کد خبر: ۴۰۱۱

حکیم مهر - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت اعلام کرد: هیچ موردی را تا کنون نداشته‌ایم که گوشتی را سازمان دامپزشکی تأیید کرده و موجب انتقال بیماری تب کریمه کنگو شده باشد.

دکتر محمدمهدی گویا در پاسخ به این پرسش که «با توجه به افزایش گوشت‌های وارداتی خیلی از مردم نگران هستند که آیا از این گوشت‌ها استفاده کنند یا نه؟»، تصریح کرد:

مردم مطمئن باشند گوشتی را که سازمان دامپزشکی تأیید کرده از فیلترهای بهداشتی عبور کرده؛ یعنی از همه جهت کارشناسان سازمان دامپزشکی این گوشت‌ها را بررسی و مورد آزمایش قرار داده‌ و بعد وارد بازار کرده‌اند، بنا براین هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد.

وی اذعان کرد: نگرانی ما مربوط به دامهایی است که بدون نظارت سازمان دامپزشکی و بطور قاچاق وارد شده‌اند؛ وگرنه هیچ موردی را تا کنون نداشته‌ایم که گوشتی را سازمان دامپزشکی تأیید کرده باشد و موجب انتقال بیماری شده باشد.

گویا در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر این که «چرا با وجود این همه تأکید برای جلوگیری از قاچاق دام به منظور پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو هنوز شاهد اقدام خاصی در این زمینه از سوی مسوولان نیستیم؟!»، تأکید کرد: معتقدم تأکید و برگزاری سمینار کفایت نمی‌کند و آموزش‌های همگانی خیلی خیلی نقش دارد؛ مردم باید آموزش‌ها و نکات بهداشتی را در رابطه با این بیماری بدانند و رعایت کنند؛ باید بدانند ذبح دام در خانه، خطر مهم انتقال این بیماری را به همراه دارد؛ مردم باید بدانند گوشت دامی را خریداری کنند که مورد تأیید سازمان دامپزشکی  باشد و بدون این تأیید، خریداری دام و گوشت دام بخصوص گوشت تازه و حیوان تازه ذبح‌شده خطرناک است و می‌توانند موجب انتقال بیماری شود.

وی افزود:‌از طرف دیگر تماس با دام که متأسفانه ظاهرش طوری نیست کسی که نگهداریش می‌کند بفهمد دام مبتلا به این بیماری است بخصوص در مناطق روستایی، این خطر را دارد که بیماری ازطریق کنه‌ای که روی بدن قرار گرفته به مردم عادی منتقل شود.

گویا گفت: این بیماری، بیماری بسیار مهم و فوق‌العاده شدید و مرگ و میرش نسبتا قابل توجه است؛ البته در دنیا برآورد می‌شود حدود 30 درصد مبتلایان جان باخته‌اند، هرچند در کشور ما این گونه نبوده و حدود 12 درصد مبتلایان فوت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما یک روش درمانی خاص داریم که منحصر به کشور خودمان است؛ ولی اصل و اساس نیت ما پیشگیری است، ما باید برروی اقدامات پیشگیرانه سرمایه‌گذاری کنیم.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که «ویژگی‌های تشخیصی بیماری تب کریمه کنگو و عوارض آن چیست؟»، اظهار کرد: این بیماری، یک بیماری ویژه است؛ در بیشتر موارد ابتدای بیماری با یک سرماخوردگی ساده، تب، سردرد، گلو درد، و بدن درد اشتباه می‌شود، اما رفته رفته بیمار دچار خونریزی از ناحیه مخاط، دهان، بینی و حتی از دستگاه گوارش و ادراری می‌شود؛ ضمن این که برخی مبتلایان دچار زردی شدید می‌شوند و در اثر شوک و خونریزی ظرف چند روز جان خود را از دست می‌دهند.

وی گفت: به محض مشکوک شدن به بیماری، نمونه‌ای از خون فرد آزمایش می‌‌شود و بلافاصله مراحل درمان آغاز می‌شود؛ متأسفانه چون در مراحل اولیه، بیماری با خیلی از بیماری‌های دیگر ممکن است اشتباه شود و به همین دلیل این تشخیص معمولا دیر صورت می‌گیرد.

گویا درباره عوارض بیماری تب کریمه کنگو نیز گفت: اگر بیمار زنده بماند، عارضه‌ای ندارد، ولی بیماری فوق‌العاده شدید است که بایستی تحت مراقبت قرار گیرد و یکی از مهمترین ویژگی‌های این بیماری این است که ممکن است به پرسنل پزشکی انتقال یابد، بنا بر این این بیماران باید در اتاق‌های  مخصوص نگهداری شوند و مراقبت ویژه از آنها شود که کار بسیار سخت و دشواری است.

وی در پاسخ به این پرسش که «بیشترین موارد ابتلا در کدام شهرهای کشور بوده است؟»، اظهار کرد: شهرهای مرزهای شرقی بویژه در استان سیستان و بلوچستان و بعد خراسان رضوی بیشترین موارد ابتلا را داریم و بیشترین علت ابتلا هم بر اثر تماس با دامهای قاچاق وارد شده است؛ دامهایی که بصورت کنترل‌نشده وارد کشور شده‌اند.

گویا هشدار داد: هم کنه‌ای که روی بدن دام قرار گرفته می‌تواند انسان را آلوده کند و هم موقع ذبح دام ممکن است ترشحات خونی دام، فرد ذبح‌کننده را مبتلا می‌کند، چراکه متأسفانه کسانی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند خودشان بدون اطلاع و آگاهی در منازل خود دست به ذبح دام می‌زنند که خطر ابتلا آنها را تهدید می‌کند و باید خیلی مراقب باشند.

 

نظر شما
ادامه