کد خبر: ۴۰۸۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، خراسان رضوی و خوزستان

 

اقدامات اداره کل دامپزشکی استان قزوین در راستای نظارت بهداشتی وشرعی در روزعید قربان

 

پایگاه اطلاع رسانی اداره کل دامپزشکی قزوین در سیزده بند اقدامات این اداره کل را در روز عید قربان اعلام کرد :

1- تهیه و نصب بنر ویژه عید سعید قربان در میادین شهر

2- تهیه تیزر جهت پخش و نمایش در تلویزیونهای شهری

3-تهیه فیلم چگونگی انتخاب دام سالم جهت پخش از شبکه سیمای استان

4-بازرسی قبل از کشتار دامها در میادین عرضه دام

5-استقرار اکیپ های ثابت و سیار بازرسی گوشت از ساعت 7صبح الی 13 بعد از ظهر در روز عید قربان در محل اداره کل و شبکه های دامپزشکی شهرستانها و سطح شهر

6-استقرار اکیپ های ویژه در کشتارگاههای دام سطح استان

7-استقرار نیرو در محل شبکه ها و اداره کل دامپزشکی جهت پاسخگویی به شهروندان محترم و اعزام اکیپ های سیار به محل های مورد نظر

8-چاپ اطلاعیه مبنی بر استقرار اکیپ های ثابت و سیار در روز عید جهت بازرسی از دام های ذبح شده و توزیع آن در سطح ادارات استان

9-تهیه پلاکارد و نصب بر روی خودروهای اکیپ های سیار بازرسی بهداشتی دامپزشکی

10-توزیع بروشور حاوی پیامهای بهداشتی در محل برگزاری نماز پرشکوه جمعه فی مابین نمازگزاران معزز

11-ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه به هم استانیهای عزیز

12-اعزام روحانیون معظم جهت نظارت برذبح شرعی دامها

13-هماهنگی با شهرداریهای محترم شهرستانهای استان به منظور جمع آوری ضایعات حاصل از کشتار در روز عید قربان

---------------------------------------------------

 

در خصوص عرضه بهداشتی دام عید قربان در خراسان رضوی
اداره کل دامپزشکی به عرضه کنندگان غیرمجاز دام هشدار داد

همزمان با فرارسیدن عید قربان و درجهت انجام بهینه سنت حسنه قربانی، عرضه بهداشتی دام عید قربان در خراسان رضوی در میادین تحت نظارت دامپزشکی صورت می گیرد و اکیپ های نظارتی شهرداری و دیگر مراجع ذیربط با عرضه دام در غیر از مناطق تعیین شده برخورد می کنند.

دکتر احمد شریعتی، سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: با مساعدت مراجع قضایی، تعزیرات حکومتی استان، بازرسی سازمان بازرگانی و شهرداری ها مراکز غیرمجاز عرضه دام در مشهد و دیگر نقاط استان پلمب و دام اینگونه مراکز به کشتارگاه اعزام خواهد شد.
وی در ادامه گفت: در تمامی میادین دام تعیین شده در مشهد و دیگر شهرستان های استان که با نصب پرده مشخص خواهند شد، کارشناسان دامپزشکی بر سلامت دام های موجود در آن ها نظارت می کنند تا از بروز عوارض احتمالی و مخاطره آمیز بیماری های مشترک بین انسان و دام و نیز آلودگی های زیست محیطی جلوگیری به عمل آید.
وی خاطرنشان ساخت: با همکاری شهرداری مشهد، در شهرستان مشهد 5 مکان عرضه بهداشتی دام زنده مشخص شده است که شهروندان مشهدی می توانند در روز عید قربان دام مورد نیاز خود را از این مراکز تهیه و نسبت به کشتار آن در کشتارگاه های مجاز و تحت نظر دامپزشکی اقدام کنند.
شریعتی، از بازار دام مهد طوس واقع در جاده بهشت رضا، مقابل پمپ بنزین، بازار دام عسگریه واقع در جاده قدیم قوچان، بعداز سه راه فردوسی، بازار دام حافظ واقع در جاده کنه بیست، بازار دام موسسه صنعتی گوشت مشهد واقع در کشتارگاه صنعتی در تپه سلام و بازار دام موقت جنب میدان قائم، مقابل آسایشگاه فیاض بخش به عنوان میادین دام تحت نظارت دامپزشکی در مشهد یاد کرد و گفت: در دیگر شهرستان های استان نیز میادینی در این خصوص توسط شهرداری و دامپزشکی در نظر گرفته شده که از طریق ادارات مذکور اطلاع رسانی لازم طی روزهای آتی صورت خواهد گرفت.
سرپرست اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان از شهروندان خواست تا از خرید دام از دیگر مناطق در مشهد و شهرستان های استان خودداری کنند و ذبح دام را حتما در کشتارگاه های مجاز انجام دهند.

---------------------------------------------------

 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان:
اتلاف سگ‌های ولگرد در خوزستان به کندی پیش می‌رود


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان گفت: اتلاف سگ‌های ولگرد در سطح استان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

سید سعید سیدیان اظهار داشت: تعداد سگ‌های ولگرد که سطح شهرهای استان وجود دارند نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر شده است که تداوم این وضعیت سلامت مردم استان را به خطر می‌اندازد.
وی بیان داشت: سگ‌های ولگرد در سطح شهرها بیماری‌های زیادی را به دنبال دارند که از جمله آنها بیماری خطرناک هاری است که صد در صد کشنده است و احتمال بروز این بیماری‌ در بین مردم استان با وجود سگ‌ها در سطح استان دور از انتظار نیست.
این مقام مسئول افزود: آموزش عمومی در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها، کاهش حیوان گزیدگی، شناسایی سگ‌های ولگرد و شناسنامه دار کردن سگ‌هایی که صاحب دارند از جمله اقداماتی است که باید برای جلوگیری از بروز بیماری‌های انتقالی از سگ‌ها انجام داد.
وی بیان داشت: امسال نسبت به سال گذشته معدوم کردن سگ‌های ولگرد در سطح استان بسیار کاهش یافته است و باید برای جمع‌آوری سگ‌ها ولگرد در سطح استان هر چه زودتر اقدام کرد.
رئیس مرکز بهداشت استان بیان داشت: سال گذشته 11 هزار قلاده سگ ولگرد در سطح استان معدوم شد و اگر به همین وضعیت اتلاف سگ‌های ولگرد در سطح استان ادامه یابد، امسال حتی تعداد سگ‌ها معدوم شده به 11 هزار قلاده سال گذشته هم نخواهد رسید.
این مقام مسئول افزود: شهرستان‌های استان در این زمینه هیچگونه همکاری و فعالیتی ندارد و همین وضع باعث شده است که مردم در این زمینه شکایات زیادی داشته باشند.
وی گفت: بر اثر گردش این سگ‌ها در سطح شهرها، حیوان گزیدگی بسیار زیاد شده که این امر جان افراد زیادی را به خطر انداخته است.
سیدیان با بیان آمار حیوان گزیدگی در سال گذشته افزود: در سال گذشته 6 هزار و 600 شهروند خوزستانی با حیوان گزیده شدند که اگر امسال روند اتلاف سگ‌ و جانوران موذی گرفته نشود امکان دارد این آمار افزایش یابد.
وی گفت: اتلاف سگ‌های ولگرد در روستاها برعهده دهیاری‌ها و در شهرهای بزرگ بر عهده شهرداری‌ها است که باید در این زمینه به وظیفه خود عمل کنند.

 

نظر شما
ادامه