کد خبر: ۴۰۸۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - کیت آزمایشگاهی ردیابی و شناسایی انواع گوشت و فراوردهای گوشتی حیوانات مختلف ازطریق واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) برای اولین بار در پژوهشکده بیماریهای مشترک انسان و دام دانشگاه شهرکرد طراحی و ساخته شد.
با حمایت و پشتیبانی مرکز رشد واحدهای فن آوری دانشگاه شهرکرد و همکاری واحد علمی بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد اولین کیت تشخیص انواع مختلف گوشت و همچنین نوع گوشت بکار رفته در فراوردهای گوشتی و غذاهای پخته، نیمه پخته، سوسیس، کالباس وهمبرگر با دقت بسیار بالا از طریق واکنش زنجیره ای پلیمراز(PCR) در پژوهشکده بیماری های مشترک انسان و دام دانشگاه طراحی و ساخته شد.

pic175.jpg
این کیت که توسط دکتر همایون رضا شهبازکیا عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی و محمدرضا قرآنی دانشجوی رشته دکتری دامپزشکی دانشگاه شهرکرد طراحی و ساخته شده با تشخیص باند الکتروفورِز ژنوم گوشت موجود در نمونه های غذایی و مقایسه آن با باندهای ژنوم تعریف شده برای گوشت حیوانات مختلف به سرعت و به صورت دقیق نوع گوشت به کار رفته در نمونه را مشخص می نماید.
شایان ذکر است تشخیص انواع گوشت بکار رفته در غذاهای پخته و فراورده های گوشتی هم اکنون به دشواری و با استفاده از روش های شیمیایی مشخص می گردد و احتمال بروز خطا در روش های شیمیایی نیز وجود دارد.
 به گفته محمدرضا قرآنی توانایی تشخیص چند نوع گوشت به کار رفته در یک نمونه، از ویژگی های مهم و برتر این کیت به شمار می رود.

pic176.jpg
دکتر شهباز کیا با اعلام اینکه این تکنولوژی در دانشگاه شهرکرد بومی سازی شده و بسیار کارآمد می باشد، گفت: با توجه به اینکه کیت ردیاب گوشت پیش از این فقط در ژاپن و آمریکا ساخته شده و تنها قادر به تشخیص یک نوع گوشت در هر مرحله می باشد، می توان گفت کیت ساخته شده در دانشگاه شهرکرد در نوع خود نمونه داخلی یا خارجی ندارد. 
دکتر شهباز کیا همچنین افزود: وقتی ژاپنی ها به بهانه تحریم حاضر به در اختیار گذاشتن این کیت برای استفاده در کشورمان نشدند مصمم شدیم کیت تشخیص انواع مختلف گوشت را در پژوهشکده بیماری های مشترک دام و انسان دانشگاه شهرکرد، طراحی کرده و بسازیم و خوشبختانه موفق هم شدیم.

pic177.jpg
دکتر خداداد پیرعلی رئیس پژوهشکده بیماری های مشترک انسان و دام دانشگاه شهرکرد طراحی، ساخت و تولید این کیت در کشور را موجب جلوگیری از خروج سرمایه های ملی از کشور دانست و افزود ساخت این کیت موجبات شناسائی
 گوشت حیوانات مختلف از یکدیگر با دقت بسیار بالا را فراهم ساخته و زمینه اشتغال و فعالیت جوانان این مرزبوم را نیز  فراهم خواهد آورد و گامی در راستای تحقق سند چشم انداز بیست ساله کشور و خودکفایی ایران اسلامی در بخش های مختلف به ویژه در بخش علم و فن آوری می باشد.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۸
0
0
درکنار کارهای آزمایشگاهی کار بدون پوشیدن روپوش دال بر دقت هرچه بیشتر و علمی بودن محض دارد خصوصا با لب تاب !!!
من
|
-
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
0
0
صددرصد موافق با نظر اول
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
0
0
دکتر شهبازکیا فوق العاده باسواد و در تحقیق های علمی کم نظیرند. من خودم دانشجوی ایشون در دانشگاه شهرکرد بودم. حیف که از اونجا رفتند.
نظر شما
ادامه