کد خبر: ۳۹۵۵

حکیم مهر - رییس اداره مالاریای وزارت بهداشت گفت: کاهش 40 درصدی مبتلایان به مالاریا در سیستان و بلوچستان گواه افزایش تلاش‌ها در جهت حذف کامل بیماری است.

دکتر رئیسی در بازدید از روند اجرای برنامه‌های حذف مالاریا در شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به این که بیماری مالاریا یک بیماری استراتژیک است باید در جهت کاهش موارد بروز این بیماری، بیشتر تلاش شود که البته این مهم در سیستان و بلوچستان به خوبی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: هم اکنون در 3 استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان موارد ابتلا به مالاریا خوب گزارش شده که در این میان 60 درصد موارد در استان سیستان و بلوچستان بوده است.

وی همچنین به نقش اتباع بیگانه در انتقال این بیماری به هم میهنانمان اشاره کرد و گفت: با توجه به وقوع سیل در پاکستان و نبود زیرساخت‌های مقابله با بیماری مالاریا در این کشور، همکاری تمامی سازمان‌ها جهت جلوگیری از بروز موارد جدید بیماری در استان مرزی سیستان و بلوچستان ضروری است.

بر اساس اعلام وبدا، دکتر طباطبائی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این بازدید با اشاره به کاهش موارد ابتلا به مالاریا در استان گفت: اجرای طرح‌های مقابله‌ای مانند دو دوره سم پاشی اماکن و سکونتگاه‌ها، توزیع پشه بند بین خانواده‌ها، از بین بردن کانون‌های وجود لار و پشه و جاری کردن آب‌های راکد از جمله مواردی بوده است که به کاهش ابتلا به موارد شدید و کشنده مالاریا در استان کمک کرده است.

گفتنی است، مالاریا نوعی بیماری انگلی است که به وسیله پشه آنوفل از فرد مبتلا به افراد سالم منتقل می‌شود. تب، لرز و در موارد شدید مرگ از جمله عوارض ابتلا به این بیماری است.

 

نظر شما
ادامه