کد خبر: ۴۱۵۴۰

 

به تازگی کنفرانسی در شهر چستر انگلستان راجع به آخرین مسائل موجود در پرورش و تولید بوقلمون و مباحث مدیریتی آن در جهت حفظ سلامت این پرندگان برگزار گردیده است که در ذیل به مهمترین نکات آن اشاره می‌گردد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، بیماری اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال (ORT) به عنوان سومین مسئله مهم بهداشتی در تولید و پرورش بوقلمون می‌باشد که توسط دامپزشکان از سال 2015، مورد توجه خاص قرار گرفته است، زیرا این بیماری شایع تنفسی تاثیرات اقتصادی مهمی بر این صنعت در آمریکا بر جا گذاشته است.

 

به گفته «هلن وجسینسکی» یکی از مسائل مهم و نگران‌کننده در پرورش بوقلمون که متاسفانه هنوز داروی موثری در درمان آن موجود نیست، این بیماری است که با توجه به روند رشد ظهور ORT بایستی توجه ویژه‌ای بدان نمود. این بیماری باعث افزایش مرگ و میر بوقلمون‌های پرورشی در سال گذشته در آمریکا شده است.

وی افزود: همچنین رئوویروس بوقلمون معمولا در کنار بیماری ORT یافت می‌شود. اما هنوز مشخص نیست که آیا استرس ایجاد شده در اثر این بیماری و کاهش ایمنی بدن پرنده عامل این موضوع است یا خیر.

 

کنترل بیماری

هنوز واکسن زنده‌ای به صورت تجاری جهت پیشگیری از بیماری فوق در دسترس نیست. اما با استفاده از روش‌های کنترلی می‌توان به نتایج امیدوارکننده‌ای دست یافت. همچنین این احتمال وجود دارد که عوامل مختلفی در بروز این بیماری در بوقلمون‌ها دخالت داشته باشند.

سیستم‌های تولیدی  با رشد و تحول و به کارگیری ابزار و امکانات بهداشتی مناسب می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند و از ایجاد مقاومت پرندگان جوان در برابر این باکتری پیشگیری نمایند.

همچنین انجام اقدامات امنیت زیستی به عنوان یک فاکتور مهم در کنترل این بیماری محسوب می‌گردد که در برخی از فارم‌های پرورشی به درستی انجام نمی‌شود. حتی حضور پرندگان وحشی در محل انبار‌ها و نگهداری این طیور از عوامل مهم محسوب می‌گردد.

 

مسائل مربوط به پا در بوقلمون ها

یکی دیگر از مسائلی که گله‌های پرورش بوقلمون به طور معمول درگیر آن می‌شوند، مسائل و مشکلات پا در درجات مختلف در این طیور می‌باشد. محققان دریافته‌اند که این قبیل مشکلات اکثرا در پرورش متراکم بوقلمون رخ می‌دهد. دو عامل اصلی و اولیه که باعث ایجاد این اختلالات می‌گردد، حضور رئوویروس و کمبود مواد مغذی می‌باشد.


 

همچنین chondrodystrophy در پرندگان جوان، دفرمه شدن پاها به شکل پرانتزی در پرندگان مسن‌تر و گاهی پاهای لرزان در گله‌های مادر نیز از موارد قابل توجه در سیستم پرورش بوقلمون‌ می‌باشد. لازم به ذکر است که در این مسائل نیز بایستی به پروفایل تغذیه‌ای پرندگان توجه نمود. البته سایر مسائل نیز در ارتباط با این مشکلات نباید از نظر دور باشد. چون در برخی از موارد ارزیابی نمونه‌های تهیه شده از استخوان گله‌های درگیر، از جهت بالینی و حتی شواهد میکروسکوپی پرندگان طبیعی بوده‌اند.

 

در موارد دیگر اینطور به نظر می‌رسد که تنها یک نژاد از بوقلمون‌ها بیشتر تحت تاثیر این نوع از اختلالات قرار می‌گیرند و ارتباطی میان این موضوع و تغذیه وجود ندارد. البته این احتمال نیز می‌رود که مشکلات موجود در پای پرنده ممکن است به علت تفاوت موجود در تغذیه نخست در نژاد‌هایی از پرنده که میزان مصرف غذایشان بالا است، باشد.

در کل ما باید تمام فاکتور‌های احتمالی در این ارتباط را در حین ایجاد مشکلات پا در این پرندگان تحت بررسی دقیق قرار دهیم.

منبع: Poultry World

نظر شما
ادامه