کد خبر: ۴۱۱۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

بر طبق تحقیقات اخیر در هلند، در سیستم پرورش طیور باید پرندگانی انتخاب شوند که دارای سطح بالای آنتی‌بادی‌های طبیعی بوده و این امر منجر به افزایش پاسخ ایمنی بیشتری می‌گردد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، بر اساس مکانیسم عملکرد احتمالی آنتی‌بادی‌های طبیعی موجود در بدن پرندگان که باعث ایجاد مقاومت عمومی طیور در برابر بیماری‌ها، بویژه در مقابل باکتری‌ها خواهد شد، می‌توان با انتخاب جوجه‌های دارای این خصوصیت، مقاومت در مقابل بیماری‌ها را در گله افزایش داد.

محققان دانشگاه واخنینگن هلند، می‌گویند: این روش منجر به کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و عملکرد بهتر پرندگان خواهد شد. تمرکز اصلی این مطالعه بر روی نقش آنتی‌بادی‌های طبیعی جهت حفاظت از سلامت عمومی بدن می‌باشد.

 

جوجه‌های مادر تخم‌گذار مورد آزمایش، در طی دو نسل، تکثیر و پرورش یافتند و نسل دوم آنها با استفاده از سه نوع واکسن متفاوت واکسینه گردیدند.

پاسخ ایمنی

«تام برگف» مدیر این پروژه اذعان داشت: ما از واکسن‌هایی با پاسخ ایمنی متفاوت استفاده نمودیم. یک پاسخ ایمنی در مقابل باکتری، دیگری در مقابل ویروس‌ها و در آخر یک پاسخ ایمنی ویژه برای انتخاب ما جهت آنتی‌بادی‌های طبیعی بود.


 

طیور دارای سطح آنتی‌بادی بالا در مقایسه با پرندگان دارای آنتی‌بادی پایین، پاسخ ایمنی بالاتری در مقابل واکسن‌های باکتریایی از خود نشان دادند، اما در رابطه با دو واکسن دیگر این موضوع صحت نداشت. این نتایج حاکی از آن بود که طیور دارای آنتی‌بادی‌های طبیعی بالا دارای مقاومت بیشتری در مقابل بیماری‌های باکتریایی می‌باشند.

این مطالعه چشم‌انداز امیدوار کننده‌ای را در تکثیر طیور در نسل‌های بعد در جهت بهبود مقاومت بر علیه بیماری‌ها، بویژه باکتری‌ها گشود.

در نهایت این تحقیق می‌تواند در جهت افزایش مقامت طیور در مقابل بیماری‌ها، استفاده کمتر از آنتی‌بیوتیک‌ها، کاهش ضرر و زیان‌های اقتصادی پرورش دهندگان طیور و بهبود وضعیت پرورشی پرندگان، کمک شایانی نماید.

این مطالعه در نسخه ماه مارس نشریه Vaccine به چاپ رسیده است.

منبع: poultryworld

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک بیکار ۴۰ ساله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
به نظر بنده موارد مشابه به این مورد یعنی تولید نژاد مقاوم باید با ایجاد شرایط طبیعی و بهره مندی از شرایطی که طبیعت در اختیار ما گذاشته انجام بشه، منظورم اینه که اول شرایط پرورش طبق استاندارد طبیعت باشه و نه استاندارد انسان و بعد کار دیگه ای انجام بشه مثل واکسن و یا اصلاح ژنتیکی، در غیر اینصورت موقتی خواهد بود.استفاده از نور و خاک و هوا و حرکت راحت تر طیور و تراکم معقول و منطقی به همراه واکسن و سایر تدابیر،
نظر شما
ادامه