کد خبر: ۴۱۶۱۶

 

«دکتر پیتر ادموندسون» خلاصه‌ای از جلسه کنفرانس سالیانه انجمن دامپزشکان استرالیا در رابطه با برقراری ارتباط موثر با صاحب حیوانات در مراجعه به کلینیک، که حاوی مطالبی جالب می‌باشد را به شرح ذیل ارائه داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، «دریک گلدرمن» که با اقدامات خود در زمینه دامپزشکی، در جهت بهبود برقراری ارتباط موثر بین دامپزشکان و صاحبان حیوانات در تلاش است، در طی جلسه‌ای جذاب در کنفرانس سالانه انجمن دامپزشکان استرالیا، در رابطه با زبان و حرکات بدن و نحوه ارتباط موثر با یکدیگر صحبت نمود.

 

وی گفت: بیش از 60 تا 90 درصد از ارتباطات، بدون کلام است و این جای تعجب ندارد. همچنین زنان درک بهتری از زبان غیر کلامی دارند. آنها 14 تا 16 ناحیه در مغزشان جهت درک رفتار غیر کلامی است، در حالیکه در مردان تنها 4 تا 6 قسمت در مغز در این ارتباط وجود دارد.

اولین تصورات ذهنی از لحاظ دیداری در عرض دو ثانیه شکل می‌گیرد و یکی از مواردی که توجه ما را سریعا به خود جلب می‌نماید، در حالیکه خودمان ممکن است از آن آگاه نباشیم، موقعیت دست ها است. اگر دستانمان باز و قابل مشاهده باشد، خوب است، اما اگر آنها پنهان شده باشند و یا طوری آنها را نگه داریم که دیده نشوند، تاثیر منفی و بدی روی فرد مقابل خواهد داشت.

زمانیکه دستان ما بالاتر از سر و یا بازو باشد و یا دست به کمر باشیم، به علت آزاد شدن تستوسترون و کاهش کورتیزول، از جهت بدنی احساس خوبی به ما دست می‌دهد.

 

بعلاوه نگاه چشم در چشم خود می‌تواند در هر دو نفر بسیار تاثیر‌گذار باشد. زیرا باعث آزاد شدن اکسی‌توسین خواهد شد. صاحبان حیوانات تمایل دارند که 60 تا 70 درصد از زمانیکه شما در حال صحبت با آنها هستید، به آنها نگاه کنید.

آیا می‌دانستید که شما حتی اگر دید ضعیفی داشته باشید، قادر خواهید بود که فردی که لبخند می زند را از فاصله 300 متری ببینید. زمانیکه شما از همان شروع مکالمه جهت مشورت با صاحب حیوان و گفتگو با وی، لبخند بر لب داشته باشید وضعیت و شرایط بسیار متفاوت خواهد بود.

 

از نکات جالب توجه در برقراری برخورد موثر، می‌توان به موانع فیزیکی اشاره داشت. به عنوان مثال می توان میزی را در نظر گرفت که دو نفر پشت آن جهت مکالمه می‌نشینند. اگر دو نفر پشت میزی مستطیل شکل بنشینند و 100 مورد مطلب را بیان نمایند، فقط 70 درصد مطالب را فرد به خاطر می‌سپارد، جالب است که بدانید اگر این میز گرد باشد تمام مطالب بیان شده در ذهن می ماند! پس بهتر است این نکات ساده و مهم را تا حد امکان رعایت نماییم.

برخی‌ از دامپزشکان حیوانات کوچک، برای مشورت در رابطه با وضعیت حیوان از میز استفاده ‌می‌کنند. اما زمانیکه بخواهند با صاحب حیوان راجع به شرایط حیوانشان رو در رو صحبت نمایند، میز را به گوشه دیگر اتاق منتقل می‌کنند تا ارتباط موثرتری در برخورد با وی داشته باشند. یک نمونه و مثال خوب از این قضیه برداشتن میز بلند پذیرش در کلینیک‌ها می‌باشد.


 

گاهی ‌اوقات ما نا‌آگاهانه رفتاری انسدادی با صاحبان حیوانات داریم، به عنوان مثال، دستانمان را پنهان می‌نماییم، موانعی همچون میز وجود دارد، برگه‌های شرح حال حیوان در دستانمان است و یا حتی هنوز دستکش خود را درنیاورده‌ایم و این موارد هرگز مناسب برقراری برخوردی موثر نیست.

داشتن رفتار مناسب  در حین گوش دادن، باعث تشویق افراد و تمایل آنها به ایجاد برخورد موثر و ادامه دادن صحبت و بیان مشکلات موجود می‌نماید. همچنین کمی کج نمودن سر بیانگر دقت و همدردی شما با صاحب حیوان می‌باشد.


 

ما همگی به عنوان یک دامپزشک با تکیه بر کنترل رفتار و کمی دقت در حرکات خود می‌توانیم با ایجاد روابطی موثر و خوب با صاحبان حیوانات برخورد نماییم و این به نفع خودمان و مراجعه کنندگان خواهد بود و درنتیجه باعث افزایش اعتماد به نفس ما در کسب و کار خواهد شد.

منبع: Vet Times

 

نظر شما
ادامه