کد خبر: ۳۹۲۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان‌شرقی، ایلام و بابلسر

 

تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در آذربایجان شرقی:

اولین سری گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک در آذربایجان شرقی وارد بازار شد
 
دکتر سید رضا ثقلینی معاون فنی این اداره کل با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اجرایی سازمان دامپزشکی کشور در مورد تولید و عرضه گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک گفت: اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی به عنوان یکی از پیشگامان اجرای این طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک را آغاز نمود و اولین محصول آن وارد بازار مصرف گردید.
دکتر ثقلینی بر همین اساس افزود: گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک عبارت است از گوشت مرغ نیمچه گوشتی در 35 تا 45 روزگی که در واحدهای پرورشی دارای پروانه بهداشتی بهره‌برداری معتبر از اداره کل دامپزشکی استان به شیوه صنعتی پرورش یافته و در طول دوره پرورش از هیچ نوع آنتی بیوتیک، چه به صورت تزریقی، آشامیدنی و با در دان مصرفی استفاده نشده باشد.
وی اعلام کرد این طرح در مرغداریهایی که از نظر تأسیسات و سیستم قرنطینه‌ای و مدیریتی در حد مطلوب باشد قابل اجرا است. در این طرح برای هر مرغداری یک نفر دامپزشک به عنوان مسئول بهداشتی استخدام می‌گردد تا کلیه برنامه‌های پرورشی و پیشگیری و واکسیناسیون تحت نظر وی صورت گرفته و دان، آب و کلیه مواد ورودی به مرغداری توسط وی نمونه برداری شود. همچنین در طی طرح در 3 مرحله از مرغهای پرورشی نمونه برداری شده و باقی مانده آنتی بیوتیکی مورد بررسی قرار می‌گیرد که این امر در آزمایشگاه‌های مجاز تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان صورتی می‌پذیرد و در نهایت طیور کشتار شده تحت نظارت بازرسان بهداشتی مستقر در کشتارگاه با نشان بدون آنتی بیوتیک بسته‌بندی و در مراکز عرضه فرآورده‌های خامی دامی توزیع می‌گردد.
دکتر ثقلینی در پایان خاطر نشان نمود از آنجایی که در روش معمول پرورش که در مواقع بروز بیماری آنتی بیوتیک مصرف می‌شود رعایت زمان پرهیز از مصرف (دفع کامل آنتی‌بیوتیک ‌از گوشت) ضروری است بنابراین دوره پرورش طولانی‌تر شده و تا 60 روز ادامه می‌یابد که این امر موجب افزایش هزینه تولید و کاهش تعداد دوره‌های پرورش در سال (متوسط 3.5 دوره) می‌گردد. اما در این طرح به دلیل عدم استفاده از آنتی بیوتیک زمان پرهیز از مصرف وجود نداشته و با کاهش دوره به 35 الی 45 روز هزینه تولید کاهش و تعداد دوره‌های پرورشی در سال افزایش می‌یابد.
-----------------------------------------------

 

دیدار مدیر کل و کارکنان اداره کل دامپزشکی ایلام با نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر ایلام


در این دیدار که در محل دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر ایلام حجت الاسلاملطفی صورت پذیرفت ، دکتر پیرانی مدیر کل دامپزشکی استان با بیان تاریخچه دامپزشکی به بیان وظایف دامپزشکی در پیشگیری از بیماری های دامی و نقش و جایگاه دامپزشکی در حفظ و حراست از سرمایه عظیم دامی و تأمین بهداشت فرآورده های دامی و نقش و جایگاه دامپزشکی در پیشگیری از بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام و نهایتاً سلامت جامعه پرداخت و به بیان عملکرد و فعالیت های دامپزشکی در خصوص نظارت بر ذبح شرعی در کشتارگاه ها پرداخت .


نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر ایلام در این دیدار ضمن عرض تبریک هفته دامپزشکی ، با تقدیر از زحمات و تلاش های صورت پذیرفته توسط مجموعه دامپزشکی بخاطر در اختیار قرار دادن غذای سالم و حلال به مردم ، دامپزشکی را از نهاد های مقدس دانسته و بیان نمودند که با ارتباط تنگاتنگ با مردم در راه تأمین نیاز غذای آنها تلاش می کند .
وی اظهار داشت از بخش های مهم توسعه در هر کشوری و حتی در کشور خودمان بعد از صنعت ، بخش کشاروزی و دامپروری است و استان ایلام یکی از قطب های دامپروری بوده و باید با ذبح شرعی و بهداشتی دام ، غذای سالم در اختیار مردم قرار دهد و وظیفه همه ماست که مسائل مربوط به ذبح شرعی را رعایت نموده تا غذای حلال بر سر سفره مردم قرار گیرد .
ایشان فرمودند باید تلاش بکنیم دامداری را به حد عالی آن رسانده و با عنایت به توجهات دولت های جمهوری اسلامی در مدت سی ساله انقلاب به امر کشاورزی و دامپروری ، باید فرهنگ پرورش دام را در استان ترویج دهیم .

