کد خبر: ۴۰۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: از سال ۲۰۱۴ در مجموع ۶۷ کشور به ویروس آنفلوانزای پرندگان آلوده شده‌اند ...



حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در برنامه نبض که جمعه شب از شبکه خبر پخش شد عنوان کرد: از سال 2014 در مجموع 67 کشور به ویروس آنفلوانزای پرندگان آلوده شده اند و تاکنون موردی از ابتلای انسانی به این ویروس در کشور گزارش نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علی صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در برنامه نبض از شبکه خبر گفت: ویروس آنفلونزای پرندگان دارای ویژگی خاص خود است لذا عبور آن از یک گونه به گونه دیگر عمدتا به سختی صورت می گیرد اما غیرممکن نیست.

وی افزود: ویروس آنفلوانزای تیپ A در پرندگان باعث ابتلا به بیماری است لیکن اگر به این ویروس اجازه فعالیت داده شود می تواند به سرعت محیط وسیعی را آلوده کند.

دکتر ماکنعلی گفت: سیستم مراقب های بین المللی که شبیه به سیستم هواشناسی است و مرکزیت آن در بلژیک است مشخص شده که از سال 2014 حدود 67 کشور به ویروس آنفلوانزای پرندگان آلوده شده اند، در حال حاضر در منطقه و در جنوب عربستان سعودی و عراق مزارع صنعتی آن به این ویروس آلوده شده و همچنین در افغانستان نیز 7 استان درگیر این ویروس هستند، در اتحادیه اروپا از جمله انگلستان نیز شیوع این بیماری گزارش شده است.

وی عنوان کرد: 2300 قطعه از پرندگان در ایران نیز به این ویروس مبتلا و امحا شدند در حال حاضر همه اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور انجام شده و در مجموع این بیماری در کشور تحت کنترل است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: ما به محض آنکه مشکوک شویم که این بیماری مزرعه ای را درگیر کرده به سرعت اقدامات لازم را برای شناسایی و پاکسازی انجام می دهیم.

وی افزود: میادین عملیاتی ما سه دسته هستند، مجموعه اقداماتی که در حیات وحش و با هماهنگی با محیط زیست انجام می دهیم به این صورت که اگر از یک گونه 5 پرنده تلف شود و در سایر گونه ها 10 مورد تلفات گزارش شود، آزمایش صورت گرفته و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش به ابتلای به این بیماری، محل به سرعت پاکسازی می شود.

او گفت: میدان اول عملیات در آنفلوانزا پرندگان پرندگان مقیم و مهاجم است، در مرحله دوم روستاهای که طیور نگهداری می کنند و میدان سوم نیز عملیات ما در مزارع مرغ تخمگذار است، که کنترل آن دشوار است زیرا ما جزو 10 کشور برتر تولید تخم مرغ در دنیا هستیم.

دکتر ماکنعلی ادامه داد: کاهش تولید تخم مرغ، کاهش مصرف دان و آب و نیز وجود تلفات غیر معمول از جمله علائم ابتلای مزرعه مرغ های تخم گذار به ویروس آنفلوانزای پرندگان است. حال کشاورزان باید پس از مشاهده این علائم موضوع را به سرعت گزارش کنند و تاخیر بیش از 48 ساعت موجب آلوده شدن بیشتر محیط می شود و در این شرایط کنترل فضا دشوار می شود.

دکتر ماکنعلی تصریح کرد: چالش های فراروی ما در کنترل این بیماری نخست خود بیماری است زیرا این ویروس از پیچیدگی خاصی برخوردار است و در مرحله بعد اعمال معیارهای کنترلی است، در دنیا دیگر کودها به صورت خام استفاده نمی شود لذا یکی از چالش های ما مبحثی تحت عنوان سالم سازی کود است که عملا در کشور نداریم، دوم فرآیند کنترل بیماری ساختار مزرعه است زیرا در ایران میزان تراکم آن بالاست، از سوی دیگر ورود ویروس توسط پرندگان مهاجر نیز دور از ذهن نیست که همین امر کنترل این بیماری را دشوار می‌کند.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
دوستان سراززیر برف درآورید راهی که رفتید اشتباه بوده بفهمید ولی صورت مسئله را خواهشن پاک نکنید چون توهین به علم واخلاقیات است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
روزی که این همه مجوز مرعداری تخمی و گوشتی رو صادر کردید وبهش پز دادید ایا بررسی کردید این همه ظرفیت های بالقوه چالش های فرارویش چیست زیر ساختها رو هم چک کردید که در مواقع بحران چه بکنیم خود کرده را تدبیر نیست اکنون این فرصتها تبدیل به تهدید شده و سرمایه های ملی رو نشانه گرفته.بی تدبیری خودمان از بیوتروریسم و خطرات خارجی ناشی از ان بدتره و بدجوری دامن مان را گرفته است
نظر شما
ادامه