کد خبر: ۳۹۳۳۴
 

دانشمندان موسسه Pirbright موفق به شناسایی یک نوع از سلول‌های ایمنی در طیور شده‌اند که در پیشرفت بیماری مارک تاثیر بسزایی دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، ویروس بیماری مارک (MDV) بسیار مسری بوده و باعث ایجاد سرطانی مرگبار در غدد لنفاوی (لنفوما) و سرکوب ایمنی در پرنده خواهد شد.

توانایی ویروس برای سرکوب پاسخ‌های ایمنی پرنده، از دلایلی است که این بیماری تهدیدی جدی در صنعت طیور محسوب می‌شود، چنانچه مانع بهبودی پرنده و افزایش حساسیت گله جهت ایجاد عفونت ثانویه خواهد شد.

تضعیف کننده فعالیت لنفوسیت‌ها

در تحقیق منتشر شده در PLOS، محققان در گروه ایمونولوژی پرندگان موسسه Pirbright، ارتباطی مابین تعداد سلول های ایمنی (سلول‌های تضعیف کننده لنفوسیت‌ها) و حساسیت ابتلا به لنفوما وجود دارد.

همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که ابتلا به MDV، باعث افزایش تعداد سلول‌های تضعیف کننده لنفوسیت شده و قادر است پاسخ ایمنی را کاهش دهد.

«دکتر شهریار بهبودی» رییس گروه ایمونولوژی طیور در موسسه Pirbright می‌گوید: برخی از ویروس‌ها با در اختیار گرفتن سلول‌های ایمنی میزبان جهت اهداف خود، از سد دفاعی طبیعی میزبان فرار می‌کنند.

وی افزود: ما دریافتیم که MDV با کنترل پاسخ ایمنی توسط فعال نمودن تضعیف کننده‌های عملکرد لنفوسیت‌ها، در کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن نقش داشته و باعث شکل‌گیری لنفوما در بدن پرنده خواهد شد.

ویژگی‌های مشابه

همچنین دانشمندان اشاره نمودند که سلول‌های لنفوما دارای ویژگی‌های مشابه با تضعیف کننده‌های عملکرد لنفوسیت‌ها هستند؛ بدین معنی که آنها باعث کاهش مضاعف عملکرد سیستم ایمنی می‌شوند.

در مجموع، این یافته‌ها باعث شناخت مسیرهای جدیدی در چگونگی عملکرد و پیشرفت بیماری خواهد شد و حتی می‌تواند باعث شناسایی لاین‌های طیور مقاوم به MDV ‌شود.

لازم به ذکر است که خسارات ناشی از ابتلا به این بیماری در جهان بیش از 2 میلیارد دلار تخمین زده شده است. سالانه تقریبا 22 میلیارد دوز واکسن جهت کنترل این بیماری مورد استفاده قرارمی‌گیرد، اما همچنان درگیری با ویروس ادامه دارد و مرتبا سویه‌های ویروسی بسیار مقاوم‌تری شکل می‌گیرد.

بنابراین، درک چگونگی ایجاد تضعیف سیستم ایمنی MDV، یک کشف حیاتی برای محققین  موسسه Pirbright محسوب می‌شود.

منبع: Vet Times


نظر شما
ادامه