کد خبر: ۳۹۶۵۰

 

تحقیقات پیشین حاکی از آن بود که افزودن بوتیریک اسید در جیره غذایی طیور بر هر دو فاکتور افزایش وزن و ضریب تبدیل خوراک طیور تاثیرات مثبتی دارد.

به گزارش گروه بین الملل حکیم مهر، همچنین بوتیرات به عنوان یک منبع انرژی برای سلول‌های روده‌ای (آنتروسیت‌ها) عمل نموده و باعث رشد ویلوس‌های روده و در نتیجه افزایش کلی سطح جذب در روده‌ها می‌گردد.

به علاوه، اسید بوتیریک از کلونیزه شدن باکتری سالمونلا در سکوم جلوگیری کرده و سطح بیان ژن و حمله سالمونلا را کاهش می‌دهد.

محصولات اسید بوتیریک به علت ماهیت فرار و تندشان، عمدتاً به شکل نمک های سدیم و کلسیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس از مصرف اسید بوتیریک به شکل نمک آزاد توسط پرنده، بوتیرات به راحتی در دستگاه گوارش فوقانی جذب می‌شود.

 

 برای اعمال تاثیرات ضد‌میکروبی خود، نمک بوتیریک اسید، قبل از رسیدن به انتهای روده بایستی بدون تغییر و دست‌نخورده باقی بماند. لذا جهت حفاظت نمک بوتیرات، با استفاده از پالم استئارین و یا سایر چربی‌های گیاهی، این ترکیب را کپسوله می‌نمایند.

دو مطالعه در جهت تشخیص تاثیرات محصولات سدیم بوتیرات کپسوله در عملکرد جوجه‌های گوشتی، انرژی قابل هضم، مورفولوژی روده‌ها و کلونیزه شدن سالمونلا، صورت گرفته است. سه نوع محصول متفاوت از بوتیرات در دو دوز 500 و 1000 (ppm)، مورد آزمایش قرار گرفتند و همچنین طیور از طریق دهان با سویه سالمونلا تیفی موریوم مقاوم به اسید نالیدیکسیک اسید آلوده شدند.

در آزمایش 1، پرندگان پس از 11 روز و در آزمایش دوم پرندگان پس از گذشت 42 روز از آزمایش کشتار شدند.

 

این تحقیقات نشان داد که محصولات سدیم بوتیرات، توانایی بهبود رشد جوجه‌ها را در سنین پایین دارند. تاثیرات مفید در وزن بدن، وزن‌گیری پرنده و مورفولوژی روده با توجه به تاثیر فاکتورهایی نظیر میزان دوزاژ و مدت زمان دوره آزمایش، کاملاً مشهود بود.

منبع: Poultry World


نظر شما
ادامه