کد خبر: ۳۹۳۱۲


یکی از داروهای پر استفاده سنتی چینی، ژلاتینی است که از چرم پوست الاغ‌ها تهیه می‌شود!

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، بنابراین تقاضای روز افزون چینی ها، کشتارگاه‌هایی در آفریقا دایر شده است که حیواناتی که به طور ناگهانی در روستاها ناپدید و یا به قولی دزدیده می‌شوند، در این مکانها کشته و پوست کنده می‌شوند.

جالب اینجاست که افرادی این حیوانات از روستاها دزدیده، سپس می‌کشند و پوست بدنشان را از گردن به پایین کنده و لاشه این حیوانات را در محیط رها می‌کنند تا خوراک کرکس‌ها و لاشخورها شوند. این حیوانات دزدیده شده، با باربری وحمل ونقل روزانه محلی برای کسب درآمد صاحبانشان بودند و با این معضل جدید، فشار مضاعفی بر این اقشار کم‌درآمد وارد آمده است.

 

اما در چین کاربرد این حیوانات از نوع دیگری است. از جوشاندن پوست این حیوانات و جداسازی ژلاتین آن، دارویی سنتی به نام ejiao تهیه می‌شود. کاربرد اولیه این دارو بصورت مکملی بوده است، جهت درمان افرادی که خون از دست داده‌اند. اما به تازگی برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها نظیر به تاخیر انداختن پیری، درمان عوارض جانبی شیمی درمانی، درمان ناباروری، سقط جنین و تنظیمات هورمونی مورد استفاده واقع می‌شود.

این دارو قرن‌ها در طب سنتی چینی، شناخته شده است اما به تازگی از سال 2010، مورد توجه خاص قرار گرفته و شرکت‌های بزرگ چینی تولید آنرا به عهده گرفته‌اند. پانزده سال پیش این دارو قیمتی معادل 9 دلار داشت. درحالیکه هم‌اکنون به قیمت در حدود 400 دلار فروخته می‌شود!

 

با گسترس تولید این دارو و افزایش تقاضای پوست این حیوانات، جمعیت الاغ‌های چین از 11 میلیون به کمتر 6 میلیون کاهش پیدا کرد. حتی برخی از آمار حاکی از آن است که این تعداد به 3 میلیون رسیده است.

بنابراین شرکت‌های چینی پوست این حیوان را از کشور‌های در حال توسعه خریداری می‌نمایند. بر اساس گزارشی که از یک سازمان انگلیسی در سال گذشته منتشر شده است، از تعداد 44 میلیون الاغ موجود در دنیا، 1/8 میلیون الاغ سالانه جهت تولید این دارو کشتار می‌شوند.

 

این پوست‌ها از کشور‌های مختلفی نظیر قرقیزستان، به چین وارد می‌شود. بر اساس این موضوع محققان هشدار داده‌اند که با تصمیم جدید چین مبنی بر واردات الاغ از سراسر دنیا برای تولید این دارو، ممکن است با بحرانی در زمینه انقراض این حیوان مواجه باشیم. زیرا تکثیر این حیوان همانند سایر چهارپایان نیست و هر الاغ ماده سالانه یک کره بدنیا می‌آورد و لازم به ذکر است که این حیوان تحت شرایط استرس مستعد سقط در دوران بارداری است و به راحتی کره‌اش را از دست می‌دهد، بنابراین تولید مثل بالایی نیز ندارد.

 

 

 



منبع: nytimes.com

 

نظر شما
ادامه