کد خبر: ۴۱۴
تزریق واکسن آنفلوآنزای خوکی در دو روز و تقریبا به فاصله سه هفته از هم صورت می‌گیرد تا حداکثر مصون سازی از واکسن حاصل شود. اما مقامات انتظار دارند که در همان دوز اول واکسیناسیون واکسن ایمنی مناسب در بدن بروز کند...

کارشناسان علوم پزشکی در آمریکا که هم اکنون مرحله نخست آزمایش روی واکسن آنفلوآنزای خوکی را آغاز کرده است، چند نکته مهم و جدید را در قالب پرسش و پاسخ درباره واکسیناسیون آنفلوآنزای خوکی عنوان کرده‌اند.

روزنامه تلگراف در مقاله جدیدی این نکات را به شرح زیر منتشر کرده است:

- چرا کودکان و سالخوردگان در زمینه واکسیناسیون آنفلوآنزای خوکی در اولویت قرار نمی‌گیرند؟

کودکان و سالخوردگان سالم در فهرست اولویت برای کسانی که باید در صف اول واکسیناسیون در برابر این بیماری باشند قرار نمی‌گیرند اما این بدان معنی نیست که آنها واکسینه نخواهند شد. دانشمندان و وزرای بهداشتی در نظر دارند که شرایط را از نزدیک و دقیق‌تر ارزیابی کنند تا معلوم شود که چه زمانی این دو گروه نیز واکسن دریافت کنند.

هم اکنون آنها روی گروه‌های پرخطرتر مانند زنان باردار متمرکز شده‌اند. هر چند کودکان نیز در تعداد زیادی به این بیماری مبتلا شدند اما بیماری آنها خیلی شدید نبوده و در افراد بالای 65 سال نیز تا حدی مصونیت در برابر بیماری مشاهده شده لذا فعلا فقط واکسن آنفلوآنزای فصلی به آنها تزریق می‌شود.

- دو گروه فوق چه زمانی واکسینه خواهند شد؟

واکسیناسیون از ماه اکتبر (مهرماه) آغاز می‌شود اما جزئیات تحویل واکسن هنوز معلوم نیست.

- پس از واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار چه اتفاقی می‌افتد؟

با فرا رسیدن زمستان کنترل دانشمندان و مقامات بهداشتی ادامه می‌یابد تا هر نوع جهش احتمالی خطرناک در ویروس مزبور سریعا شناسایی شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، طرح واکسیناسیون سایر گروه‌ها آغاز خواهد شد. دولت آمریکا در نظر دارد برای این شرایط احتمالی واکسن کافی تولید کند.

- در سایر کشورها چه اقداماتی در این زمینه در دست انجام است؟

به نظر می‌رسد از آنجا که تعداد تلفات در آمریکا بیشتر بوده لذا در این کشور تمرکز بیشتری روی مساله واکسیناسیون صورت گرفته و موضوع پیشگیری اهمیت قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.

- واکسن جدید به چه صورت تزریق می‌شود؟

تزریق واکسن آنفلوآنزای خوکی در دو روز و تقریبا به فاصله سه هفته از هم صورت می‌گیرد تا حداکثر مصون سازی از واکسن حاصل شود. اما مقامات انتظار دارند که در همان دوز اول واکسیناسیون واکسن ایمنی مناسب در بدن بروز کند.

- چه شرایطی باعث می‌شود که احتمال ابتلا به این ویروس افزایش یابد؟

ابتلا به آسم و سایر بیماریهای مزمن تنفسی، بیماریهای مزمن قلبی،‌ بیماری مزمن کلیوی و کبدی، سکته مغزی، دیابت و بیماران مبتلا به بیماریهای سیستم ایمنی مانند ایدز و مبتلایان به سرطان خون، احتمال ابتلا به این آنفلوآنزا را افزایش می‌دهد.

- آیا واکسن جدید ایمن و بی‌خطر خواهد بود؟

تولید کنندگان تاکنون در سطح گسترده‌ای واکسن جدید را آزمایش کرده‌اند و مجوزی مشابه واکسن آنفلوآنزای پرندگان دریافت کرده‌اند و البته آزمایشات بیشتر نیز روی واکسن جدید در ماه جاری انجام می‌شود.

 

نظر شما
ادامه