کد خبر: ۳۸۹۵۳

 
موجی از مرگ ناگهانی در جمعیتی از شامپانزه‌های اوگاندا حادث شد که علت آن را سرماخوردگی انسان تشخیص دادند که از انسانها به این حیوانات سرایت کرده بود.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، گروهی از محققین در سال 2013، همه‌گیری بیماری را در پارک ملی کیبالا شناسایی نمودند که عامل آن ویروس سرماخوردگی انسانی بوده و باعث مرگ 5 شامپانزه در جمعیت 56 تایی آنها شده بود.

یافته‌های آنها در هفته جاری در مجله Emerging Infectious Diseases، به چاپ رسید. «تونی گلدبرگ»، استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه ویسکانسین مدیسون که در رابطه با این همه‌گیری مطالعه می نماید، گفت: این یک شیوع ناگهانی همراه با سرفه و عطسه شدید بود.

همه‌گیری در فوریه 2013، پس از مرگ یک شامپانزه دو ساله تشخیص داده شد. دانشمندان علت مرگ او را ردیابی نمودند. دامپزشکان اوگاندا با تشریح جسد این حیوان و دستیابی به نمونه‌هایی، موفق به شناخت عامل مرگ او شدند. شامپانزه‌های دیگر که دچار بیماری شده و تلف شدند، همه بالغ بوده و مسن‌ترین آنها 57 سال سن داشت.

 

رینوویروس شایع‌ترین عفونت ویروسی در انسان است که مسئول ایجاد علایم مختلف که تحت عنوان سرماخوردگی آنرا می‌شناسیم، می‌باشد. «جیمز گرن»، یکی از محققین این مطالعه گفت: رینوویروس C عامل مرگ شامپانزه‌ها بود. این سویه از ویروس سبب ایجاد بیماری شدید در کودکان شده که مقدمه‌ای برای ایجاد آسم درآنها به حساب می‌آید. گلدبرگ افزود: جالب است که این عامل در شامپانزه‌ها یافت شد و جالب تر آنکه باعث مرگ شامپانزه‌های کاملا سالم گردید.

شیوع بیماری تنفسی در شامپانزه‌ها غیر معمول نیست و عمدتا تشخیص داده نمی‌شود. انجام تست تشخیصی DNA در شامپانزه‌های پارک کیبالا، نشان داد که این گونه از حیوانات به طور کلی نسبت به رینوویروس سویه C بسیار حساس هستند.

نقشه برداری ژنتیکی نیز حاکی از آن بود که، برخی از انسانها نیز دارای حساسیت بیشتری نسبت به سویه‌های مختلف ویروس سرماخوردگی هستند. این مورد نیز کاملا به اثبات رسید که بیماری قطعا از میزبانی انسانی آغاز شده است. این عامل به علت نفوذ انسانها در میان جمعیت حیوانات وحشی است و در کل خطری است که حیات وحش را تهدید می‌نماید.

منبع: qz.com و International Business Times

 

نظر شما
ادامه