی و مردمی شده بکاهد .
نظر شما
ادامه