وی افزود : شغل دامپروری یک شغل سالم و کسب در آمد از راه حلال است و دامپزشکی از مقدس ترین نهادهاست و ارتباط تنگاتنگی با مردم دارد و در راه برآورده کردن نیاز غذای مردم تلاش می کند .
----------------------------------------------

 

کشتارگاه سنتی دام شهرستان بابلسر تعطیل می شود
 
جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان بابلسر با دستور کار تعطیلی کشتارگاه سنتی دام این شهرستان چهار شنبه 28/7/89 در سالن اجتماعات فرمانداری به ریاست نادری فرماندار این شهرستان و با حضور دکتر مجید مختاری مدیر کل دامپزشکی استان مازندران و نماینده سازمان بازرگانی استان مهندس گلچوب تشکیل شد .


دکتر مختاری مدیر کل دامپزشکی استان مازندران به چگونگی تشکیل کمیته ساماندهی کشتارگاههای دام سطح استان مازندران اشاره کرد و گفت در سال 1379 تفاهم نامه ای بین معاونین وزرای وقت کشور و جهاد کشاورزی در خصوص تعطیلی کشتارگاههای سنتی دام تحت نظارت شهرداریها در شهرستانها و انتقال کشتار به کشتارگاههای صنعتی امضاء گردید که به استناد تصمیمات کارگروه سلامت و امنیت مواد غذایی استان با تاسیس 4 واحد کشتارگاهی صنعتی در استان مازندران در شهرستانهای ساری ، بابل ، نور و نشتارود تنکابن مورد مصوب قرار گرفت که مقرر گردید گوشت مصرفی شهروندان استان از طریق این 4 واحد کشتارگاهی بصورت کاملاً بهداشتی تامین گردد .

وی در ادامه افزود: در پی اعتراضات شدید مردمی و وضعیت غیربهداشتی کشتارگاههای سنتی ما را بر این داشت که واحدهای سنتی با توجه به نواقص فراوان بهداشتی و قرار گیری واحدها در بافت شهری تعطیل و کشتار به نزدیکترین واحد کشتارگاه صنعتی دام  در 4 شهرستان یاد شده منتقل گردد لذا در همین راستا کشتارگاههای سنتی دام 12 شهر که شامل شهرهای بهشهر ، نکا ، جویبار ، ساری ، قائمشهر ، کیاکلا ،شیرگاه ، پل سفید ، زیراب ، بابل ، امیر کلا ، نور و چمستان میباشد تعطیل گشته اند و با توجه به تاکیدات جناب آقای دکتر ابراهیمی معاون محترم سیاسی و امنیتی استانداری مازندران در گردهمایی فرمانداران شهرستانها در ساری تعداد 3 شهرستان باقیمانده یعنی گلوگاه ، بابلسر و فریدونکنار نیز باید تا آخر مهرماه سال جاری نسبت به تعطیلی و پلمپ واحدهای کشتارگاه سنتی دام موجود در این سه شهرستان اقدام نمایند.


نادری فرماندار این شهر گفت : با توجه به پیگیری های بعمل آمده از سوی دفتر مقام معظم رهبری و موارد مطروحه در این جلسه توسط اعضای حاضر و همچنین واضح ، شفاف و زلال بودن موضوع طی بررسی و نمایش فیلم از کشتارگاه سنتی دام ، این کشتارگاه باید تعطیل گردد و آنچه که مهم است سلامت شهروندان است که با وجود این کشتارگاه سلامت آنان به خطر می افتد البته یادآوری کرد که مردم نباید در تهیه گوشت اذیت شوند هرچند که جامعه قصاب و حتی آن کارگر کشتارگاه نیز از مردم می باشند و از کارگروه خواست تدابیر منطقی اندیشیده شود و در جهت تعطیلی کشتارگاههای سنتی دام این شهرستان اقدامات لازم معمول گردد .
در پایان فرماندار این شهرستان در جمع بندی مطالب مطروحه گفت : آنچه که قطعی شده این کشتارگاه سنتی باید ظرف چند روز آینده تعطیل گردد و با انتخاب کارگروه تخصصی شامل دکتر گشتاسبی دبیر کارگروه سلامت و امنیت مواد غذایی ، مهندس رنجبر شهردار ، دکتر ناصر دستوریان مسئول شبکه دامپزشکی ، احدی نژاد  رئیس اداره بازرگانی ، مهندس رحمتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست و رحیم قلی زاده رئیس اتحادیه قصابان این شهرستان تاکید نمود که موضوع باید بدون فوت وقت مهندسی گردد و نسبت به تعطیلی این کشتارگاه سنتی اقدام گردد .

 

نظر شما
ادامه