کد خبر: ۴۲۵۲

حکیم مهر - اقدام منحصر به فرد یک تیم پزشکی در جراحی و خارج کردن یک غده سرطانی از بدن یک قوی زیبا، به اندازه ای مهم است که اجازه داده نشود در بین اخبار دیگر گم شود.

نشریه «سرزمین من» از گروه مجلات همشهری در شماره مهرماه خود و در بخش «خبر ها و چهره ها»، گزارش این عمل جراحی را منتشر کرده است.

با داروهای آرامبخش بی‌حال و روی تخت جراحی به‌صورت فیزیکی مهار شد. سپس برای انجام عمل جراحی بالش را به‌صورت موضعی بی‌حس کردند و محل تومور را شکافتند. عمل جراحی روی قوی خانگی آغاز شده بود.

مدت‌ها بود که قو درد می‌کشید، هرزمان که پری می‌زد یا بالش را تکان می‌داد، خون راه می‌افتاد. از سه هفته قبل روی بالش زخمی درآمده بود، اما دوا و درمان‌ها فایده‌ای نداشت و حال قو وخیم‌تر می‌شد؛ «سرطان استخوان بال داشت. روی قسمتی از آرنج بالش تومور سرطانی تورم کرده و بالش زخم شده بود. راهی جز عمل جراحی برای زنده ماندنش نبود.»

دکتر هومن ملوک‌پور، جراح دامپزشکی که بالاخره درد قو و راه‌درمانش را فهمیده بود، ادامه می‌دهد:«سرطان خیلی زود تمام بدن قو را می‌گرفت و حیوان را از پای درمی‌آورد. نتیجه آزمایش‌ها نشان داد که چاره‌ای جز عمل جراحی و درآوردن غده نیست.» از تکنیکی در این جراحی استفاده شد که تا به حال حداقل روی پرندگان ایران انجام نشده بود. هم خود عمل جراحی و هم نوع بیهوشی حیوان کم نظیر بود.

ghoo.jpg

ملوک‌پور معتقد است که این روش‌ بیهوشی اثرات منفی بیهوشی کامل را بر حیوانات ندارد: «برداشتن غده، مرحله بعدی بود. به‌صورت پارشیال(جزئی) غده را برداشتیم اما چون سرطان در استخوان حیوان هم ریشه کرده بود، این کار کافی نبود. برای همین مجبور شدیم با کورِت قسمتی را که غده ریشه کرده بود کورتاژ کنیم؛ یعنی تا آنجایی را که غده ریشه دوانده بود با دستگاه تراشیدیم.»

حالا وقت بستن زخم بود. باید روی استخوان طوری بسته می‌شد که احتمال بازگشت سرطان نباشد. از طرفی استخوانی که سطحش برداشته شده، بسیار حساس و آسیب‌پذیرتر از قبل خواهد بود. بستن محل جراحی هم برای خودش حکایتی داشت. جراح با سوزاندن موضع جراحی شده به وسیله الکتروکوتر کار را تمام کرده بود؛ «به این شکل هم باقیمانده‌های تومور سوزانده شد و هم لخته‌های خون و دیگر آلودگی‌ها مشکلی برای قو ایجاد نکرد. در واقع نوعی ضدعفونی هم بود. روی زخم را استریل کرده، بستیم و بال پرنده را پانسمان کردیم.» این‌ یک عمل جراحی موفقیت‌آمیز روی استخوان ظریف بال یک قو بود. حالا که چند هفته‌ای از عمل جراحی‌ می‌گذرد، حال عمومی قو خوب است.

 

نظر شما
ادامه