کد خبر: ۳۸۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - کارشناس مسئول مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: با وجودی که به دلیل غیر فعال بودن نحوه گزارش گیری بیماری تب مالت در شهرها، نمی توان اطمینان داد که تمام موارد بیماری گزارش می شود، اما در روند کاهش بیماری از 34 به 25 و سپس به 5/17 مورد در هر صد هزار نفر از جمعیت کشور، امکان خطا وجود ندارد چرا که شرایط آمارگیری ثابت بوده است.

دکتر محمد زینعلی گفت: از سال 68 به بعد، با توسعه کارخانجات پاستوریزه از یک سو و توسعه فرهنگی و ار تقاء آگاهی جامعه از سوی دیگر و مهم تر از آن پوشش واکسیناسیون دامی علیه بیماری بیماری بروسلا، بروز بیماری تب مالت در کشور کاهش یافته است به طوری که جز پیکی در سال 79-80، روند بیماری نزولی بوده است.

به گفته وی، بر اساس آمار، میزان بروز تب مالت در کشورمان از 90 هزار مورد در سال 68 به 12 هزار و 700 مورد در سال 88 رسیده است.

وی با بیان اینکه به دلایل مختلف نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که صد درصد موارد تب مالت گزارش می شود در عین حال افزود: آمارگیری یک سوی قضیه است و سوی دیگر آن، ادامه درمان بیماران است چرا که درمان بیماری تب مالت طولانی مدت است و بیماران باید در مراکز بهداشتی تحت درمان قرار گیرند.

زینعلی مدت درمان تب مالت را هشت هفته عنوان کرد که در صورت انجام نشدن کامل درمان، عود بیماری به شکل مزمن رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه هماهنگی بین بخشی، یکی از استراتژی های اساسی برای کنترل بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان است، به تعامل بسیار نزدیک این سازمان با سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد و گفت: تجربه ثابت کرده است که به دنبال کاهش موارد بیماری در دام، معمولا شاهد کاهش بیماری در انسان خواهیم بود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۸
0
0
انصافا در زمان معاونت آقای دکتر خلج گامهای خوبی در این زمینه برداشته شد
نظر شما
ادامه