کد خبر: ۴۳۹۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، آذربایجان شرقی و قزوین

 

با فعالیت 100 اکیپ دامپزشکی؛
ذبح دام در هیئت‌های عزاداری کرمان نظارت می‌شود


مسئول اداره نظارت و بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: تمام امور مربوط به ذبح دام در هیئت‌های عزاداری استان کرمان در روزهای تاسوعا و عاشورا نظارت می‌شود.

آمنه زینلی ظهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به سنت مردم در قربانی کردن دام در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی به منظور حفظ بهداشت و سلامت گوشت ساماندهی شده‌اند.
وی تصریح کرد: تمامی امور مربوط به ذبح دام برای پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین دام و انسان در هیئت‌ها، دسته‌جات، مساجد، تکایا و کشتارگاه‌های سطح استان توسط اکیپ‌های ثابت و سیار که در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند، نظارت می‌شود.
مسئول اداره نظارت و بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان تعداد اکیپ‌های سیار و ثابت در سطح استان کرمان را 100 اکیپ اعلام کرد و خاطرنشان کرد: به دلیل آلودگی‌های محیطی و همچنین آلودگی گوشت که در خیابان‌ها و میدان‌ها صورت می‌گیرد، باید مردم برای کشتار دام به کشتارگاه‌ها مراجعه کنند.
زینلی شیوع بیشتر بیماری تب کنگو در ماه‌های اخیر را یادآور شد و بیان داشت: با توجه به اینکه این بیماری مشترک که از دام به انسان از طریق منافذ باز، دهان و توسط ترشحات آلوده دام انتقال می‌یابد و علائم مشخصی نیز ندارد، برای مصرف گوشت باید 24 ساعت پس از ذبح آن را در یک جای سرد نگهداری و سپس نسبت به مصرف آن اقدام کرد.
وی با اشاره به استقرار اکیپ‌های دامپزشکی در کشتارگاه‌‌های کوچکی که برای هیئت‌های عزاداری در نظر گرفته شده است، افزود: موقعیت جغرافیایی استان کرمان و همجواری آن با سیستان و بلوچستان سبب شده که این استان در مسیر تردد دام قاچاق قرار گیرد.
مسئول اداره نظارت و بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: همکاری نیروی انتظامی با دامپزشکی در زمینه برخورد با دام قاچاق در استان کرمان سبب شده که استان کمترین عوارض را از بیماری‌های مشترک بین دام و انسان داشته باشد.
زینلی گفت: در نیمه نخست سال جاری بیش از 86 هزار رأس دام سبک، 16 هزار رأس دام سنگین و 3 میلیون و 882 هزار قطعه طیور در کشتارگاه استان کشتار شده که بیش از 4 هزار کیلوگرم دام سبک، 22 هزار کیلوگرم دام سنگین و 39 هزار کیلوگرم طیورغیربهداشتی ضبط و معدوم شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت 55 هزار و 931 بازدید و نظارت از مراکز تولید و توزیع فرآورده‌های دامی انجام و 93 هزار و 929 کیلوگرم فرآورده غیر بهداشتی ضبط شد.

-----------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی خبر داد:
واگذاری گسترده فعالیت‌های دامپزشکی به بخش خصوصی


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی از واگذاری گسترده فعالیت‌های دامپزشکی به بخش خصوصی خبر داد.

دکتر بهراد زندیه در جمع مسئولان فنی بهداشتی دامپزشکی شاغل این استان، با بیان اینکه فعالان این حوزه در خط مقدم فعالیت بخش دامپزشکی قرار دارند، خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی هم‌اکنون از لحاظ تعداد مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی رتبه سوم را در سطح کشور دارد و باید نیازهای فعالان این بخش به صورت مناسب تامین شود.
وی با اعلام آمادگی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی برای همکاری با دامپزشکان مسئول فنی برای حل مشکلات آنان در عین حال از نحوه به کارگیری مسئولان فنی انتقاد کرد و اظهار داشت: مسئولان فنی بهداشتی باید از یک طرف بر حسب مسئولیتی که برای نظارت عملکرد بهداشتی واحدهای تولیدی که در آن شاغل هستند از کارفرمای خود ایراد بگیرند، از طرف دیگر حقوق ماهانه خود را از همان کارفرما دریافت دارند.
زندیه وجود چنین ارتباط مالی را برای مسئولان فنی بهداشتی دامپزشک را بسیار مشکل ساز دانست و اظهار داشت: برای رفع این مشکل آیین‌نامه اجرایی ماده 19 دستور قرار دارد و امیدواریم با اجرای کامل این آیین‌نامه مشکلات مالی مسئولان فنی بهداشتی برطرف شود.
وی با بیان اینکه در قالب اجرای این طرح افزایش دستمزد مسئولان فنی بهداشتی دامپزشکی نیز مدنظر است، اظهار داشت: البته بخش‌هایی از همین طرح نیز با مسائلی روبه‌رو است که نیاز به اصلاح دارد.
زندیه با بیان اینکه نظرات اصلاحی از سوی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در این زمینه و تسریع در اجرای این طرح ارسال شده است، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا راهی برای ایجاد ارتباط مالی مناسب بین مسئول فنی و کارفرما از طریق این مصوبه ایجاد شود و دغدغه همکاران فعال این حوزه برطرف شود.
وی یکی از اقدامات مهم سازمان دامپزشکی واگذاری گسترده فعالیت‌های دامپزشکی به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: اداره کل دامپزشکی استان در راستای اجرای سیاست‌های سازمان دامپزشکی در این زمینه گام‌های بسیار مناسبی را برداشته و این واگذاری‌ها در سطح استان با سرعت خوبی در حال پیگیری و اجرا است.
زندیه فراهم کردن زمینه برای توسعه فعالیت‌های دامپزشکی در همه نقاط استان، برخورد علمی با پدیده‌های دامپزشکی، برقراری تعامل مناسب با فعالان این حوزه را از جمله فعالیت‌های مهم اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی در یک سال گذشته عنوان کرد و با اشاره به زیرساخت‌های مناسب در سطح استان گفت: استان آذربایجان شرقی با وجود دارا بودن ظرفیت‌های مناسب و همچنین دامپزشکان متخصص و مجرب این توانایی را دارد که در حوزه دامپروری حضوری فعال داشته باشد.

 

------------------------------------------------

 

آمادگی اداره کل وشبکه های دامپزشکی تابعه استان قزوین در روز تاسوعا وعاشورای حسینی

 

کارشناسان اداره کل وشبکه های دامپزشکی تابعه استان قزوین در راستای نظارت بر سلامت وذبح شرعی دامهای قربانی همچنین بازرسی بهداشتی از لاشه دامهای قربانی عزاداران حسینی در روزهای تاسوعا وعاشورا درخدمت هم استانیهای خود خواهد بود .

شماره تماس اداره کل دامپزشکی استان قزوین:3333625-3333627

شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین:  3683190-4

شبکه دامپزشکی شهرستان تاکستان:5225707 

شبکه دامپزشکی شهرستان بوئین زهرا:4222490 

شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک:2872463

شبکه دامپزشکی شهرستان البرز:2240900

 

 

 

نظر شما
ادامه