کد خبر: ۴۰۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - سازمان دامپزشکی کشور امسال بازرسیها و نظارتهای بهداشتی دامها در روز عید قربان را در سراسر کشور فراگیر اجرا می کند.
رییس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: با فرا رسیدن ماه ذی الحجه و عید سعید قربان به استناد تبصره دو ماده دو آیین بازرسی و معاینه بهداشتی گوشتدر کشتارگاههای کشور با دستگاههای چون استانداری، فرمانداریها، شهرداری، مراکز بهداشت و... هماهنگیهای لازم انجام شده است.
دکتر محسن دستور افزود: اقدامات این سازمان در جهت حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دامهای قربانی و تامین بهداشت عمومی خواهد بود.
وی از حضور پرسنل فنی دامپزشکی به همراه مسئوولان دفتر نمایندگی ولی فقیه و ناظران شرعی از ساعت هفت صبح روز عید قربان تا ساعت 13 در قالب اکیپهای ثابت و سیار خبر داد و خاطرنشان کرد: این اکیپها در استان تهران و شبکه های تابعه سازماندهی می شوند.
دکتر دستور ادامه داد: تجهیزات مناسب شامل روپوش سفید، گوشی معاینه، ترمومتر، وسایل لازم جهت بازرسی بهداشتی گوشت، چکمه، کلاه، پیشبند، ماسک، دستکش سفید و... برای پرسنل مزبور تارک دیده می شود و لازم است کلیه مکانهای مناسب برای استقرار اکیپها از قبیل شناسایی و تعیین شوند تا در روز عید سعید قربان، اکیپهای ثابت و سیار در این محلها استقرار یابند. همچنین برای استقرار اکیپهای سیار در میادین اصلی شهر باید مجوزهای لازم از اداره راهنمایی و رانندگی شهرستان اخذ شود.
وی تصریح کرد: یک نفر از همکاران به عنوان پاسخگویی تلفنی و هماهنگ کننده بین شهروندان و اکیپهای عمل کننده در سطح شهر در هر یک از شبکه های دامپزشکی باید مستقر شوند.
رییس سازمان دامپزشکی کشور پیش بینی خودرو سردخانه دار برای حمل لاشه دامهای قربانی را ضروری دانست و یادآور شد: ارایه کلیه خدمات بهداشتی، شرعی و بازرسی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه و دیگر اماکن به صورت رایگان است.
 مصرف گوشت دامهای قربانی پس از جمود نعشی در شرایط سرد قرار گیرد
دکتر دستور بازرسان بهداشتی را موظف کرد که اطلاعات لازم به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی به ویژه در زمینه امکان انتقال بیماری و ابتلاء مصرف کنندگان از طریق مصرف گوشتهای غیر بهداشتی را (در قالب اطلاعیه، توضیحات شفاهی و...) ارایه دهند و به ویژه با توجه به افزایش گزارش موارد انسانی ابتلا به تب کریمه کنگو (CCHF) در شش ماه ابتدای سال جاری، به شهروندان توصیه کنند مصرف گوشت دامهای قربانی پس از طی جمود نعشی در شرایط سرد انجام گیرد.
وی تاکید کرد: در بازرسی بهداشتی پیش از کشتار، آثار آلودگیهای انگلی خارجی و نیز تبدار بودن دام باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و همچنین طی دوره استراحت پیش از کشتار در مورد دامهای قربانی ضروری است.
دکتر دستور اظهار داشت: دامهایی که نشانه های درمانگاهی غیر طبیعی دارند، باید به شیوه مناسب علامتگذاری شود تا فروش آنها به عنوان دام قربانی ناممکن شود.
وی در ادامه گفت: لاشه و آلایش غیر قابل مصرف، با نظارت دامپزشکی از چرخه مصرف خارج، به نحو مناسب جمع آوری و امحاء شود.
رییس سازمان دامپزشکی کشور روابط عمومی اداره کل دامپزشکی را نیز موظف کرد با تهیه اطلاعیه جهت پخش از طریق صداوسیما و مساجد، درج در نشریات محلی و استانی، طرح در نماز جمعه با ذکر دقیق آدرس و شماره تلفن تماس شهروندان، تهیه پلاکارد ویژه روز عید سعید قربان و نصب در سطح میادین اصلی شهر، مساجد، کشتارگاهها و...، تهیه پلاکارد (اکیپ شماره... بازرسی بهداشتی دامپزشکی ویژه عید سعید قربان) و نصب بر روی خودروهای اکیپهای سیار بازرسی بهداشتی دامپزشکی و همکاری با خبرنگاران جراید محلی و صداوسیمای استان در زمینه تهیه عکس، گزارش، خبر و فیلم از امکانات فراهم شده و انجام گرفته در روز عید قربان اقدامات لازم را انجام دهند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
...نیا
|
-
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۸
0
0
در اين ايام ما در ......... سازمان به خدمت رساني مشغوليم و اگريك دكتردامپزشكي دست از پا خطا كرد بنده خودش كارشناس هستم ( در دامپزشكي كارشناس ارشد- . در ........كارشناس.) و خودش رسيدجي ميكنم
نظر شما
ادامه