کد خبر: ۴۳۵۶

حکیم مهر - رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران دلایل از بین رفتن ماهیان سواحل بندرعباس که پنجشنبه گذشته اتفاق افتاد را تشریح کرد.

دکتر عباسعلی مطلبی در مورد دلایل از بین رفتن ماهیان بندر عباس اظهار داشت: در این زمینه 3 نظریه وجود دارد، اول اینکه به دلیل حرکت ماهی‌های خانواده کاریز (شبه ماهیان کفال) برای تخم‌ریزی به سوی ساحل با آلودگی فاضلاب‌ها مواجه می‌شوند و می‌میرند.


رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران افزود: احتمال پدیده پلانکتونی و شکوفایی کشند‌‌ها نیز مردود نیست و به این دلیل نمونه‌‌ برداری‌های انجام شده تا توسط آن تراکم پلانکتونی نیز ارزیابی شود.
وی در مورد تئوری سوم برای از بین رفتن ماهیان بندرعباس گفت: به دلیل احتمال بروز بیماری‌های ویروسی و باکتریایی،‌ نمونه‌برداری‌هایی انجام شده که نتایج کلی آنها طی 2 روز آینده مشخص خواهد شد.
مطلبی در مورد میزان خسارات وارده گفت: طبق گزارش پژوهشکده منطقه بندر عباس میزان ماهیان تلف شده 10 یا 12 تن بوده است.
مطلبی افزود: سال گذشته نیز با همین پدیده مواجه شدیم،ه دلیل اصلی آن حرکت ماهیان خانواده کاریز برای تخم‌گذاری به طرف ساحل بوده که به دلیل برخورد با آلودگی‌ فاضلاب‌ها تلف شده‌ بودند و میزان خسارات تلفات سال گذشته 2 تا 3 تن بود.
رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به تکرار این نوع تلفات راه مبارزه‌ای برای آن نیست،گفت: ورود فاضلاب‌ به آب‌ها معضل عمده‌ای است که طی سال‌های گذشته صنعت شیلات با آن مواجه بوده است، زیرا علاوه بر ایجاد بیماری‌های مستقیم باعث بروز شکوفایی‌‌های پلانکتونی نیز می‌شود که به طور غیر مستقیم تلفات زیانباری را به این صنعت وارد می‌کند.
وی افزود: اگر چه در سال گذشته اقدام خوبی برای مبارزه با آلودگی فاضلاب‌ها انجام شد و 800 میلیون تومان نیز تنها برای مسدود کردن ورودی فاضلاب‌ها در نظر گرفته شد،اما این گونه اقدامات کافی نبود و کماکان باعث تلفات در دریاها می‌شود.
مطلبی گفت: طبق ارزیابی که انجام شده برای مسدود کردن ورودی فاضلاب‌ها حدود یکصد میلیون تومان اعتبار نیاز است.
رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران هماهنگی صنایع مختلف مانند نفت و پتروشیمی برای جلوگیری از آلودگی‌ آب‌ها را نیز مهم دانست.
رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران افزود: نباید اشتباه کنیم، خسارات تنها تلفات ماهی‌ها نیستند بلکه اگر این ماهی‌ها در شرایط زاد و ولد قرار بگیرند و مشکلات زیست محیطی که زندگی آینده آنها را تهدید می‌کند نیز از خساراتی است که باید مد نظر قرار گیرد.
مطلبی گفت: پدیده از بین رفتن ماهیان آبهای بندر عباس روز پنجشنبه گذشته در ساحل شهید رجایی اتفاق افتاد که طی آن 12 تن از ماهیان از بین رفتند.
وی افزود: با توجه به اینکه این پدیده در سال گذشته هم اتفاق افتاد و دلیل از بین رفتن ماهی‌ها حرکت دسته‌جمعی برای تخم‌ریزی در سواحل و مواجهه با آلودگی فاضلابها بود، از این رو در علت پدیده امسال نیز این موضوع بیشتر به صحت نزدیک‌تر است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه