کد خبر: ۴۳۷۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، فهرج، ریگان و خراسان رضوی

 

برگزاری دوره آموزشی اصول و روشهای کنترلی بهداشت شیر در کرمان
 
دکتر مهدخت طالب همت رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: دوره آموزشی اصول و روشهای کنترلی بهداشت شیر با حضور 42 نفر از کارشناسان اداره کل و شبکه های دامپزشکی شهرستانها در اداره کل دامپزشکی استان برگزار گردید.
وی افزود: این دوره آموزشی که جهت افزایش سطح آگاهی در خصوص مسائل بهداشتی شیر و بررسی روشهای نوین پیشگیری از بیماری ورم پستان در 2 بخش تئوری و عملی برگزار گردید.
طالب همت در خصوص مطالب عنوان شده در این کلاس اظهار داشت: در این کلاس مباحثی همچون راههای کاهش بار میکروبی شیر، افزایش کیفیت و ترکیبات شیر، علل بیماری ورم پستان و راههای انتقال و پیشگیری این بیماری توضیحات کاملی ارائه گردید.
وی در ادامه با اشاره به توانمندی آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص دامپزشکی استان اعلام کرد: در بخش عملی این دوره آموزشی، روش های تکنیکی و علمی تشخیص کیفیت شیر به صورت عملی شرح داده شد.
شایان ذکر است این کلاس توسط دکتر شکرفروش از اساتید دانشکده دامپزشکی شیراز تدریس شد.

 

----------------------------------

 

رئیس دامپزشکی فهرج خبر داد:
برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بیماری‌های دام در فهرج


رئیس دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: دامداران این شهرستان برای آشنایی با بیماری‌های دامی و همچنین راه‌های بهبود کیفیت شیر آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

مهدی بمان‌دشتی از برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دامداران فهرجی خبر داد و اظهار داشت: دامداران برای آشنایی با بیماری‌های دامی و همچنین راه‌های بهبود کیفیت شیر آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.
وی خاطرنشان کرد: این کلاس‌ها در دو ماه آینده در روستاهای بخش مرکزی و بخش نگین کویر این شهرستان برگزار می‌شود.
بمان‌دشتی تصریح کرد: انتظار می‌رود، با همکاری شوراهای اسلامی و دهیاری‌ها بیش از 150 نفر از دامداران در این کلاس‌ها شرکت کنند.
وی افزود: دامپزشکی شهرستان فهرج در ارزیابی سیستم جی‌آی‌اس شهرستان‌های استان کرمان براساس شاخص‌های تعیین شده، رتبه اول استان را با کسب 700 امتیاز به دست آورد.
رئیس دامپزشکی شهرستان فهرج از اجرای تست گاوداری‌های شیری شهرستان برای بیماری سل و بروسلوز خبر داد و گفت: این عملیات در ادامه عملیات‌های صورت گرفته انجام می‌شود.
بمان‌دشتی همچنین با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون دام‌های شهرستان توسط نیروهای بخش دولتی خبر داد و بیان داشت: در این طرح دام‌ها علیه بیماری‌های شاربن علامتی و آبله گوسفند، بز و ... واکسینه می‌شوند.
وی تصریح کرد: تاکنون بیماری خاصی در بین جمعیت دامی شهرستان فهرج مشاهده نشده است.
شهرستان فهرج یکی از قطب‌های دامداری و دامپروری استان کرمان است که در محور ترانزیتی زاهدان ـ کرمان قرار دارد.

 

------------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان:
تنها یک مرکز مایه‌کوبی دام در ریگان فعال است


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: در حال حاضر و با توجه به جمعیت بالای دامی این شهرستان تنها یک مرکز مایه‌کوبی در ریگان فعال است.

