کد خبر: ۴۰۵۶

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه مرکزی همکاری‌های امور دام با بیان این‌که واردکنندگان قیمت تمام نهاده‌های دامی را قبل از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها خود به خود افزایش داده‌اند، افزود: متاسفانه به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید دامداران از جهت تولید شیرخام در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند.

دکتر جواد وکیلی گیلانی با بیان این که افزایش قیمت نهاده‌های مورد نیاز دامداران روی تولید شیر اثر خواهد داشت، افزود: ‌تا پایان سال 9 میلیون و 500 هزار تن شیر خام در کشور تولید خواهیم کرد که با توجه به سرانه مصرف 80 کیلوگرم از این مقدار هفت میلیون و200 هزار تن در کشور مصرف شده و حدود دو میلیون تن مازاد تولید خواهیم داشت.

وی تصریح کرد:‌ با وجود این تولید مازاد متاسفانه واردات بی رویه شیر خشک که متاسفانه همچنان نیز ادامه دارد لطمات بسیاری به تولید داخل می‌زند.

وکیلی گیلانی با بیان این‌که در حال حاضر دامداران برای تولید شیر خام و حفظ دام‌های خود از جانشان مایه می‌گذارند، ادامه داد:‌ تا دیر نشده مسوولان باید یک فکر اساسی برای این بخش داشته باشد چراکه دامداران در بخش تولید شیر خام در حال مواجه شدن با مشکل هستند.

وی با اشاره به این‌که براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی امسال 950 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود، افزود:‌ امیدواریم این اعداد اعلام شده محقق شود و بتوانیم بیش از نیاز کشور تولید داشته باشیم و از جهت تولید گوشت قرمز و شیر خشک به خارج از کشور وابسته نباشیم.

وی هدفمند کردن یارانه‌ها را در بخش کشاورزی را سیاستی قابل احترام از سوی دولت دانست و افزود: البته با افزایش نهاده‌های مورد نیاز دامی نهایتا قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند که اگر همزمان با افزایش قیمت نهاده‌ها قیمت تولیدات نیز افزایش پیدا کند مشکلی برای تولیدکنندگان پیش نخواهد آمد.

وکیلی گیلانی با اشاره به این‌که طی سه سال گذشته شیر خام از دامداران با یک قیمت ثابت خریداری می شود، تصریح کرد:‌ با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها چنان چه قیمت خرید شیر خام از تولیدکننده افزایش نیابد نهایتا دامداران متضرر شده و تولید شیر خام نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی همکاری‌های امور دام با بیان این که دولت اعلام کرده از جهت هدفمند کردن یارانه‌ها مشکلی درکشور پیش نخواهد آمد، ابراز عقیده کرد:‌ در ارتباط با هدفمند کردن یارانه‌ها چنانچه درآمدهای مردم افزایش پیدا کند مشکلی در کشور و بخش کشاورزی پیش نخواهد آمد.

 

 

نظر شما
ادامه