کد خبر: ۴۱۱۰

حکیم مهر - مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: سازمان حفاظت از محیط‌زیست به افرادی که از حیات‌وحش آسیب ‌بینند خسارت پرداخت می‌کند. او درعین حال تاکید می‌کند: در حال حاضر به دنبال ایجاد بیمه‌ای شبیه بیمه مسئولیت مدنی برای پرداخت خسارت به آسیب دیدگان از طریق حیات وحش هستیم.

علیرضا خلیلی مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در مورد بحث پرداخت خسارت به افرادی که از حیات‌وحش آسیب می‌بینند گفت: در سازمان حفاظت محیط‌زیست بحث پرداخت خسارت را در شامل دو بخش می‌شود، یکی بحث پرداخت دیه جهت محیط‌بان‌هایی که سهواً موجب کشته شدن یا آسیب دیدن شکارچیان و محکوم به پرداخت دیه می‌شوند. مورد دیگر پرداخت خسارت به کسانی است که در بخش کشاورزی، باغات ،دامداری و زنبورداری‌ها از طریق حیات‌وحش آسیب می‌بینندکه این افراد در صورت تایید مراجع قضایی به سازمان حفاظت محیط زیست جهت پرداخت خسارت معرفی می‌شوند.

خلیلی توضیح داد: روال کار در مورد افرادی که از حیات‌وحش متضرر می‌شود این است که خسارت دیدگان به ادارات کل محیط‌زیست استان یا شهرستان خود مراجعه می‌کنند، درصورتی که مراجع قضایی یا کارشناسان معتمد سازمان محیط زیست این مورد را تایید کرده باشد این افراد به سازمان محیط‌زیست معرفی می‌شود و این سازمان براساس کشش اعتبارات خسارت‌ها را پرداخت می‌کند.

مدیرکل دفتر حیات‌وحش تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست به دنبال این است که مسئله پرداخت غرامت به خسارت دیدگان از حیات‌وحش را از طریق بیمه‌ها ساماندهی کند اما در حال حاضر هیچ یک از خسارت‌های وارده از گونه‌های حیات‌وحش توسط بیمه مورد پوشش قرار نمی‌گیرد.

او ادامه داد: در حال رایزنی با مسئولین بیمه جهت ایجاد راه‌حلی و سازکاری در این زمینه هستیم تا در صورت امکان سازکاری شبیه بیمه مسئولیت مدنی جهت بحث پرداخت خسارت به آسیب‌دیدگان از حیات‌وحش ایجاد شود.

 به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یکی از مهمترین عوامل تهدید حیات وحش درکشور، از بین بردن این موجودات توسط کشاورزان و دامداران جهت جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی در مزارع و باغات آنان است. پرداخت غرامت به خسارت‌دیدگان می‌تواند گام موثری در جهت کاهش تهدیدات حیات وحش توسط کشاوزران و دامداران باشد.

 

 

نظر شما
ادامه