کد خبر: ۳۹۷۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
حکیم مهر - اسب هایی که در فاصله چند متری مسیر خیابان 15 خرداد، روبروی بازار تهران شهروندان را سوار بر کالسکه از گوشه ای به گوشه دیگر می برند و در وضعیت نامناسب بهداشتی و روانی هستند.
کالسکه ران یکی از این اسب ها که از روی بی قراری زیاد، دمش را به شدت تکان می داد، سرش را کج می کرد و صداهایی که نشان از خستگی و بهم ریختگی اعصابش داشت در می آورد در پاسخ به این که چرا آنقدر این اسب عصبی و خسته است گفت: چند بار است، دارد همین یک مسیر کوتاه را می رود و می آید، طاقتش تمام شده است.
رئیس انجمن حمایت از حیوانات ایران نیز می گوید با وجود چندین بار اعتراض به شهرداری برای وضعیت نامناسب این اسب ها هیچ پاسخی از آن ها نگرفتیم.
دکتر آل داوود توضیح می دهد: اگر شما هم نیم ساعت در این محیط شلوغ و پر سر و صدا، ترافیک و آلوده بمانید، عصبی خواهید شد چه برسد به این حیواناتی که عادت به این شکل زندگی ندارند.
مدت زیادی از ممنوعیت ورود خودروها در ضلع شمالی بازار تهران از چهارراه گلوبندگ تا ناصر خسرو می گذرد، طرحی که شهرداری تهران مجری آن بود و برای کاهش ترافیک شدید این منطقه و آلودگی طول این خیابان را مسدود کرد تا با اجرای طرح های ساماندهی و ایجاد سنگ فرش در قسمت ورودی تصویری از بازار قدیم تهران را جایگزین آن فضای آلوده و پر ترافیک کند.
کم کم با اجرای بیشتر طرح های شهرداری منطقه 12، دوچرخه، تراموا و کالسکه در همین مسیر و همه در کنارهم به این قسمت از شهر اضافه شد و اسب های کالسکه دار با پرداخت 300 تومان برای یک مسیر عموما افرادی که سری به بازار زده باشند را جا به جا می کنند.
رئیس انجمن حمایت از حیوانات وجود این تراموا در کنار اسب ها را عاملی برای عصبی شدن بیشتر این اسب ها می داند و توضیح می دهد: حرکت این قطار اسب را تحریک و عصبی می کند. نباید این دو را در کنار هم آن هم در یک مسیر کوتاه قرار داد.
آل داوود مهمترین مسئله ای را که باید در مورد این اسب ها به آن توجه کرد، "استراحت" و "بهداشت" آنان می دانند. اما نظافت اسب ها رعایت نشده و دائما بوی بدی از آن ها استشمام می شود و این درحالی است که صاحبان این اسب ها برای تمیز ماندن مسیر حرکت این اسب ها و سطح شهر، با وجود قرار دادن کیسه ای در جلوی کالسکه برای دفع حیوان به آن ها آب نمی خورانند تا از ادرارشان جلوگیری کنند و همین مسئله بخصوص در تابستان فشار زیادی به این اسب ها آورده است.
آل دادوو توضیح می دهد: این اسب ها واکسینه شوند تا دچار بیماری های پوستی رایج بین اسب ها مثل "مشمشه" نشوند، و عدم رعایت اصول بهداشت این اسب ها هم برای خود آن ها زیانبار است و هم برای شهروندانی که در آن مسیر رفت و آمد می کنند.
او در مورد شرایط استراحت این اسب ها گفت: این نوع اسب ها از نظر آموزش و نژادی با اسب های پرش و انواع دیگر اسب ها متفاوتند و نیاز به استراحت بیشتری دارند، متأسفانه خیلی از این کالسکه ران ها تصور می کنند، با مدتی ایستادن این اسب ها و عدم جا به جایی مسافر خستگی آن ها رفع خواهد شد اما برای رفع خستگی آن ها باید کالسکه و دیگری وسایلی که بر روی بدن آن هاست کاملا باز شود و اسب بتواند در سایه و جایی که آب و علف باشد استراحت کند.
ستاد محیط زیست شهرداری و سازمان پارک ها و فضای سبز رسیدگی به این مسئله را مربوط به خود ندانسته و شهرداری محدوده بازار تهران (منطقه 12) نیز حاضر به پاسخگویی به خبرنگاران برای رسیدگی به وضعیت بهداشتی و شرایط رسیدگی به این اسب ها نشد.
شاید اگر مسئولان شهرداری نیز وضعیت این اسب های عصبی و خسته را می دیدند مانند شهروندی که پس از دیدن شرایط عصبی آن ها حاضر به سوار شدن بر کالسکه یاد آور خاطرات قدیم تهران نشد، دلشان برای این حیوان به درد می آمد.
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر الف
|
-
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۶
0
0
بیماری های پوستی رایج بین اسب ها مثل مشمشه نشوند،
آقای دکتر از کی بیماری مشمشه بیماری پوستی رایج شده؟؟؟؟؟؟

دکتر س
|
-
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۸
0
0
دکتر آل داوود فرموده اند«این اسب ها واکسینه شوند تا دچار بیماری های پوستی رایج بین اسب ها مثل مشمشه نشوند،»
مگر مشمشه واکسن دارد ؟
لطفا بفرمائید این موضوع اشتباه تایپی است یا گفته ایشان؟
آرش
|
-
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰
0
0
___________________________
به نظر من انسان با وجدان با دیدن وضعیت ناراحت کننده این اسبها نمی‌تواند سوار کالسکه آنها شود.
متاسفم برای مردمی که برای لحظاتی لذت حاضرند این حیوانات بی‌گناه را چنین آزار و اذیت کنند.
مشکل ما ریشه‌ای تر از این حرفهاست...
___________________________
دکتر .......
|
-
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۹
0
0
دوست خوبم! این مسئله به چند نقطه مربوط می شه! یک شهرداری ! چرا که 1. قورخانه که یک محل تاریخی است ( خنده داره نه؟) که چندان وسعتی نداره برای نگهداری این اسب ها اختصاص داده! در مرکز شهر !2 . محیط زیست و....3 ...... که ........ است! و ........است! از وضعیت اسب ها پیداست! کمترین هزینه و بیشترین سود که البته اینجا هیچ هزینه و بیشترین سود! خودش دکتره!نعلبنده! درشکی رونه! سازنده درشکه است! ارابه رانه! طراح اصطبله و پرورش دهنده اسب هست! مدارک مستندی برای حرفام دارم! این اسب ها گناه دارن!
نظر شما
ادامه