حجت‌الله جعفری با اشاره به خدمات دامپزشکی در این شهرستان محروم اظهار داشت: تنها یک درمانگاه و مرکز مایه‌کوبی در شهرستان ریگان همه روزه با دارا بودن امکانات و نیروی مجرب به مردم شهرستان خدمت‌رسانی می‌کند.
وی با بیان اینکه مرکز مایه‌کوبی ریگان در آذر ماه 89 با نظارت بخش دولتی اقدام به واکسیناسیون دام‌های منطقه کرده است، تصریح کرد: به همین منظور در ماه جاری این مرکز با واکسیناسیون یک‌هزار و 200 رأس گاو علیه بیماری هاری را انجام داده است.
جعفری بیان داشت: همچنین یک هزار و 650 رأس گاو علیه بیماری برسلوز گامی بزرگ برای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در آذر ماه جاری مورد واکسیناسیون قرار گرفته‌اند.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان افزود: در آینده نزدیک دام‌های سبک منطقه نیز توسط این مرکز علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.
جعفری خاطرنشان کرد: شرکت خدمات ممیزی در شهرستان ریگان با همکاری شبکه دامپزشکی به مردم این شهرستان خدمات‌رسانی می‌کند.
شایان ذکر است، در شهرستان محروم و جدیدالتاسیس ریگان بیش از 14 هزار رأس دام سنگین و بیش از 150 هزار رإس دام سبک وجود دارد.
دامداری و دامپروری پس از نخلداری و تولید خرمای مضافتی دومین شغل عمده مردم شهرستان ریگان است که دارای روستاها و مناطق عشایری وسیعی است.

 

------------------------------------------

 

سرپرست اداره نظارت دامپزشکی خراسان رضوی:
32 کشتارگاه دامی در خراسان رضوی فاقد پروانه بهداشت است


سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: 32 کشتارگاه در استان فاقد پروانه بهداشتی هستند.

احمد شریعتی در حاشیه همایش صنعت کشتارگاهی دام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار داشت: در بحث کشتارگاه‌های طیور و بحث بسته‌بندی آن پیشرفت خوبی داشتیم.
سرپرست اداره نظارت دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: با وجود 34 کشتارگاه دام تنها دو کشتارگاه در خراسان رضوی دارای پروانه بهداشت است ولی هنوز 32 کشتارگاه دامی فاقد پروانه بهداشتی هستند.
شریعتی درباره دلایل عدم پروانه بهداشت در کشتارگاه‌ها تصریح کرد: دلایل آن یک سری بحث‌های کشتارگاهی دام است، با توجه به اینکه عمدتا شهرداری‌های متولی این امر هستند از اعتبارات کمی برخوردار هستند.
وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر کشتارگاه‌های دام از نظر بهداشتی وضعیت خوبی ندارند در بعضی از کشتارگاه‌ها ضرورت تعطیل شدن دیده می‌شود.
شریعتی در ارتباط با وضعیت بسته‌بندی گوشت و فرآوری آن اظهار داشت: با برگزاری همایش صنعت دام فرصت خوبی بود که مطالب بهداشتی را عنوان کنیم.
شریعتی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ بسته‌بندی یکی از وظایف عمده ماست، اظهار داشت: با برگزاری همایش کشوری صنعت دام در مشهد فرصت خوبی ایجاد شد که مطالب بهداشتی را عنوان کنیم و با توجه به مزایایی که بحث بسته‌بندی دارد به دنبال آن هستیم که بسته‌بندی را ترویج دهیم.
وی درباره مزایای بسته‌بندی گوشت تأکید کرد: بسته‌بندی گوشت علاوه بر اینکه نظارت بهداشتی را بیشتر می‌کند مخاطرات فیزیکی و شیمیایی را کم می‌کند.
شریعتی اظهار داشت: بسته‌بندی گوشت منجربه شناسنامه‌دار شدن گوشت می‌شود و حمل و نقل آن را آسان می‌کند و ضایعات گوشتی را به حداقل می‌رساند.
سرپرست اداره نظارت دامپزشکی خراسان رضوی عنوان کرد: در حال حاضر هشت مرکز بسته‌بندی داریم اما هنوز قسمت عمده‌ای در سطح سوپر مارکت‌ها به طور فله‌ای عرضه می‌شود که باید ترویج بسته‌بندی گوشت در اولویت سازمان قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: با توجه به گستردگی زمینه‌های علمی و فناوری صنعت ذبح و فرآورده‌های جانبی نیاز است که تبادل نظر داشته باشیم.
شریعتی اظهار داشت: در بحث گوشت قرمز زمینه‌های مختلف وجود دارد که کار شود که این امر مستلزم برگزاری اینگونه همایش‌ها است و امیدواریم به این فرصت دست پیدا کنیم.

 

 

نظر شما
ادامه