کد خبر: ۳۹۱
دکتر لطفی‌زاده : باید به دامداران آموزش داد که تنها به خاطر سپردن نام یک دارو یا تقلید از یک نسخه درمانی برای مدیریت بهداشت و سلامت گله کافی نیست و دامپزشک با دیدی جامع قادر است نسخه‌ای راهگشا برای برون رفت از یک مشکل یا پیشگیری از بروز یک ناهنجاری ارائه دهد...

رییس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی کشور با اشاره به شعار امسال روز جهانی دامپزشکی که بر رابطه دامدار و دامپزشک تاکید دارد، گفت: شرکت‌های تخصصی ترویجی دامپزشکی و کمیته تنظیم روابط حرفه‌ای دو راهکار مهم در جهت بهبود رابطه دامپزشکان و دامداران هستند.

دکتر محمد لطفی‌زاده، مهمترین حلقه مفقوده ارتباط مناسب دامدار و دامپزشک را جدی نگرفتن آموزش‌های ترویجی دانست و تأکید کرد: باید شرکت‌های تخصصی دامپزشکی با دید آموزش و ترویج در بخش خصوصی ایجاد شود و دامداران را با حداقل‌های بهداشت و سلامت دام و دامداری آشنا کند.

وی فرهنگ‌سازی را از دیگر اهداف تأسیس این شرکت‌ها عنوان و تصریح کرد: اهمیت و فایده تصمیم دامپزشک در اتخاذ روش‌های پیشگیرانه یا درمانی هنوز برای دامداران کشور ما تبیین نشده است.

لطفی‌زاده ادامه داد: باید به دامداران آموزش داد که تنها به خاطر سپردن نام یک دارو یا تقلید از یک نسخه درمانی برای مدیریت بهداشت و سلامت گله کافی نیست و دامپزشک با دیدی جامع قادر است نسخه‌ای راهگشا برای برون رفت از یک مشکل یا پیشگیری از بروز یک ناهنجاری ارائه دهد.

وی همچنین آموزش تخصصی دامپزشکان را در برخورد با دامدار ضروری دانست و گفت: دامپزشکان باید از طریق شرکت‌های مذکور آموزش‌هایی در خصوص نحوه برخورد با دامدار ببینند و بتوانند به عنوان یک عنصر ترویج عمل کنند.

وی تجویز منطقی دارو از سوی دامپزشک، برخورداری از دانش و تجربه کافی و به روز بودن، حفظ حقوق دامدار و احترام به وی و تشخیص صحیح مشکل یا بیماری دام را از جمله مسائلی دانست که در بهبود رابطه و اعتماد بین دامدار و دامپزشک مؤثر است.

لطفی‌زاده با انتقاد از مسکوت ماندن پیشنهاد تشکیل کمیته تنظیم روابط حرفه‌ای به جامعه دامپزشکان ایران، توجه جدی این نهاد غیردولتی و ایجاد تعامل منطقی با تشکل‌های تولیدی و دامداران را خواستار شد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: سازمان نظام دامپزشکی با توجه به دارا بودن کمیته‌های مختلف در این عرصه حضوری فعال داشته و به این پیشنهاد پاسخ مثبت دهد.

رییس مرکز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی کشور مهمترین اولویت کاری این کمیته را احصاء چالش‌های روابط دامپزشک و دامدار، تهیه فهرست جامع حلقه‌های مفقوده این ارتباط و ارائه پیشنهاداتی به نهادهای ذی‌صلاح و تشکل‌های مرتبط در جهت استاندارد کردن رابطه دامدار و دامپزشک و بهبود آن عنوان کرد.

 

 

نظر شما
ادامه