کد خبر: ۴۱۳۷۵
 

تراکم کمتر پرنده در سیستم پرورش طیور تخم‌گذار خود عامل مهمی در کاهش دفع سالمونلا از طریق فضولات پرندگان خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، محققان میزان تاثیر تراکم طیور تخم‌گذار را در سیستم پرورش قفس، بر میزان دفع مدفوعی سالمونلا هیدلبرگ و سالمونلا تیفی‌موریوم مورد ارزیابی قرار دادند. هر دو پاتوژن باعث ایجاد بیماری در انسان خواهد شد.

«ریچارد گست» در مرکز تحقیقات کشاورزی USDA از جورجیا، می‌گوید: طیور مورد مطالعه در این تحقیق، به صورت کلونی‌های موجود در سیستم پرورش قفس بودند که در کلونی‌ با تراکم کمتر سهم هر پرنده 973 سانتی‌متر مربع و در سیستم پرتراکم دیگر نیز برای هر پرنده 648 سانتی‌مترمربع فضا اختصاص داشت.

 

محققان به صورت خوراکی این دو نوع باکتری را به طیور تلقیح نمودند و به مدت 8 هفته و هفته‌ای یکبار از مدفوع آنها نمونه‌برداری کردند.

فراوانی سالمونلا هیدلبرگ در کشت مدفوعی در قفس کم تراکم، 33 درصد و در قفس‌های پرتراکم از 46 تا 51 درصد بود.

 

دفع سالمونلا هیدلبرگ به مدت 8 هفته در تمام گروه‌ها ادامه داشت، اما دفع سالمونلا تیفی‌موریوم، در عرض 5 هفته در قفس‌های کم‌تراکم متوقف گردید.

گست و همکارانش در سپتامبر 2017 در نشریه Avian Disease، اذعان داشتند که با اینکه میزان تراکم طیور بر میزان دفع مدفوعی سالمونلا هیدلبرگ تاثیر واضحی داشت، اما میزان این دفع دررابطه با سالمونلا تیفی‌موریوم در گروه‌های مختلف در زمان دفع تفاوت معنی داری نداشت.

منبع: The Poultry Site

 

نظر شما
ادامه