کد خبر: ۳۹۹۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی فهرج، مرکزی، رابر + تسلیت به دکتر غفوری

 

تسلیت به دکتر غفوری

 

پایگاه اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی نوشت :

جناب آقای دکتر علی غفوری
غروب غم‌انگیز خورشید گرمی‌بخش خانه‌تان، همسر فداکار و مکرم‌تان را به شما و همه بازماندگان تسلیت می‌گوییم و از درگاه یزدان برای آن نیک نام آمرزش می‌طلبیم و از او می‌خواهیم تا روح آن مرحومه را قرین رحمت خویش گرداند و جناب‌عالی و دیگر بازماندگان را در زمره صابران قرار دهد.

نشریه حکیم مهر نیز این مصیبت را به جناب آقای دکتر غفوری تسلیت عرض نموده و برای ایشان صبر و برای آن مرحومه مغفرت و رحمت از درگاه خداوند متعال آرزومند است.

 

------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خبر داد:
واکسیناسیون 11200 راس دام سنگین فهرج علیه تب‌برفکی


رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: 11 هزارو 200 راس دام سنگین علیه تب برفکی در این شهرستان مایه‌کوبی شدند.

مهدی بمان‌دشتی با اشاره به اقدامات پیشگیری دامپزشکی به منظور مقابله با بیماری‌های دام اظهار داشت: 11 هزار و 200 راس دام سنگین برعلیه تب برفکی در شهرستان فهرج مایه‌کوبی شدند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج افزود: عملیات مایه‌کوبی دام‌های سنگین از ششم شهریور ماه تا 30 مهرماه ادامه داشت و در این طرح دام‌های دامداران در 107 روستای بخش مرکزی و نگین‌کویر علیه تب برفکی واکسینه شدند.
بمان‌دشتی بیان داشت: این طرح توسط چهار اکیپ از دو مرکز مایه‌کوبی بخش خصوصی به صورت رایگان اجرا شده است.
وی خاطرنشان کرد: اعتبار اجرای این طرح از اعتبارات حمل خرید خدمات عشایر از سوی شبکه دامپزشکی استان کرمان تامین شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: شهرستان فهرج در محور ترانزیتی کرمان زاهدان و در مسیر قاچاق دام قرار دارد که با اقدامات و اجرا عملیات مایه‌کوبی به موقع بر علیه تب برفکی هیچ‌گونه تب برفکی در این شهرستان گزارش تاکنون گزارش نشده است.
شغل اکثریت مردم شهرستان فهرج دامداری و کشاورزی است و این شهرستان دارای 14 هزار دام سنگین و 200 هزار دام سبک است.
فهرج در حاشیه کویر لوت و در 260 کیلومتری جنوب شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

 

------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی:
178 هزار رأس دام در استان مرکزی علیه تب برفکی ایمن شدند


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: مرحله بیست و دوم مایه‌کوبی سراسری تب برفکی با واکسیناسیون 178 هزار رأس دام سنگین در استان مرکزی اجرا شد.

سیدسعید حسینی اظهار داشت: در این طرح که با مشارکت بخش خصوصی و دولتی به مرحله اجرا درآمد، 55 گروه مایه‌کوب بخش خصوصی دامپزشکی و 18 گروه بخش دولتی به امر مایه‌کوبی دام‌ها پرداختند.
وی با بیان اینکه مرحله بیست و دوم مایه‌کوبی سراسری تب برفکی، از 22 شهریور ماه به مدت 40 روز کاری اجرا شد، تصریح کرد: در این طرح صد در صد پیش‌بینی واکسیناسیون تحقق یافت و 54 هزار راس دام توسط بخش دولتی و 124 هزار راس توسط بخش خصوصی در قالب خرید خدمات و در راستای سیاست کلی نظام و اصل 44 واکسینه شدند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در اجرای این طرح 72 درصد پوشش واکسیناسیون توسط بخش خصوصی صورت گرفت که ا ین امر نشانگر مشارکت بیشتر بخش خصوصی و شاخص مثبتی برای واگذاری بیشتر امور تصدی گری به این بخش است.
حسینی همچنین ادامه داد: با اجرای طرح مذکور در جمعیت دامی استان ا‌مید است خطر افزایش کانون‌ها کاهش یابد، هرچند در حال حاضر نیز وضعیت تب برفکی و اشاعه آن در منطقه روند آرامی را طی می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی به دامداران استان توصیه کرد: از جابه جایی و تردد دام بدون اخذ گواهی حمل بهداشتی قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی خودداری کنند و قبل از هرگونه نقل و انتقال از سلامت دام اطمینان حاصل کنند، همچنین در اسرع وقت نسبت به اطلاع‌رسانی بیماری در واحدهای پرورشی خود به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان اقدام کنند.

 

------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی رابر:
واکسیناسیون علیه بیماری‌ بروسلوز و شاربن دام در رابر انجام شد


رئیس شبکه دامپزشکی رابر گفت: واکسیناسیون علیه بیماری‌ بروسلوز و شاربن در گوسفند و بز، هاری در سگ و سمپاشی بدن و جایگاه دام به منظور مبارزه با انگل‌های خارجی در این شهرستان انجام شد.

فاطمه موحدی اظهار داشت: با تزریق واکسن در زمان مناسب باید از شیوع بیماری در دام‌ها جلوگیری کرد و خسارات و تلفات بیماری را کاهش داد.
وی افزود: البته تزریق واکسن نمی‌تواند، به صورت صد درصد جلوی بیماری را بگیرد اما اگر در منطقه‌ای بیماری شایع شود، معمولا دام‌هایی که واکسن دریافت کرده‌اند به بیماری مبتلا نمی‌شوند و اگر هم مبتلا شوند، بسیار خفیف‌تر از حیوانات غیرواکسینه است.
موحدی تصریح کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی است، این بیماری مخصوص زوج‌ سم‌ها مانند گاو، گوسفند، بز، خوک و گاومیش است که در شتر نیز علائمی شبیه به علائم تب برفکی دیده شده است.
وی خاطرنشان کرد: از نشانه‌های بیماری تب برفکی وجود تاول است که بر روی زبان و داخل دهان دام ظاهر می‌شود، این تاول‌ها گاهی در روی پوزه، لب‌ها و اطراف سم دیده می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رابر بیان داشت: علائمی از قبیل بی‌حالی، تب و بی‌اشتهایی، آبریزش بینی و ترشح بزاق از دهان نیز وجود دارد، کاهش تولید شیر نیز قبل از ظهور تاول‌ها اتفاق می‌افتد.
وی افزود: ویروس تب برفکی در داخل گوشت از بین می‌رود و آلودگی آن برطرف می‌شود، به همین دلیل باید قبل از مصرف به مدت 24 ساعت در یخچال یا جای خشک نگهداری شود تا سفت و ترد شده و جمود نعشی در آن اتفاق افتد.
موحدی گفت: همزمان با طرح واکسیناسیون علیه بیماری‌های بروسلوز و شاربن در گوسفند و بز، هاری در سگ و نیز سمپاشی بدن و جایگاه دام به منظور مبارزه با انگل‌های خارجی انجام شده است.
وی تصریح کرد: در این راستا شبکه دامپزشکی شهرستان رابر در طرح همزمان مایه‌کوبی علیه این بیماری با فرستادن اکیپ‌های واکسیناسیون به تمام مناطق شهرستان مجموعا 2 هزار و 713 راس گاو را علیه این بیماری واکسینه کرده است.

 

نظر شما
ادامه